ceson: Är det inte bara elementet som gett upp då?
Leister och Duri och andra proffs fönar/svetsar ska man inte slå av direkt då spricker elementen, ställ ner dom på noll och låt dom blåsa sig kalla innan man slår av dom då håller dom mycket längre
 
nino skrev:
ceson: Är det inte bara elementet som gett upp då?
Leister och Duri och andra proffs fönar/svetsar ska man inte slå av direkt då spricker elementen, ställ ner dom på noll och låt dom blåsa sig kalla innan man slår av dom då håller dom mycket längre
Tyvärr så är den helkörd! och som sagt av en äldre modell som det inte finns reservdelar till längre:(.
 
Köpte idag biltemas blå varmluftspistol för 369kr tror ja att den ska ligga på.

Då jag inte ser någon anledning att köpa en jättedyr då jag kommer att använda den några gånger per år enbart som det ser ut nu så är det intjärning av mina träskidor som står först på tur.
Sen blir det väl att fixa fönster , frosta av frysen med mera som den kommer att användas till.

Gillar inte direkt att låna så jätte mycket grejer så det känns ändå bra att ha en egen pistol till diverse smågrejer!

Men en liten fråga vem tillverkar egentligen biltemas varmluftspistol till ex den blåa?
Biltema verkar vara ett företag som köper upp grejer som dom sedan sätter sin egen logga på.
 
Hårdrockarn skrev:
Biltema verkar vara ett företag som köper upp grejer som dom sedan sätter sin egen logga på.
Precis så är det. Och för många av prylarna är Biltema riktigt bra på att skapa ett mycket fördelaktigt pris/prestandaförhållande. En hel del är skräp men det finns lite guldklimpar också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mm speciellt 10års garanti grejerna brukar vara helt okej.
Biltema brukar ha en del grejer som funkar bra beroende på hur mycket man ska använda dom & det duger för den vanliga hemmapularen.

Daniel Snygg avatar!
 
Hårdrockarn skrev:
Daniel Snygg avatar!
Tack;)
 
Gammal tråd, men kan inte låta bli. :)

Undrar om man ska köpa en Black & Decker KX2000KD:
b-o-d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller en deWalt DW340K:
DW340K_1-m.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara jag som tycker dom ser identiska ut?

Och jag som trodde att Black & Decker tappat i kvalitet nuförtiden, och att deWalt var proffsgrejer. Vad är sant? Har B&D gått och fått proffskvalitet, eller har deWalt fallit ner i kvalitetsskalan?

B&D finns för 199:- på Clas Ohlsson, och den ser ju bättre ut än Cotech-maskinerna.. :blushing:

Ska nog kolla på Bosch istället. Deras grejer brukar vara bra.

Edit: Hittade dåliga recensioner på både deWalt:en och B&D-varianten.
 
Redigerat:
Dewalt har helt klart blivit sämre!
Är själv väldigt nöjd med biltemas billiga varmluftspistol som jag använder ibland oftast till mina skidor.
Ska man ha något bättre än biltemas blå så föreslår jag en riktig mattläggar varmluftspistol!
Men det beror ju på hur mycket man ska använda den så klart..
 
Kanske lite gammal tråd men min gamla varmluftspistol pajade och det är dags att ersätta den.

Är inte direkt sugen på att lägga 3-5k kronor på en Leister så jag tittade mest på Makita, Metabo och Bosch´s "värstingar" för runt 1000-1700 kr.

Makitan (http://www.makita.se/tool/14943/HG651CK.html) ser bäst ut på pappret och bilderna, handtag i typ mitten av kroppen. "Bara" 2000W men ska klara 650º jämfört med Bosch som har 2300W men bara 10º högre maxtemperatur. Andra detaljer som jag la märke till är vikten, där ligger Makita bäst till. Luftflöde likaså.

Nu har jag ingen erfarenhet från någon av dem. Någon som kanske har den aktuella Makitan och kan dela med sina åsikter?
Några allmänna synpunkter?
 
Hallå, jag slog till på en Steinel 1800 watt från Bauhaus, kommer inte ihåg modellnamnet nu på rak arm. Den har fungerat mycket bra och har mycket tillbehör. Som någon annan påpekade så är den lite framtung vilket är lite drygt ibland. Går dock att ställa upp på bakplattan så att munstycket pekar rakt upp, ett måste i min träbåtsvärld där det inte går att lägga ifrån sig en varm pistol på tex däck.

Min modell utan digal termometer kostade ca 400-500.
 
Jag har en gammal varmlufts pistol köpt hos clas olson steglös temperatur vred baktill på pistolen. Och den har funkat helt fantastiskt bra och gör fortfarande. Men den går inte till 650 gr vilket ibland har varit tråkigt.
En av dom bättre jag använt är en steinel med två hastigheter och steglös temperatur.

Pär
 
Klämde på en digital Steinel för några dagar sedan, knapparna kändes lite väl plastiga och pistolen var framtung som det redan nämnts här.
Kommer använda det mest till att värma upp ämnen innan svetsning (för bättre svetsegenskaper) och vill således ha så hög maxtemperatur som möjligt. Men även till färgborttagning och andra klassiska användningsområden.
Så en snabb uppvärmning samt lätt pistol är det jag lägger mest vikt på.
 
Jula har (hade) en som kan variera temperaturen steglöst. Av Meec Röd variant så kvaliten kändes alldeles utmärkt. Lång bra kabel också. När jag kollade på Jula nu verkar den försvunnit. Den var kanske för bra för var ofta slutsåld :)
 
Nu har jag lagt en beställning på Makita HG651CK från Rubart. Lite jobbigt att de inte har andra språk än tyska men förhoppningsvis gick beställningen igenom. 1286 kr in frakt och växelkurskostnader!

Har ingen erfarenhet av Rubart men deras priser är väldigt lockande...

Hoppas pistolen duger till annat än att torka håret efter duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.