Jag är helt ny och helt grön på detta, så snälla ha överseende.


Vi har en tomt som är helt belägen i sluttning. Jag har köpt in en enkel och billig pool på ställning från Intex. Poolen är rund och mäter 457*91 cm dvs 16,4 m2, 14,9 m3. På ena sidan huset finns ett gammalt igenvuxet trädgårdsland, tanken är att tids nog bygga en riktigt stor altan över hela landet. Vi har då tänkt att bygga in poolen i altanen, ha den nedsänkt, alltså stående på själva marken. Dock tillåter inte ekonomin något altanbygge just nu, däremot vill vi gärna få upp poolen.

Eftersom det sluttar en del behöver det grävas ur och fyllas på med underlag. Min tanke är att gräva i ena ändan av där poolen skall stå och sedan lägga detta material i andra ändan, och på så vis både jämna ut själva sluttningen samt skapa en liten ”vall” som stöd. Lutningen där polen skalla stå är ca 15-20 grader. Jag hade tänkt att jämna ut med sand, efter själva urgrävningen. Vad jag nu undrar är följande:

Hur mycket lutning kan jag ha kvar, och ändå lägga på sand och få sanden att ligga kvar, alltså inte kasa ner om ni förstår hur jag menar. Bör jag fylla på med tex grus först och sedan bara ta sand sista biten. Vill gärna ha just sand för att det ska bli mjukt för poolen att stå på. Det kommer ju bli ett ordentligt tryck när poolen är fylld, hur brukar underlaget reagera när man lagt dit det, alltså hur stor är risken att det ”rasar ner”. Hur mycket stöd, för själva utjämningsmaterialet (sanden) behöver jag ha runtom på sidorna?
 
Go for it :)

Vi gjorde precis det där för 2 år sedan. Yngsta sonen ville ha en pool men vi hade inte någon lämplig plats som inte sluttade. Men vi drog iväg och köpte en sådan där stålrörsställningspool och tänkte att vi tar problemen vartefter.

Var beredd på att det är ganska mycket jordmassor som ska flyttas. Det kan verka lite när man mäter tittar med blotta ögat men det är mer än man tror. Våran är dessutom något mindre i diameter än din.

Det är helt klart görbart om man vill slita lite. Vi gjorde precis som du hade tänkt och fick gräva ut för hand då det var omöjligt att få dit en minigrävare. Den utgrävda jorden blev utfyllnad nertill. Jämnade ut med sand och la ut markisoleringsplattor innan poolen ställdes dit.

När poolen var på plats byggde jag en enkel halvmåneformad altan på ovansidan. Mest för att det skulle vara enkelt att komma i och ur.

Lite erfarenheter:
- Gräv inte för snävt runt om. Minst en meter fritt runt om poolen.
- På nedersidan bör utfyllnaden sträcka sig en bit ut för att inte ge vika (vi var lite snål med den biten så utfyllnaden slutar ganska tight in på poolens kant men vi har inte haft något problem med sättningar).
- Gräv gärna ner dräneringsrör under poolen som mynnar ut i utfyllnadens sluttning.
- Gör ett staket!!! Det är lag på skydd och det enkla poolskyddet som följer med skyddar inte om något barn eller djur knallar ut förbi altankanten.

Några bilder från byggtiden:
 
  • IMG_2400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
TUSEN TACK för ditt svar!

Mao fungerar det att göra som jag tänkt! Får börja gräva redan nu och ta lite om dagen så ska det väl bli klart till sommaren :) När man gräver ner dräneringsrör, hur fungerar det? Lägger jag bara ut rören och sedan lägger på jord? Ska jag lägga dem på något särskilt sätt? Hur långa bör de vara? Hur många bör jag ha?

Hur tjockt lager med sand lade du? Och hur tjocka markisoleringsplattor hade du (om det nu finns olika tjocklek på dem)?.


Fanns det någon särskild tanke med markisoleringsplattorna? Eller var det bara för att få det riktigt jämt?

Ska ta till mig av dina råd. Tills dess vi byggt altan kommer polen att stå ovan mark och kräva att man klättrar över kanten (via stegen) för att ta sig i. Då borde man klara sig utan staket eller vad tror du? Så sett är man väl skyldig i vilket fall, om något skulle hända. På vilket sätt skyddar inte medföljande poolskydd? Rent juridiskt att det inte anses som tillräckligt skydd, eller att ett barn/djur lätt forcerar igenom det om man hoppar upp på det?
 
En pool med mjukt poolskydd är livsfarlig i och med att du ändå sjunker ner i vattnet, men omgiven av skyddet som sluter sig runt dig och gör att du inte kan röra dig. Mycket farligare MED mjukt poolskydd än utan poolskydd alltså. En kompis hade visserligen en sån där uppblåsbar igantisk kudde under sitt mjuka skydd, det sades fungera "istället för staket" men eftersom kudden inte täcker hela poolen kan man ramla på sidan av kudden och det blir däred ännu farligare.

