Har en stuga som står på plintar/block, men tyvärr ligger den för lågt (bara någon dm över markytan)

Tomten tycks allt oftare svämma över då området har dålig dränering.

Så vi måste lyfta stugan, minst 30 cm.,

Frågan är vad det kan kosta och vilken typ av företag kan åta sig arbetet. Stugan är ca 65 m2 och har ett uterum på 30 m2.

Vad kan ett rimligt pris vara för jobbet?
 
  • Gilla
Tjårre
  • Laddar…
Lyftastuga12 skrev:
Har en stuga som står på plintar/block, men tyvärr ligger den för lågt (bara någon dm över markytan)

Tomten tycks allt oftare svämma över då området har dålig dränering.

Så vi måste lyfta stugan, minst 30 cm.,

Frågan är vad det kan kosta och vilken typ av företag kan åta sig arbetet. Stugan är ca 65 m2 och har ett uterum på 30 m2.

Vad kan ett rimligt pris vara för jobbet?
Du får nog ett bra svar genom att ta in offert från några olika firmor.
Så väldigt många faktorer som spelar in för att kunna ge ett direkt svar.
 
Murstock? Räkna med en del arbete där.Troligtvis plocka ner och mura upp igen.
 
Som gafsan skriver, har du murad skorsten så måste den rivas och byggas upp igen.
Annat som också måste fixas är vatten, avlopp och eventuellt el och telekablar.
Att lyfta huset med domkrafter när alla förbindelser har lösgjorts är inte något stort
problem det inte mer än högst två dagar för vana hantverkare.
 
Står precis inför samma sak som du, har en stuga (60kvm)vid vattnet som står för lågt. Men jag planerar att lyfta den två stenar dvs 40cm. Murstocken får jag ett helvete med :/
Hör gärna av dig när du fått ett pris
 
Till t-quick, tänkte också lyfta 40 cm, lite oro bara för att det kommer att se högt ut, men får naturligtvis fylla upp med material så det blir en naturlig lutning från huset. Har som tur är ingen murstock.

Fick ett muntligt höftat pris idag från Bärarlaget, 50-100 000. Dock utan att de varit på plats. De räknade med tre man och några dagars arbete. Ska skaffa offerter från fler och ta god tid innan jag bestämmer mig.
 
Lyftastuga12 skrev:
Till t-quick, tänkte också lyfta 40 cm, lite oro bara för att det kommer att se högt ut, men får naturligtvis fylla upp med material så det blir en naturlig lutning från huset. Har som tur är ingen murstock.

Fick ett muntligt höftat pris idag från Bärarlaget, 50-100 000. Dock utan att de varit på plats. De räknade med tre man och några dagars arbete. Ska skaffa offerter från fler och ta god tid innan jag bestämmer mig.
Åh helvete det lät häftigt, räknar dom med att förlänga avlopp och el då? Lyftkran?
Jag har läst om dem som höjt sina hus själva med domkraft,bara att ta lite i taget sägs det :)

Jag tror på I-balkar och ett par vettiga domkrafter, ska höra med mina snickare imorgon, återkommer
 
Om inte huset hänger allt för mycket på skorstenen borde det kanske gå att frigöra den från huset och lyfta med den kvar på plats. Då borde det sen räcka med att mura på ett par varv med stenar överst och justera anslutningshålen för kaminer.
 
Min gamla stuga står på torpargrund, och kan inte säga att skorstenen är fästat någon stans till timmret som endast kanske ligger intill. Jag kan inte säga att jag har sätt annat än runt tak nocken som den har varit fästad någon stans. Och jag har då gjord lite med min stuga, så jag tycker jag borde ha sätt det nu.. :)
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
 
t-quick skrev:
Åh helvete det lät häftigt, räknar dom med att förlänga avlopp och el då? Lyftkran?
Jag har läst om dem som höjt sina hus själva med domkraft,bara att ta lite i taget sägs det :)

Jag tror på I-balkar och ett par vettiga domkrafter, ska höra med mina snickare imorgon, återkommer
Jag kan inte heller se några problem med ett lyft, bäst är nog att göra det själv, och ta den tid det tar att krypa runt och kolla var det börjar ta emot. bäst är väl att lyfta hela huset direkt = rakt upp. Lägg regäla reglar (145X45 under huset som domkraftera lyfter mot. Men uterum får man släppa på från huset vägg, så det får sättas upp senare. Bättre att lyfta upp det regält, och sedan sätta upp en gångbro runt huset, eller på 3 sidor, för atthusett inte skall se litet och högt ut Ett sådant projekt öppnar upp till många nya ideèr.

Mitt eget hemmabygge, med gångbro/veranda på 60m läng
IMG_1236.jpg
 
Redigerat:
alltid enklare att komma med förslag, om Ni bifogar bild.................
 
har lyft en timmerstuga själv då använde jag en lastmaskin med pallgafflar den stod på sk.gråsuggor och lyfte 25 mm i taget men hade ingen murstock,avlopp gjordes senare gick på en arbetsdag stugan var på 45 kvm
 
Vi lyfte upp ett timrat uthus i den storleken som stod på pelare av stenar. Det var sakta på väg utför en sluttning efter dryga 100 år.
4st rejäla raka tallar som fått torka ett år använde vi som balkar.
Vi gick runt med domkrafter och pallade under med stöttor vartefter huset höjdes; ca 3-5 cm i taget, upp till en nivå ca 10 cm över tänkt färdig nivå.
Sen gjöt vi plintar och sänkte slutligen ner huset på dem.
Vi var 2-4 personer som höll på i 4-5 dagar.
Där fanns det dock ingen murstock eller anslutningar att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Mariehill
  • Laddar…
Tänkte på TS problem. Som jag uppfattar det är grundproblemet att tomten svämmar över, inte att stugan står för lågt? Det kanske går att få till en bra dränering vilket gör tomten bättre och så slipper ni lyfta stugan?
 
det verkar som inte TS är med oss längre, han har väl inte fått stugan över sig...............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.