Väggmatten i duschrummet, som är ca 3 m² stort och beläget i bottenplanet, har börjat släppa på ett par ställen (se bild). Väggarna är av betong och lättbetong. Frågor:

1. Går mattan att fästa tillbaka och i så fall hur?

Kanske borde göra något mer radikalt, men renoverade badrummet i fjol, så nu är jag tyvärr ”kostnadskänslig”.

2. Hur mycket bör jag räkna med i kostnad för att sätta upp kakel? Väggyta ca 5,5 m².
Kakelkostnaden vet jag och arbetskostnaden kan jag i stort set bortse ifrån. Måste jag ha tätskikt mot murad vägg och vad kostar den per kvadrat? (Vet från badrummet att tätsktiktet var mycket dyrt, men det var på övre planet med gipsskivor som underlag.)

3. Om jag dessutom samtidigt borde byta ut golvmattan mot klinkers, bör ju golvsifonen bytas. Hur mycket tror ni kostnaden för klinkergolvet + kostnad för golvsifon skulle bli? Golvyta: 3 m².. Återigen är jag enbart ute efter kostnad utöver klinker- och arbetskostnad.
 
  • 20111216_2016_Duschrumsväggen_väggmattan_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
måste ni använda den duschen? ni verkar ju ha ett badrum.
svårt att fixa till så att det blir bra. nödlösning är limma med karlssonsklister. lägga silicon där skarvar glidit isär.
tycker att rummets behövs göras om
 
Tack SBH!

Ja, vi har till och ifrån en del gäster, så vi är i behov av duschen. Men varför inte testa ditt tips. Självklart den både enklaste och billigaste varianten, den att limma med typ Karlssons Klister och sedan täta med silikon där så behövs.
 
S
du får spara in lite cash om det går. och renovera duschen.
är väggarna av betong?
mattan blir lite extra "ledsen" när den sitter på betong. på grund av att betong kan bli fuktig.
när den släper så där brukar det va problem med fukt
 
En mindre del av väggen är betonghålsten, resten är lättbetong. Som du ser på bilden, så är det främst vid skarven mot golvmattan som väggmattan börjat släppa. Det är väl så att det är lättare för fukt att tränga in i skarven mot den hårda plastmatten. Men ett duschrum som saknat fläkt och använts under snart 40 år, där ska man kanske inte bli förvånad om luftfuktigheten till slut ställer till det lite... (Håller just nu på att montera in en Pax-fläkt, för att få bättre ventilation Hade även där en fråga, som jag lade in i en separat tråd under Ventilation - och fick där bra hjälp av Tjoa!) Där har jag f ö ett ett lite större flak väggmatta som jag ska få upp igen. Finns det då något annat klister än typ Karlssons, som säljs i lite större tuber?

PS: Fick se att jag har en oöppnad 290 ml tub BT Multibond 7 BT7, som jag köpt på Biltema. Limmar och fogar alla material, ute och inne, står det bl a. Hur mycket sanning som ligger i det där vet man väl inte? Men det står faktiskt bl a "utmärkt för..., badrum, ...
 
Redigerat:
S
du får kolla hos någon målaraffär. det skall finnas
 
Gör så på måndag, om ingen annat här inne råkat prova detta BT Multibond 7 B7 och vet mer om det limmet.
 
De där väggarna ska du inte vattenbegjuta, varken före eller efter en 'quick-fix'. Skaffa istället en duschkabin med egen balja och med avlopp som du drar till brunnen.
 
Consensus skrev:
De där väggarna ska du inte vattenbegjuta, varken före eller efter en 'quick-fix'. Skaffa istället en duschkabin med egen balja och med avlopp som du drar till brunnen.
Det jag har lite svårt att förstå, är vad som kan hända, om jag skulle lyckas limma fast mattan på de ställen där en lossnat. Trots allt är 99,5 % av väggmattan fortfarande intakt efter 38 år utan fläkt i duschrummet - och framgent kommer jag ju att ha en fläkt på plats, som i sig borde minska risken för fuktproblem? Håller för tillfället på att montera en Pax-fläkt ...

Det värsta som kan hända är väl att jag misslyckas med att limma väggmattan och den istället fortsätter lossna, så att jag (eller ny husägare) senare måste göra något åt väggen i alla fall? Jag menar, lättbetongväggarna och den innersta väggen med betonghålsten (där mattan släppt som bilden visar), tar väl inte skada av den fukt som kan bildas där under mattan? Eller?

Annars inser även jag att en duschkabin vore till fördel, så självfallet är det enbart kostnaden för duschkabin inkl montering, (ca 10 000 kr?) som ligger i andra vågskålen ... Som du kanske såg, så var ett annat av mina alternativ, att själv själv sätta kakel på väggen (ca 5,5 m²). Där funderade jag på kostnaden för det. Kanske skulle den kostnaden bli lägre än inköp och montering av en duschkabin? Vide ungefär samma kostnad, så tycker jag nog att duschrummet skulle bli finare och fräschare efter en sådan åtgärd.
 
Redigerat:
Eftersom rören går genom väggen i duschutrymmet så har antagligen fukt gått in där, och sen har mattan släppt. Risken är att det pågått under många år och att det är rejält fuktigt i väggen.
Bästa tipset är att riva bort allt, in med avfuktare under ett par veckor. Sen målning/tapetsering och in med en duschkabin.
 
men köp mattlim istället för karlssonsklister.
låt det torka så det blir hugg i limmet, värm lite med en värmepistol och gnid fast mattan.
dra transparant silicone över skarven, det håller säkert ett tag men se till att lägga undan lite pengar för en framtida (1-2år) renovering och dusch så lite som möjligt där
 
Tack nino för tipset med mattlim! Tror bestämt att jag kör en ekonomivariant just nu. Renoverade badrummet i överplanet i fjol och har en duschkabin där. (se bilden). Inget stort badrum, men lyckades få plats med allt jag ville ha in. Kakel och klinker och golvvärme, så det kostade en slant, även om jag gjorde en hel del själv. Behöver då och då dusch även där nere, men som sagt, tror jag håller lite i plånboken just nu och väntar med duschkabin?
 
  • Badrummet sammanfogat 2 bilder.jpg
Jaga en begad kabin och sätt in. Hittade själv en för 1000 kronor när vi skulle renovera som va helt OK och som jag sålde vidare för samma pris något år senare. Och i det priset ingick en termostatblandare. Duger för en extra dusch.
 
snuttjulle skrev:
Jaga en begad kabin och sätt in. Hittade själv en för 1000 kronor när vi skulle renovera som va helt OK och som jag sålde vidare för samma pris något år senare. Och i det priset ingick en termostatblandare. Duger för en extra dusch.
Tack. Bra tips! Ska leta ...
 
S
för två tusen får du en matta både golv och vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.