Poolskyddet fyller bara funktinoen att inte få så mycket skräp i poolen och kudden fyller dfunktionen att regnvatten rinner utanför istället för ner i poolen. Men någon säkerhet tillför det inte, tvärtom.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Nu är ju inte mitt utförande någon som helst referens till hur man SKA göra "by the book" :D Det var resultatet av en "pappa-son" impulsaktivitet under en helg. Skulle jag anlägga en riktig pool så skulle förberedelserna varit väsentligt längre.

Dräneringsrören är till för att släppa undan regnvatten och vatten som stänker över vid bad. Så att det inte blir en "pool" under poolen. Behöver inte vara många rör alls. Principen för dräneringen är samma som när man dränerar ett hus så sök runt i forumet så hittar du säkert hur du ska göra. Nu la jag själv ingen dränering (känner att det skulle ha varit bra att göra) men jag skulle lägga ett rör i ett singeldike, som en slinga i ytterkantena av poolen. Som ett "Q" med utlopp i slänten nedanför poolen.

Mitt sandlager är inte alls tjockt. Bara för att få en jämn yta som är helt i våg. Markisoleringsplattorna är inte alls nödvändiga men hjälper en del i att minska nedkylning av poolen och ger en skön botten att gå på. Vissa lägger ett sandlager ovanpå markisoleringen innan poolen ställs på plats men det har vi inte gjort. Det fungerar så här också men nackdelen är att det kan bli fotavtryck i markplattorna om någon stampar till i botten under vattenlek.

Angående poolskydd så har du fått svar av andra redan.

ROtPOtA skrev:
TUSEN TACK för ditt svar!

Mao fungerar det att göra som jag tänkt! Får börja gräva redan nu och ta lite om dagen så ska det väl bli klart till sommaren :) När man gräver ner dräneringsrör, hur fungerar det? Lägger jag bara ut rören och sedan lägger på jord? Ska jag lägga dem på något särskilt sätt? Hur långa bör de vara? Hur många bör jag ha?

Hur tjockt lager med sand lade du? Och hur tjocka markisoleringsplattor hade du (om det nu finns olika tjocklek på dem)?.


Fanns det någon särskild tanke med markisoleringsplattorna? Eller var det bara för att få det riktigt jämt?

Ska ta till mig av dina råd. Tills dess vi byggt altan kommer polen att stå ovan mark och kräva att man klättrar över kanten (via stegen) för att ta sig i. Då borde man klara sig utan staket eller vad tror du? Så sett är man väl skyldig i vilket fall, om något skulle hända. På vilket sätt skyddar inte medföljande poolskydd? Rent juridiskt att det inte anses som tillräckligt skydd, eller att ett barn/djur lätt forcerar igenom det om man hoppar upp på det?
 
Om lutningen på tomten är 15-20grader så känns det nog klokast att ta en mindre ovanmarkare.
Nivåskillnaden blir ju runt 1,5m(!) med 5m diameter.
Det betyder att du bör ha stödmurar på båda sidorna.
Har du sedan tänkt att ha den mer permanent så skulle jag gjort ett ordentligt markarbete med markduk, makadam, och sand.
 
Tusen tack för alla era råd!

Jag förstår att ditt "utförande någon som helst referens till hur man SKA göra "by the book" " it-snubben. Och jag inser att jag får läsa på en del.

Tänkte på detta med att få underlaget i våg, behöver man köra med en sådan där markvibrator för att trycka till det ordentligt och få det helt jämt, eller hur gjorde ni?

Som du säger Nimajneb så är det helt klart värt att höra arbetet ordentligt, och vi hade börjat diskutera stödmurar innan jag läste ditt inlägg, så det känns bra att vi verkar vara lite på rätt spår iaf :)

Jag ska ta lite kort på hur det ser ut nu och så försöka läsa på och sedan kolla av med er om jag verkar ha fattat och får till saker i rätt ordning. Hoppas ni orkar hjälpa mig lite till :)
 
I instruktionerna för vår 4m runda pool stod det uttryckligen både i den svenska och engelska instruktionen att man INTE skall fylla på jord i en sluttning, bara gräva ur i den högre änden. Svårt att lyckas packa det som är utfyllt lika bra som ursprunget.

Vi köpte vår pool från www.primastar.nu, finns instruktioner där hur man gör underarbetet - vilket ni borde fått med er pool med.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
ROtPOtA ROtPOtA skrev:
TUSEN TACK för ditt svar!

