Skall byta ut den gamla elcentralen och undrar vad en rimlig kostnad skulle vara.
Vill vara lite förbered innan jag ringer elektrikern.
Idag sitter det 6 grupper i centralen. Behöver nog byggas ut till 8grupper.
Någon som vet ungefärlig kostnad?
 
ca 2000-2500:- för central med huvudbrytare, jordfelsbrytare och 8 säkringar
ca 300-400:-/h +moms

Jag brukar byta såna mindre centraler på mindre än 1 timme, så räkna med 2 timmar totalt med dokumentation, ny gruppförteckning mm

Men ring runt till flera elektriker och be om pris.
 
Expressel.se har färdigbyggda normcentraler till hyfsat pris:

Art nt: 20 848 22

Normcentral 2-rad/24moduler. 12st 10A / 3st 16A A-säkringar. 2 st reservmoduler. Jordfelsbrytare. Huvudbrytare.

Mått: 267x343x90mm

Pris: 1 080,00 /st
 
Märk bara att deras central är en typisk "lågpris" produkt en likadan av hög kalitet kostar nog minst 1,5 ggr så mycket
 
22 915 97 är i plåt, att föredra. Jag satte upp en likadan i min källare och den är fullgod på alla sätt. Inte samma finesser tex löstagbar insats som den Garo som sitter i farsgubbens pannrum men helt OK. Säkringsapparaterna från Expressel var då för 2 år sedan General Electric, kompletterade med ABB jag hade liggande plus ett par Biltema, ska bli intressant att se vilka som pajar först.
Om elektrikern accepterar att montera något du köpt själv är en annan femma.
Undvik plastcentraler, speciellt lågprisdito. Har sett bilder på sådana där det gått varmt, smält och haft sig och det är ingen vacker syn.
 
ABB:s centraler ligger rätt bra i pris tycker jag. Något dyrare än häger men då ingår luckan på ABB:n
 
sen tillkommer en kontroll av kontinutet, isolationsmätning,impendansmätning mm
 
pellefant skrev:
sen tillkommer en kontroll av kontinutet, isolationsmätning,impendansmätning mm
Impedansmätning? Förutom optisk kontroll så mäter man bara isolation och kontinuitet, inget annat.
 
Antar att Pellefant syftar på förimpedansen. För kontroll av utlösningskriteriet. Det är så vitt jag förstår obligatoriskt att mäta upp sedan ganska nyligen.
 
ja sedan årskiftet om jag inte missminner mej. även jordfelsbrytarnas utlösningsströmmar och tider skall kontrolleras.

sen vad "man" gör är något helt annat än vad man SKALL göra.

lite svårt att sitta och hitta på värden till ett helt besiktningsprotokoll om man inte/aldrig gjort erforderliga mätningar....
 
hempularen skrev:
Antar att Pellefant syftar på förimpedansen. För kontroll av utlösningskriteriet. Det är så vitt jag förstår obligatoriskt att mäta upp sedan ganska nyligen.
Jag tror inte att kabeln i en villa kommer upp i de längder där detta blir kritiskt. Om detta är ett nytt påfund ber jag Pellefant om ursäkt, detta måste isåfall införts de senaste månaderna.

Är ni säkra på att detta även gäller vid enbart byte av central, då är det en väldigt underlig prioritering. Det finns gott om gamla hus där det saknas jord i både kök och våtutrymmen, finns inget som säger att detta skall åtgärdas vid byte av central.

 
pellefant skrev:
ja sedan årskiftet om jag inte missminner mej. även jordfelsbrytarnas utlösningsströmmar och tider skall kontrolleras.

sen vad "man" gör är något helt annat än vad man SKALL göra.

lite svårt att sitta och hitta på värden till ett helt besiktningsprotokoll om man inte/aldrig gjort erforderliga mätningar....
De enda värdena på ett besiktningsprotokoll som är intressanta är kontinuitet (en kryssruta) och isolation (>0.5M[ch8486]), allt annat är kryssrutor märkta "utfört".
 
det beror väl på vilket protokoll man har..
det jag använder är då utförligare där värdena fylls i iaf...

vid mer omfattande elarbeten skall mätningar och kontroller göras se 436 40 00
sen kan man ju tolka som man vill vad som är omfattande men centralbyte tycker jag är "omfattande"

förimpendans och kortslutningsström finns med på gruppförteckningen från elvis mallen......

http://www.elutbilda.nu/index.asp?mainId=5&cat1=14&show=24
 
Min (under)central kostade 3.500Kr inkl arbete.
Jordfelsbrytare, 13 säkringar, och en strömställare

//Lassie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.