Inte riktigt badrumsrelaterat men nästan :)

Ska lägga klinkers i tvättstugan i källaren. Bytte golvbrunnen till en modern i plast och kommer där sätta en vanlig rostfri 200x200 klinkerram med sil. Problemet är att jag även har en liten "brunn" (nåja, vattenlås för en spygatt i källartrappan) i samma utrymme. Över det hålet ligger ett runt gjutjärnslock. Hålet är 245mm i diameter. Har inte riktigt klurat ut hur man på ett snyggt sätt löser detta i klinkersen. Vill gärna få till någon form av metallövergång mellan locket och klinkersen. Tänkte därför om det finns en större klinkersram eller motsvarande som man kan använda för att rama in hålet.

Har även funderat på om det går att valsa/böja en bit eloxerad aluminium till två ringar för att sätta runt hålet och runt brunnslocket och sedan bara lägga klinkers på locket oxo. Det jag vill åstadkomma är som sagt en övergång/skarv som skyddas av en metallkant och därmed blir lite tåligare.
 
T
Finns slukristar som är 300x300mm!
 
Yup, exempelvis Purus har en sådan såg jag när jag sökte lite mer. Tyvärr verkar de stora klinkerramarna kosta en förmögenhet. Tycker tusen spänn är lite mastigt för en klinkerram :)
 
Ha! Var på Bauhaus och grävde bland alla deras klinkerramar. Längst nere i hyllan under en massa bråte låg det två stycken kvadratiska (alltså både ramen och själva den löstagbara silen) 300x300 klinkerramar. Döm av min förvåning när priset visade sig vara 260kr! Rostfri, ganska tjock plåt. Silen sviktade inte speciellt mycket ens när man stod på den.

Problem solved, case closed!
 
Är också ute efter en 300x300 ram och har inte lust att betala 1000:-. Dock verkar Bauhaus slutat med den storleken. Någon som sett 300x300 till bra pris någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.