Mao fungerar det att göra som jag tänkt! Får börja gräva redan nu och ta lite om dagen så ska det väl bli klart till sommaren :) När man gräver ner dräneringsrör, hur fungerar det? Lägger jag bara ut rören och sedan lägger på jord? Ska jag lägga dem på något särskilt sätt? Hur långa bör de vara? Hur många bör jag ha?

Hur tjockt lager med sand lade du? Och hur tjocka markisoleringsplattor hade du (om det nu finns olika tjocklek på dem)?.


Fanns det någon särskild tanke med markisoleringsplattorna? Eller var det bara för att få det riktigt jämt?

Ska ta till mig av dina råd. Tills dess vi byggt altan kommer polen att stå ovan mark och kräva att man klättrar över kanten (via stegen) för att ta sig i. Då borde man klara sig utan staket eller vad tror du? Så sett är man väl skyldig i vilket fall, om något skulle hända. På vilket sätt skyddar inte medföljande poolskydd? Rent juridiskt att det inte anses som tillräckligt skydd, eller att ett barn/djur lätt forcerar igenom det om man hoppar upp på det?
Anna_H Anna_H skrev:
En pool med mjukt poolskydd är livsfarlig i och med att du ändå sjunker ner i vattnet, men omgiven av skyddet som sluter sig runt dig och gör att du inte kan röra dig. Mycket farligare MED mjukt poolskydd än utan poolskydd alltså. En kompis hade visserligen en sån där uppblåsbar igantisk kudde under sitt mjuka skydd, det sades fungera "istället för staket" men eftersom kudden inte täcker hela poolen kan man ramla på sidan av kudden och det blir däred ännu farligare.

Poolskyddet fyller bara funktinoen att inte få så mycket skräp i poolen och kudden fyller dfunktionen att regnvatten rinner utanför istället för ner i poolen. Men någon säkerhet tillför det inte, tvärtom.
Vi hade nyss installerat vår ovanmarkspool. Grannen hade ett möte med tiotals deltagare och några hade barn med sig. Plötsligt tittade jag ut genom fönstre och såg att ett barn sprang mot poolen. Jag rusade ut och sprang efter pojken, som kanske var 3 år gammal. Han hade inga svårigheter att kliva upp på stegen till den övre avsatsen och han skulle just då hoppa i med kläderna på, när jag hann ikapp honom och tog tag i honom. Hans pappa hade inte ens lagt märke till att sonen var försvunnen. Tyvärr så har man som poolägare ett ansvar, så man måste ha en inhägnad för poolen eller hela tomten eller en säkerhetsstege, som går att fälla upp.
– Det ska vara ett minst 0,9 meter högt staket som barn inte kan krypa under eller klättra över. Ett annat exempel är att grindar som finns i staket inte ska kunna öppnas av barn. Och om det är en damm eller en bassäng med över 0,2 meters vattendjup så måste man ha särskilda skydd. Det kan till exempel vara en presenning över vattnet som barn inte kan krypa in under.
Oavsett om det finns barn eller inte i den egna familjen ska poolen ha säkerhetsskydd.


En senare granne i samma hus hade en liten son, som brukade springa ner till oss och sätta sig i soffan bredvid oss. Vi brukade ta tid för att se hur lång tid det tog för den unga mamman att börja sakna sin son. Svaret var en halvtimme!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
I instruktionerna för vår 4m runda pool stod det uttryckligen både i den svenska och engelska instruktionen att man INTE skall fylla på jord i en sluttning, bara gräva ur i den högre änden. Svårt att lyckas packa det som är utfyllt lika bra som ursprunget.

Vi köpte vår pool från www.primastar.nu, finns instruktioner där hur man gör underarbetet - vilket ni borde fått med er pool med.
Vi gjorde både och och la på fin sand, fast jag tyckte inte att det räckte, så jag la dit några "gråsuggor" dvs Leca-block också (59 cm x 19 cm stora) och en betongplatta under varje stolpe. Efter några år hade mycket av sanden försvunnit med regnet och jag kunde trycka in hela armen under cellplast-isoleringen, som vi hade lagt under poolen. Även sanden, som vi hade lagt på insidan av poolväggen hade försvunnit av sig självt. Katastrof! Jag tömde vattnet och köpte ytterligare några gråsuggor och sydde kilformade geotextil-säckar till innerkanterna och fyllde på sand på undersidan av bottenisoleringen. Jag la "gråsuggorna" som solstrålar runt poolen i den nedre delen av backen som stöd. Jag la också betongplattor längs hela poolkanten, så att hela kanten stod på dem och inte bara stolparna. Efter det har poolen fungerat alldeles utmärkt under ytterligare 20 år. Min ovanmarkspool är nu 27 år gammal (aluminium).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.