Hej, blev fundersam då jag i samband med renovering märkte att isoleringen i kattvinden var något fuktig så jag ville ta upp det här. Kattvinden är ventilerad i takfoten med 25mm springa och vidare upp till övre vinden som är ventilerad i gavlarna, dock saknar kattvindarna ventiler i gavlarna. Isoleringen är Paroc lösull ca 50cm och ovanpå sitter en Bison vindduk. Det syns och känns på vindduken att det är lite fuktigt på undersidan samt en del av den översta isoleringen.

Vad kan fenomenet vara? För mycket/lite isolering, vindduken hindrar fukten, de icke befintliga ventiler i gavlarna på kattvinden eller något annat.

Huset är från 1937 och saknar därmed ångspärr/byggplast, är tilläggsisolerat utifrån med 45mm.

Mycket tacksam för svar, man blir ju lite nojjig av detta... :S
 
Har man utöver tilläggsisoleringen möjligen även bytt uppvärmningssystem från eldning som värmde upp en murstock till värmepump eller liknande?

Det låter som att man gjort vinden avsevärt mycket kallare, via isolering (och kanske annan uppvärmning?), vilket medför att ånga som läcker upp (då ingen ångspärr finns) kondenseras i det kalla utrymmet.
 
ordain skrev:
Har man utöver tilläggsisoleringen möjligen även bytt uppvärmningssystem från eldning som värmde upp en murstock till värmepump eller liknande?

Det låter som att man gjort vinden avsevärt mycket kallare, via isolering (och kanske annan uppvärmning?), vilket medför att ånga som läcker upp (då ingen ångspärr finns) kondenseras i det kalla utrymmet.
Ja det är alldeles korrekt, det är installerat bergvärme istället för oljepanna och skorstenen är riven.
 
Hade hoppats på lite fler svar, men om man ställer frågan hur man kan åtgärda/minska problemet. Finns det några alternativ eller får man leva med det och låta risken vara större än normalt?

* Kan det vara idé att ta bort vindduken ovan isoleringen i kattvinden?
* Kan det vara ett alternativ att sätta en vindduk längs tak och väggar i alla rum på NV för att bromsa den fuktiga luften och installera en mekanisk frånluftsfläkt på övervåningen?
* sänka värmen (snart golvvärme)?
* Fler friskluftsventiler i rummen på nedre botten (sitter inga idag)?
* Avfuktare?

Ja jag tar som sagt mer än gärna emot tips synpunkter etc.
 
  • Gilla
Krokstrand
  • Laddar…
Jag är absolut ingen expert på detta, men en vanlig lösning är en avfuktare på vinden. En tråkig sak är förstås att den drar el och så småningom kommer att gå sönder. Ett exempel på en sådan lösning är http://www.trygghetsvakten.se/

Med mycket isolering, ingen ångspärr och ingen skorsten tror jag att det kan vara svårt att lösa med bara ventilation, men att med bättre frånluft öka undertrycket så att fuktig luft inte söker sig till vinden lika lätt borde ju kunna hjälpa något.
 
Okey tack för det senaste svaret, men jag bygger vidare på tråden.

Jag bler mer inne på att försöka skapa ett bättre undertryck och funderar efter detta.

Övervåningen är i stort ny med 3 sovrum 1 wc (ej klar). I varje sovrum sitter en fresh friskluftsventil och i wc sitter en frånluftsventil som går via en mekanisk fläkt på vinden som inte är inkopplad till el än.

Nedervåningen finns inga friskluftsventiler (blir nu i samband med renoveringen i matrum, sovrum och v.rum) 1 fuktstyrd fläkt i wc/dusch och givetvis en köksfläkt.

Källaren har 4 friskluftsventiler men ingen frånluft (använder luftavfuktare i tvättstugan).

Utöver detta tänkte jag lyfta ut avloppsluftningen på taket som idag avslutas i kattvinden. Kan det även vara idé att koppla på fler frånluftsventiler till sovrummen på befintlig fläkt uppe på vinden som idag endast har ett rör till wc på ÖV?

Tror ni att ovan nämnda åtgärder kan bidra till en förbättring av problemet när vi får möjligheten att justera till och frånluft med ventilerna och varvtal på fläktmotorn på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.