Hej! På ena långsidan av vårt hus ligger ingången till groventrén/tvättstugan. Där är bara en ytterdörr med ett litet smalt fönster bredvid. En stentrapp (ett steg) är det till. Trappen är ca. 1,5 meter bred.
Det ser så tråkigt ut och vi skulle vilja ha något litet tak eller något så det ser lite roligare ut. Över dörren börjar taket, det krånglar till det!
Någon som har ett bra förslag eller någon bild?
 
Vilket avstånd mellan dörrens överkant och underspikningen alt. vattbräda/hängränna, har ni att röra er med??

MVH//Christina.
 
Från dörrens överkant upp till vindskivan (heter det så?) :) är det ca. 20 cm. Trappen var knappt 2 meter.
Jag hade kanske tänkt mig ett litet sadeltak men det funkar ju inte när det är så...
Jag tror det skulle göra mycket på huset att bara få något mer på den sidan av huset! Speciellt eftersom det är en långsida, det ser så kalt och trist ut!
Det kanske blir svårt med ett tak, någon form av räcke ?????
 
Nja... ;), sadeltak blir nog svårt om du inte ska göra några ingrepp i takfoten.

Men det finns ju lite andra och mer moderna varianter av entrétak, nu vet jag iof. inte vad ni har för typ av hus, men jag tycker tex. dessa varianter är jättesnygga :)

Man kan väl iof. sig även tänka sig någon enklare konstruktion av skärmtak i trä på konsoller som man sedan lägger samma takbeläggning på som övriga huset.

MVH//Christina.

portal_ba_160_200.jpg
nobless_oval_ov_b_160_200.jpg
Front_D181x46.jpg
 
Kolla även dessa:
http://www.swedsign.se/skyltar/Entretak/Lightline.htm
Ca pris: 3 500 kr
Sen finns det ett snyggt till men min hjärna la av... de gör altantak som är som bågar man snäpper ihop... kanske någon annan har bättre minne än vad jag har!
Det kostade i alla fall ca 2000 kr.

 
Tack för länkarna och bilder! Måste fundera lite på vad som skulle vara snyggast! Tror inte det får plats så mycket över dörren utan att det ser klumpigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.