timmelstad skrev:
Den är som internetbanker är mest. Allt finns och inga konstigheter. Använder själv utöver deras, SHB, Swedbank och Skandiabanken. Jag tycker alla funkar bra.
Låter bra. Hade för mig att jag hört nån klaga på just SEB:s internetbank. Men antingen kan jag ju blandat ihop med nån annan bank, eller så var det gamla erfarenheter och de har förbättrat allt.
 
De har i grunden samma lösning som Swedbank, samma dosa och samma mobilapp, funktionsmässigt, som bygger på samma tekniska plattform. Gränssnittet mot användare är lite annorlunda, det är mer flik-baserad navigering hos Seb, likt Skandiabankens flytande menyer, medan Swedbank och SHB har en mer traditionell navigering med sidor under menyerna. Jag föredrar SEB/Skandiabankens gränssnitt för egen del. Jag är även rätt säker på att du kan logga in som demoanvändare för att se hur det ser ut hos allihopa bara du letar runt lite på deras sidor.
 
Min kontakt på LF bank säger sig just nu inte kunna ge mer än 0,35% i rabatt på deras listräntor (oavsett volym, sparande och andra förutsättningar). Central order. Samma rabatt på alla löptider. Vet inte om jag tror på det. De jobbar dock hårt med sina sk helkundsrabatter på försäkringar med 25%.

När de föreslog 4,35% nämnde jag att jag inte tror att jag kommer att ha några problem att komma under 4% på 3 månränta hos andra banker. De sa: "Det kan vi tyvärr inte matcha". Deras listränta för 3 mån just nu är 4,57% (seb 4,62%, swedb 4,60%, shb 4,89%, nordea 4,60). Med "full rabatt" blev förslaget 4,22%.
 
Jag fick upplåningskostnaden plus 0,85% hos SEB i början på december, och det är sämre än marginaler än vad de ville ge bara några månader tidigare men ändå bättre än vad de andra bankerna kunde erbjuda. Jag planerar att binda allt i 3 år och inte dela upp lånen. På det sättet så får jag en ren brytpunkt om tre år då jag lätt kan byta bank, och därmed en bra förhandlingsposition.
 
Niklas_1 skrev:
Min kontakt på LF bank säger sig just nu inte kunna ge mer än 0,35% i rabatt på deras listräntor (oavsett volym, sparande och andra förutsättningar). Central order. Samma rabatt på alla löptider. Vet inte om jag tror på det. De jobbar dock hårt med sina sk helkundsrabatter på försäkringar med 25%.

När de föreslog 4,35% nämnde jag att jag inte tror att jag kommer att ha några problem att komma under 4% på 3 månränta hos andra banker. De sa: "Det kan vi tyvärr inte matcha". Deras listränta för 3 mån just nu är 4,57% (seb 4,62%, swedb 4,60%, shb 4,89%, nordea 4,60). Med "full rabatt" blev förslaget 4,22%.
Ja Handelsbanken kunde erbjuda 4.44 på 75% av lånet och 6.50 på resterande. Jag försökte pressa dem lite genom att antyda att jag förhandlade med fler osv, men det var tvärnit. Inte nåt lägre oavsett förutsättningar. Så de går tyvärr bort rakt av.
 
pelpet skrev:
Jag fick upplåningskostnaden plus 0,85% hos SEB i början på december, och det är sämre än marginaler än vad de ville ge bara några månader tidigare men ändå bättre än vad de andra bankerna kunde erbjuda. Jag planerar att binda allt i 3 år och inte dela upp lånen. På det sättet så får jag en ren brytpunkt om tre år då jag lätt kan byta bank, och därmed en bra förhandlingsposition.
Kan man läsa av bankens upplåningskostnader nånstans?
Eller får man fråga vad räntan vart för dig i december då?
Och har du förhandlat nåt om 3års-bundet än?
 
Förlåt, upplåning + 0,80% ska det vara. Det gäller oavsett vilken bindningtid jag tar. Väljer jag rörligt får jag de villkoren under två år.

SEB är den enda banken som anger sina upplåningskostnader. De finns här. Jag har precis köpt hus via svensk fastighetsförmedling och då har de något samarbete med dessa räntor. Just nu blir min treårsränta 3,15% men det sätts exakt när själva lånet tas ut vid tillträdet 1:a februari tror jag. För 2 års bundet blir räntan 3,08%.
 
Niklas_1 skrev:
De sa: "Det kan vi tyvärr inte matcha".
Det sa min bank också. Tills jag sa "tack för den här tiden!" och åkte hem. Då ringde de upp.
 
Nyfniken skrev:
Det sa min bank också. Tills jag sa "tack för den här tiden!" och åkte hem. Då ringde de upp.
Men Handelsbanken jag kollade med sa bara tack och nej via mail. Har inga pengar där idag. Så jag tvivlar på att de kommer återkomma.

