M
Jag har enrörssystem till radiatorerna i huset. Den typen där röret ligger utefter golven under en veckad plåtlist i hela huset. Jag funderar på att byta både radiatorer och radiatorrören. Jag tänkte borra genom bjälklaget och dra rören från källaren och upp till varje radiator. Experterna säger att man ska byta till tvårörssystem om man ändå ska göra detta. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Tvårörssystem är klart bättre. Jag tror inte det är någon som sätter in enrörs idag. ;)
 
Immobil skrev:
Jag tror inte det är någon som sätter in enrörs idag. ;)
Nä, bara vid nybyggen...
 
M
Men hur fungerar det rent praktist? Vad skiljer dem åt, är det högre tryck på det ena eller? Kan man konvertera vissa radiatorer så länge och köra dessa med tvårörs och ha kvar det gamla på dom övriga?
 
Enrörssystem (seriekoppling av elementen) innebär att man pumpar hela flödet genom hela systemet dvs det ger högre tryckfall och därmed krävs större pump (högre flödeshastigheter) eller grövre ledningar. Varje element får olika ”in” temperaturer, vilket är knepigare ur ren värmedimensioneringssynpunkt (ett element är beroende av elementen före i kedjan)
2 rörssystem innebär att elementen är parallell kopplade dvs alla element får samma inloppstemperatur, vilket ger låga flöden, enkel dimensionering och styrning. Kan vara svårt att trimma in om man inte har termostater på elementen.
Om jag fick välja skulle det bli ett 2 rörssystem med termostater på radiatorerna
 
Finns en tråd som delvis behandlar denna fråga, kolla även den.


"Vilken rörtyp & dimension?"

 
Hur vet man om man har ett- eller tvårörssystem?

Läste nånstans att man kan märka det på hur varmt vattnet som går ut i systemet behöver vara. Eller är det så att ett gammalt system alltid är enrörs, eller tvärtom?
 
knatte skrev:
2 rörssystem innebär att elementen är parallell kopplade dvs alla element får samma inloppstemperatur, vilket ger låga flöden, enkel dimensionering och styrning. Kan vara svårt att trimma in om man inte har termostater på elementen.
Enrörs är svårare att trimma in än tvårörs beroende på att när du ändrar inställning på en radiator så påverkas framledningstemperaturerna till efterföljande radiatorer samt flödet i slingan.
 
danjo skrev:
Hur vet man om man har ett- eller tvårörssystem?

Läste nånstans att man kan märka det på hur varmt vattnet som går ut i systemet behöver vara. Eller är det så att ett gammalt system alltid är enrörs, eller tvärtom?
Titta på kopplet. Är det någorluna modernt är ettrörs markerad med en röd markering någonstans på kopplet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.