Skulle behöva råd om en ny dammsugare. Budget upp till 5000:-. Ska användas som grovdammsugare i byggen med mera, anslutning till olika verktyg och gärna vatten. Utan påse är absolut krav och gärna stor behållare och stark sugkraft.

Har tittat på Makita 445X men hittar inte om den går utan påse.
 

Bästa svaret

AXS
Köp två olika är mitt tips. En grov-grov och en för lite mer finlir
och inkoppling till maskiner.
 
Inga exempel?
 
AXS
Personligen skulle jag köpa något billigt på rusta eller liknande. 2st tom.
Du har ändå hörselkåpor på bygget och stor risk för att de får krosskador.

Sen den fina har jag bara kört en festool och en nilfisk(Utan automatisk start).
Både var bra, men jag är inte så insatt. Behöver mer info om vad du ska göra.
 
Det är ju bara hobby byggen. Är inte snickare. Har haft en nilfisk buddy men den funkar inte utan påse och är för liten.
 
TeroM skrev:
Jag har en Metabo ASR2025 som jag är nöjd med. Går att köra med och utan påse. 2500 SEK hos Toolstop.
[länk]

Påsar beställer jag från Polen.
Påminner ju en hel del om GAS25. Hur många W kan du belasta maskinuttaget med?
 
GAS25 ser lika ut och har i stort sett samma specar, samma påsar men några hundra dyrare blå lack? Finns även en Metabo ASR2050 med 50 liters behållare (eller GAS50).

Kommer inte ihåg specen på uttaget men jag har kört min 1500W Makita Kap o Ger utan problem. Körde även 2100W fräsen utan protester men funderade på om inte det är för mycket så den började jag köra vid sidan om när det blev långa fräspass, båda har mjukstart. Skall kolla om det står ngt i instruktionsboken.
 
Det svider att använda en dyr dammsugare till att suga upp blött lera och annat slafs. Ställer mig också till den skaran och rekommenderar 2 st, ena det enklaste och billigaste funktionsdugliga du kan hitta och den andra till maskiner och interiörbygge.
 
Håller också med om 2 st. Vi kör på 2 st Stihl dammsugare som egentligen är Nilfisk med någon enstaka funktion förändrad åt Stihl. Att det blev dem är för att jag har en bra handlare och fick testa deras någon dag.

Har deras lilla modell som ligger på ca 1000 kr till slit o släng såsom bil o grovdammsugning mm.

Sen har jag spånsug i snickarverkstan plus en Stihl dammsugare för ca 2500 kr som funkar fint med verktygen.

Lånade hem en Festool Ctl 26 och den funkade superfint men kunde inte motivera mig själv den då jag alltför sällan hade haft nytta av den och nuvarande setup fungerar fint
 
Jag vet att bosch gas 50 har fått väldigt bra recensioner i amerikansk press skall försöka hitta vart jag såg det bättre än festools (men man skall alltid ta tester med en nypa salt).

Pär
 
Kollade specen i instruktionen för Metabon, inga klara besked direkt.

"Anslut till uttag med minst 16A säkring"
"Maximal uttagen ström är 16A"

Räknar man baklänges på det, 230V/16A -> 3680W.
Minska med dammsugaren själv 1200W borde då lämna 2400W kvar för maskinuttaget OM dammsugaren sitter på en 16A matning, 1100W kvar på en 10'a. Om den sedan tål det eller inte har jag inte en aning om ...

Det som saknas på denna Metabo är reglering av suget men dom gånger jag behövt det har jag satt slanghandtaget med reglerspjäll emellan, har funkat OK.
 
flex s47 har jag och är supernöjd
 
Om tanken är att du skall använda dammsugaren utan påse hela tiden så är det nog inget lyckat val. När filtret är igensatt och det blir det extremt fort så kommer dammsugaren att ha lika bra sugförmåga som en med full påse. Även om det står i annonsen att den har automatisk filterrengöring så tar det bara bort det som sitter på ytan filtret är ändå igensatt man får aldrig samma sugförmåga tillbaka utan en grundlig rengöring
Bättre är då att ha påse i och koppla något i mellan som avskiljer det mesta och kanske försöka tömma påsen när den blir för full. Visserligen så blir det två saker att kånka runt på men det går att lösa med en liten vagn eller den ena på den andra tex.


Pär
 
Jo så blev det med den förra. Men så har vi en på jobbet, visserligen modell större men den funkar jättebra och den har bara en "påse" som man återvänder hela tiden. Formen är som en kondom och matrialet är nåt luddig tyg så luften åker igenom. Funkar jättebra och bra sugförmåga hela tiden. Tycker det borde finnas liknande fast bara lite mindre maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.