Mikael_L
Fast innehållet dricker jag ju upp, så det är nog inte rättvist att sätta hela kostnaden på braskaminkontot. :p
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fast innehållet dricker jag ju upp, så det är nog inte rättvist att sätta hela kostnaden på braskaminkontot. :p
Jo det är ju sant. kamineldning o whisky hör ju ihop. Jag trodde det var din huvudsakliga uppvärmning
 
Mikael_L
Det är klart, det värmer även inombords.
Och det rökiga slipper man inte från, hur man än gör. :cool:
 
Tidningspapper och någon kartongbit i botten. Ved ovanpå och högst upp läger jag lite plast, typ saft flaska el dyligt. Funkar jätte bra, säkert inte så miljövänligt kankse!!
 
Göran.W
Plast flaskor brukar vara tillverkade av polypropylene och då bildas det bara koldioxid och vatten vid förbränning.
 
Tänder på tändkuber från clas ohlson
 
Gamla takspån från huset. Brinner som helskotta. :O

Vågar inte ens tänka på hur mycket av den brandfaran som finns i kåken. Visserligen väl inbäddad innanför gips, stenull och plåt, men i alla fall.
 
En tillfluffad tampong och några stickor, sedan ett "skrap" på mitt tändstål.
 
Carmen Electra alt späntade stickor, kartongbit o en tidning.
 
PST skrev:
Tidningspapper fungerar utmärkt om man gör på rätt sätt !!

Ved läggs i eldstaden, bredvid och över en fluffig hög tidningspapper, det viktigt att bygga upp "veden" så
att den inte rampar ner på papperet när antänds (dvs veden får inte vila på papperet). Tidningspapperet får heller inte vara "dubbelt"/"tredubbelt"/... (Lägger man mer en ett papper som det ligger i tidningen, dvs i lager, så brinner det inte mellan lagren).. Knöla alltså ihop EN tidningssida i taget, alternativt vrid ihop den till en fluffig "stång"... Har man sedan drag i skorstenen, så brinner det nästan direkt som ett halvdussin samtidiga "blåslampor"... Och se också till att du askar ur innan tändveden läggs in !!
Finns inte en chans att göra på det sättet i en traditionell köksspis. Eldstaden är för trång.
 
Inte för att jag eldar något men borde man inte lätt kunna använda en dagskörd av reklamblad. Det blir ju sisådär en papperspåse full i veckan som man släpar till återvinningen och sen eldar de upp den ändå.
 
Göran.W
Dom glansiga reklam bladen är värdelösa att tända med.
 
"Vad tänder ni på"
En riktigt snygg bikini med lite kurvor i ;)
 
kluven ved och diesel fint som tusan :)
 
Skräpet som blir över från veden som bereds. Sopas ihop och är perfekt att tända pannan med1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.