Jag har ett äldre hus med timmerstomme som jag köpte för ca. ett år sedan.
Gissningsvis byggt någon gång under 1800-talet.
Huset har genomgått flera renoveringar, senast runt år 2000 då man bl.a. byggde ut och även rev ur alla golv och la nytt.
Grunden är en torpargrund med massa s.k. "kattgluggar", dock finns ingen inspektionslucka. Det gjordes en besiktning innan köpet där besiktningsmannen tog kort genom gluggarna för att kunna se lite närmare. Han hittade inget på bilderna som han tyckte såg konstigt ut.

Jag knäppte några bilder för en tid sedan för att försöka bedöma hur det står till under huset. Jag är dock ingen expert på vad man ska leta efter.
Ni får jättegärna titta på bilderna och lämna en liten bedömning på hur ni tycker det ser ut, samt komma med tips på vad man ska leta efter.

Länk:
Torpargrunden
 
Hej rekommenderar att göra en inspektionslucka o det är möjligt,för att få en riktig koll
Det finn ju en del svärtade plank/bräder, som kan tyda på mögel,såvida dom ej har ligget an mot assfarock som det ser ut att vara under isoleringen en del balkar är även rostiga,men det har dom kanske varit innan dom kom dit,dessutom finns det en del bråte som bör tas bort bland annat isolering med papper
 
Det ser ju inte ut att vara någon större fara ,som sagt svårt att veta vad det svarta är för något .

Jag tycker att du ska göra en ingång så du kan städa kratta jämt och lägga ut byggplast så du hindrar vattenångan från marken att stiga upp och kondensera på blindbotten.
 
Hej,
Tack för era svar.
Jag tolkar det som att det inte ser jätteakut ut och att jag bör kunna avvakta med att öppna en lucka till våren/sommaren?

Förresten, hur ska man tänka kring att göra själva luckan?
Var brukar man göra den och hur stor?
Grunden är ju byggd med stenar, något speciellt att tänka på då?
 
det ser ut som gjuten grund,kanske innanför den befintliga,ett hål ber vara så man lätt kommer in.ibland behöver man göra ett hål utanför om grunden är låg typ fönsterglugg till källare
det blir till att spetta o bila ,fukt o dylikt är ju värst på sommaren,ju varmare desto värre
ett hål grunden inverkar inget o försvagar inte konstruktionen
Lyck till hör gärna av dig hur det blev
 
Tror med på en lucka utifrån muren om det går .
Allt trä ser så mörkt ut . Ser behandlat ut som typ med tjära .

Annars ser det väll OK ut . Kanske ska det vara plast på marken :rolleyes:
 
Kärrspindel-kokongerna som hänger i taket tyder på att det är något fuktigt. Tycker det ser rätt ok ut i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.