Jag har tidigare haft pump och hydrofor inomhus i groventré/tvättstuga. Hela klabbet skall nu flyttas ut utanför huset och kompletteras med en vattenreningsburk. Det kommer att bli en liten utbyggnad som sitter direkt på huset med ett litet snedtak över. Total golvyta cirka 1x3m och knappt 2 meter hög. Rören går direkt genom ytterväggen in till köket och VV-beredare.

Är denna typ av påbyggnad bygglovspliktig eller kan jag utan vidare krumbukter banka upp detta lilla pumphus?
 
  • Gilla
Peter Unsbo
  • Laddar…
O
Mitt spontana svar är att du behöver bygglov. Men om du bor utanför detaljplanelagt område så kan det vara skillnad... om jag förstått allt rätt gällande detaljplanelagt område.
 
Upp till 15m2 och 3m max höjd är väl bygglovsbefriat (friggebod) även inom detaljplanerat område?
 
D
Ja, fast det får väl inte vara vidbyggt ("sitter direkt på huset")?
 
Vet ej, skärmtak får ju utgå från huset?
 
ridax skrev:
Ja, fast det får väl inte vara vidbyggt ("sitter direkt på huset")?
????? Får pumphuset inte sitta direkt på huset??
 
Jo då, visst får det sitta på huset men det är ingen friggebod om det sammanbyggs med huset. En friggebod behöver inget bygglov om det uppfyller vissa kriterier.

Men bygger man till huset så är det oftast bygglovspliktigt. Jag skrev oftast för det finns undantag men bäst är väl att fråga kommunen om det behövs eller inte.....
 
Min tolkning är också att det är bygglovspliktigt eftersom det är en ändring av fasaden och byggnadsytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.