Försökerhjälpa en vän med oljebrännare med startproblem. En bergvärmepump skall ge signal till oljebrännaren att starta då det är för kallt för att värmepumpen skall räcka till.
Vanligtvis så startar inte brännaren vid signal från värmepumpen utan säkerhetsreläet löser ut. Om man då återställer reläet så startar brännaren varje gång. Startar man brännaren manuellt så startar den också utan problem. Brännaren är servad av proffs och munstycke, tändelektroder och oljefilter är bytt. Finns det någon klok människa här på forumet som kan ge något tips. Kommer just nu inte ihåg fabrikat på brännaren.
 
Bästa hjälpen du kan ge din vän är nog att använda en elpatron istället, det är mindre dyrt än att köra med olja, dessutom med en brännare och panna som säkerligen inte är särskilt ny.

Spontat gissar jag att VP inte ger rätt styrsignaler på något vis.Har du provat att emulera VP'ns start av brännare på samma sätt som den skall göra?
 
Nämnde inte att det är ett stort gammalt hus med 4 lägenheter. Om jag minns rätt så krävde elpatronen kraftigare servis och pannan m.m. fanns ju där.
 
Sedär ja, det finns alltid omständigheter man inte vet om. :). Men som sagt försök simulera styrsignalen från VP. Vad är det för fabrikat på VPn förresten?
 
mexitegel skrev:
Bästa hjälpen du kan ge din vän är nog att använda en elpatron istället, det är mindre dyrt än att köra med olja, dessutom med en brännare och panna som säkerligen inte är särskilt ny.

Spontat gissar jag att VP inte ger rätt styrsignaler på något vis.Har du provat att emulera VP'ns start av brännare på samma sätt som den skall göra?
Olja kostar 1.20 kr per kWh.... el i häraden 1.50 kr/kWh med alla avgifter inräknade. Mer ifall man behöver höja säkringen. Hur får du det till att bli billigare med el?:cool:
 
VP-fabrikatet är IVT
 
Jag har inte simulerat signalen från VP'n Men signal kommer, annars skulle inte brännaren larma. Jag har provat med korta och pulsade starter med manuella startknappen men inte lyckats få fram något larm.
 
cem77 skrev:
Olja kostar 1.20 kr per kWh.... el i häraden 1.50 kr/kWh med alla avgifter inräknade. Mer ifall man behöver höja säkringen. Hur får du det till att bli billigare med el?:cool:

Du har inte 100% effektivitet på en oljepanna, sen tillkommer underhåll och service så det blir om inte billigare jämnt skägg och mer underhållsfritt.
 
Göran.W
Det smidigaste är väl att få ett relä att dra som ligger i serie med termostaten på olje pannan.
 
Hur gick det?
 
asladd skrev:
Försökerhjälpa en vän med oljebrännare med startproblem. En bergvärmepump skall ge signal till oljebrännaren att starta då det är för kallt för att värmepumpen skall räcka till.
Vanligtvis så startar inte brännaren vid signal från värmepumpen utan säkerhetsreläet löser ut. Om man då återställer reläet så startar brännaren varje gång. Startar man brännaren manuellt så startar den också utan problem. Brännaren är servad av proffs och munstycke, tändelektroder och oljefilter är bytt. Finns det någon klok människa här på forumet som kan ge något tips. Kommer just nu inte ihåg fabrikat på brännaren.
Det är inte så att det är när den stått stilla ett par dagar elle mer den inte startar?
Isf, kan vara en liten läcka på sugledningen som gör att den "tappar bränslet", dvs det blir en luftficka osm nästan hinner försvinna innan den bryter för misslyckat startförsök?

Eller missar den alltid vid signal från värmepumpen, även om den bara stått still några minuter?
 
Kan vara ett antal fel beroende på i vilket läge brännaren löser ut. Det är svårt att säga utan att vara på plats och felsöka, men tänder den innan den löser ut? Eller startar den fläkten och löser innan tändning? Eller startar motorn inte alls och står bara och morrar?
 
Göran W, startreläet ligger i serie med termostarten.
Mexitegel, felet kvarstår, har inte gjort något nu på ett tag.
Fotografen, denna vinter har den inte behövts ännu p.g.a. frånvaro av kyla, men det där med luftficka misstänkte jag tidigare och startade manuellt och lät den gå ett tag, inget stopp och larm. Jag tror att det är om den stått ett tag som den missar men jag har inte vari på plats när den missar, har bara information från husägaren som inte heller bor i huset. Vid tillfälle ska jag försöka att simulera signalen från pumpen.
lordi, se ovan.
Tack för att ni engagerar er.
 
Om den är rätt inusterad och servad i övrigt och ej startar helt oförklarligt ibland, så kan det vara kondensatorn till motorn. Då står den och brummar ett tag sen löser reläet ut. Detta fel är vanligare om den stått still ett tag.
Man måste starta och stoppa brännaren många ggr för att felet ska uppstå.
Men det kan även vara reläet som spökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.