SEB har faktiskt varit mest tillmötesgående av bankerna, både då jag kontaktade dem för huslån 2007 och för lägenhetslån idag. Svarat snabbt på mail, kommit med egna erbjudande osv.
Lutar kraftigt åt dem även om jag har det mesta på Nordea idag.

Har dock också pengar på Sveadriekt med rätt bra ränta, tex hade jag 5,25 i september 2008 och 3,15 i juli i år. Tycker de pengarna ligger rätt bra där, vet inte hur SEB ställer sig till sånt.
 
Nyfniken skrev:
Det sa min bank också. Tills jag sa "tack för den här tiden!" och åkte hem. Då ringde de upp.
Det är väl så det funkar. Vi ska belåna lgh för att betala tomt just nu. Än så länge handlar det om ganska lite pengar, men det blir hårdare förhandlingar om ett knappt år när huset är på plats. Tycker SEBs koncept där de utgår från upplåningskostnaderna låter intressant.

Fick uppgifter om 4,5% till 4,7% i byggkreditiv just nu (LF bank alltså). Inga uppläggningsavgifter. Nån här som har erfarenheter om räntor och ev. avgifter på byggkreditivet från andra banker? Det dröjer 6 månader innan det är dags för byggkreditiv för oss så de siffror jag nämnde ovan är inte skarpt förhandlade på något vis.
 
Niklas_1 skrev:
Det är väl så det funkar. Vi ska belåna lgh för att betala tomt just nu. Än så länge handlar det om ganska lite pengar, men det blir hårdare förhandlingar om ett knappt år när huset är på plats. Tycker SEBs koncept där de utgår från upplåningskostnaderna låter intressant.

Fick uppgifter om 4,5% till 4,7% i byggkreditiv just nu (LF bank alltså). Inga uppläggningsavgifter. Nån här som har erfarenheter om räntor och ev. avgifter på byggkreditivet från andra banker? Det dröjer 6 månader innan det är dags för byggkreditiv för oss så de siffror jag nämnde ovan är inte skarpt förhandlade på något vis.
Jag fick 4,45 hos SEB i samband med låneerbjudandet. Inga uppläggningsavgifter här heller. Vi hade tänkt låna till tak, badrum och eventuellt utbyggnad - absolut max 500000.
 
Jag har faktisk regelbundet bevakat SEB sedan 23 september i år för skojs skull och dom har höjt sin 3 mån "upplåningsränta" från 2.81% till 3.15% idag, detta är mer än Stibor 90 höjts och repo har ju legat still... dom ökar alltså sina marginaler, och jag får betala för det :@ Trots detta så har jag en ganska bra ränta hos dom...ligger 51 punkter över upplåningsräntan.

Magnus
 
Monkamannen skrev:
Jag har faktisk regelbundet bevakat SEB sedan 23 september i år för skojs skull och dom har höjt sin 3 mån "upplåningsränta" från 2.81% till 3.15% idag, detta är mer än Stibor 90 höjts och repo har ju legat still... dom ökar alltså sina marginaler, och jag får betala för det :@ Trots detta så har jag en ganska bra ränta hos dom...ligger 51 punkter över upplåningsräntan.

Magnus
Stibor 90 har gått från 2,51% till 2,73% sedan 23 sept. Ökning med 0,22%-enheter. SEBs upplåningskostnad från 2,81% till 3,15%, ökning med 0,34%-enheter. Stibor + "kostnad för likviditet". Hmmm... Är det naturligt att "kostnad för likviditet" ökar (utöver stibor) i en orolig ekonomi eller är det ett försök att dölja marginalökning?
 
Niklas_1 skrev:
Stibor 90 har gått från 2,51% till 2,73% sedan 23 sept. Ökning med 0,22%-enheter. SEBs upplåningskostnad från 2,81% till 3,15%, ökning med 0,34%-enheter. Stibor + "kostnad för likviditet". Hmmm... Är det naturligt att "kostnad för likviditet" ökar (utöver stibor) i en orolig ekonomi eller är det ett försök att dölja marginalökning?
Bankernas kostnad för likviditet har ökat likaså bankernas krav att hålla eget kapital för bolån. Båda dessa delar medför en ökad kostnad.

En av de fyra storbankerna har har under veckan höjt sin ränta på tremånaderslån och min bedömning är att de andra tre är på plats med liknande höjningar senast utgången av första veckan 2012.
 
PCLarsson skrev:
Bankernas kostnad för likviditet har ökat likaså bankernas krav att hålla eget kapital för bolån. Båda dessa delar medför en ökad kostnad.
Vad är "kostnad för likviditet"?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.