Hej
Jag har 3 olika vinplantor i mitt växthus sedan 6år tillbaka dom är ca. 4 m. i år är en av plantorna utan druvor vad göra. Brukar det bli så ibland? Ska man klippa ner den till nästa säsong ? Eller kommer det duvor nästa år ? Någon som råkat ut för samma sak som jag?
Vad gödslar man vin med?
Mr Mago
 
Hur brukar du beskära vinrankorna?

Jag är nybörjare på vinodling och har precis köpt min första vinranka, men jag råkar ha en bok om vinodling här på skrivbordet "Odla vin" av Samuelsson/Schenkmanis.

Av det som står där tror jag att ditt problem har med beskärningen att göra. Om du beskär för sent, efter november, blöder trädet och blir mindre fruktbärande.

Du ska kontinuerligt under sommaren nypa av örtartade skott.

Vinterbeskärning gör du senast i november. Då ska skotten som fått druvklasar som blivit ca 25 cm långa beskäras. Vid basen av varje skott sitter det minst en vegetativ knopp. Beskär sidoskotten över en eller två knoppar räknat från skottets bas. Skott som inte utvecklat druvklasar ska du också beskära.

Gör man beskärningen för sent lider plantan och utvecklar sämre/inga fruktbärande skott.

Vinrankorna trivs bäst i jord som är djup och helst något lerblandad, matjordsdjup minst 40 cm, dränering i botten, dvs väl genomsläpplig för vatten. Jorden ska vara väl kalkad och näringsrik.

Vinrankor behöver rejäla mängder mullämnen, t ex kompost, gödslad bark-torvmylla eller väl brunnen kogödsel.

Vore jag som du skulle jag beskära vinrankan, köpa kogödsel och komplettera med kalk. slag. Det lär finnas flytande kogödsel som man kan ha i när man vattnar.
 
Hej Marlene tack för ett rejält svar. Jag har vinet i taket en lång ranka från varje planta kanhända att jag beskar rankorna för sent, men på dom andra två har det blivigt druvor. Brukar låta tre blad sitta på varje gren och tar bort alla tjyvskott igentligen har bara en lång ranka utan grenar på våren. Förra året lät jag alla druvklasar hänga kvar och mogna mogna en en del fick sitta till december blev lite tjocka skal men dom var ändå goda, nu rensar jag så det blir ca. 4 klasar p/m. ska se om dom blir lite större då. Ska fixa nått bra gödsel av dina rekomendationer Plantorna står i jorden rötterna är så djupt ner att jag inte behövde vattna dom förra sommaren vi har 40-50 cm. jord sen är det fuktig sand har nog varit för snål med gödslingen.
 
Hemmakatten
Men behöver inte vindruvor pollineras precis som alla växter ( tex äpplen) för att bära frukt.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Hej katten. Jo men det måste väl det när druv ännet kommer är det pytte små blommer på dom då kommer bin och annat småkryp och pollinerar gör de inte det kan man själv ta försiktigt med handen och pollinera själv eller med en mjuk pensel.
 
Hemmakatten
Ja, men då är frågan om trådskaparen har gått omkring och duttat med tops eller pensel. Dessutom har det varit en stor "bidöd" över hela landet, så även om det tidigare år varit gott om pollinerare kan det ha förändrats
 
Nä, jag har inte duttat, jag gjorde det första åren, dom senaste åren har dom fått sköta det själv, det är 3 olika sorter. På den utan druvämne finns inga blommer att pollinera det är det jag tycker är konstigt, dom andra 2 är det druvämne på.
 
Hemmakatten
Tyvärr, Mr Mago, så har jag inte kunskaper nog för att lösa ditt problem. Det jag funderar på är om din druvstock har fått nån sjukdom som gör att den inte blommar. Kommer det knoppar som sen ramlar av? eller är det inga knoppar alls?
 
Tyvärr inga knoppar alls, men förra året lät jag alla klasar sitta det kan kanske förväxte sej då, hoppas den mår bättre nästa år.
 
Vinplantor växer bara när dygnsmedeltemperaturen är över 10 grader Celsius och ju fler grader man kan räkna in som ligger över 10 grader desto bättre är det.
 
Vinrankan har två beskärningstider, sommar och senhöst . Den som har planterat vinranka under sommaren eller i höst vanlig vinranka eller staketvindruva - gör den första beskärningen nu i november (gör man det på vårvintern kan plantan få svåra blödningar). Skär ner stammen till 60 cm höjd. Släpp fram två grenar nästa år. Alla sidoskott på dessa toppas efter hand utanför två/tre blad.
Är plantorna äldre skärs de också i november. Skär tillbaka huvudrankorna så att ca 60 cm av årstillväxten blir kvar och korta in sidoskotten. Täck gärna plantorna vintertid med kompost. Sommarbeskärning går så till att sidoskotten kortas in så att endast två blad återstår utanför fruktklasen. Andra skott är "tjuvar" och nyps bort så att bara ett blad blir kvar. På sommaren utvecklas en blomklase det andra eller tredje bladvecket på varje sidoskott. Utvecklas det fler sidoklasar tas de bort helt. Min farfar är likson proffs på det här och och han emailar bilder till mig varje november på sina vinplantor. . hoppas beskrivningen hjälper. lycka till


********* Inlägget redigerat av moderator ********
 
Redigerat av moderator:
Hej madde001
Tack för svaret har din farfar någon hemsida.
Mvh Mr Mago
 
madde001 skrev:
Vinrankan har två beskärningstider, sommar och senhöst .


********* Inlägget redigerat av moderator ********
Vad händer om man beskär nu, kommer det påverka förmågan att bära frukt ? Har glömt att beskära, är det bättre att vänta tills nästa år ( frankenthaler )
 
Hej Lawrence jag vet inte, men jag skulle provat att ta bort hälften av grenarna så vet du vilket som fungerade bäst, med eller utan grenar, rapportera sen framåt sommaren hur det gick skulle gjärna vilja veta. MrMago
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.