Lyfter en gammal tråd.. Börjar nämligen bli nervös...

La under senare delen av sommaren (slutet aug och sep) en trall på framsidan. Hade förra året byggt Balkong och en trall under denna. Då la jag 120x28 dikt! Blev fina bra springor.. Nu gjorde jag givetvis desamma med 95x28. Och dom ligger fortfarande dikt:( PANIKen börjar faktisk komma smygande. Köpta på samma ställe som förra året (byggmax) inte legat torkat hemma. Va inte sjöblöta när jag köpte, men ny-levererade till byggmax. Dom öppnade en ny pall till mig... Slutet på aug är väl början på off-season antar jag.

Nu är ja livrädd att den inte kommer dela sig alls!! Hoppas ju givetvis på att sommaren 2012 ska lösa detta... men va tror ni??
 
Om inte virket var snustorrt så kommer dom att sära på sig till våren.
 
Jo, jag hoppas det:S

Det jag är rädd för är att 95 bredden inte krymper som 120 gjorde:S Men det borde ju krympa.. Har dock legat 3-3,5mån utan att krympa något! Har ju varit lite fuktigt, hoppas det är anledningen.

Någon som lagt 95x28 trall dikt??
 
Lade ett golv för några år sen dikt an med 120x28 virke,brädorna var rejält blöta så jag räknade med att det skulle torka isär.Döm om min förvåning när det inte blev några glipor alls,hur är det möjligt?
 
Nu har jag förlikat mig med tanken att jag måste lyfta hela golven i sommar och göra om det med springor... :(

Har mätt mina brädor och dom mäter 95mm på bredden, så jag tror chansen att dom går isär är lika med noll!

Ska bli sååå kul att gör om jobbet i sommar! Inte det lättaste "golvet" med breddpassning under farstukvist m.m. :@
 
Har liknande erfarenhet av en ny plankvägg från i somras, ingen ändring av mellanrummen hittills. Funderar på om orsaken är att det nya virket kan ha varit torrt och/eller att vi har haft fuktigt väder. På vintern brukar ju vädret vara torrare vilket normalt medför att brädor krymper.
 
Lite OT med det handlar ändå om läggteknik.. eftersom jag är i taget att lägga vårt nya trädäck. Spelar det någon roll om kärnsidan är upp elller ne dvs glad eller sur gubbe om man tittar på brädans sida?

Har tidigare lagt sibirisk lärk med kärnan uppåt men nu blir det tryckt furu, lärk var riktigt olämpligt för småbarn och även vuxna fötter. Galet mycket stickor!!
 
Konväx sida upp!
Om trät "konar" sig får du en för fötterna behaglig bulle.. Skulle du lägga konkav sida upp blir det massor av relativt skarpa linjer som du känner med fötterna när du går.. Ytterkanterna av brädorna går då upp och eftersom du lägger flera blir det en oskön kant i skarvarna om du förstår mig..

Så.. Ledsen gubbe.. Som regnbågen..
 
Detta med glad o sur gubbe har debatterats många gånger på BH och många bestämda åsikter finns det år båda hållen.

Min taktik är enklare och fungerar.... Finaste sidan uppåt!
Om någon bräda skulle efter något år bråka så är det ju en smal sak att byta ut den.
Själv har jag efter 5år bytt två bräder som vridit sig för mycket på min 120m2 altan, en var sur o en var glad.....
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan återkoppla lite.. Trallen gick isär i somras. Blev ganska bra springor. Kanske i minsta laget. DOCK gick dom givetvis ihop igen till hösten.. Massa grönmögel och vatten samlas :(

Sket i att olja trallen i någon form av desperat försök att få trallen så torr som möjligt så det kanske delar sig mera nästa sommar..

Idéer någon?
 
Tror nog inte att det är mögel du har utan alger som du nästan alltid får på trall. Bara att göra som alla andra o tvätta av till våren.
 
Nimajneb skrev:
Tror nog inte att det är mögel du har utan alger som du nästan alltid får på trall. Bara att göra som alla andra o tvätta av till våren.
Givetvis, alger!

Dock har jag inte ett spår av alger på någon av mina andra två tralldäck..
 
Mindre sol på denna kanske?
 
S stemor skrev:
Givetvis, alger!

Dock har jag inte ett spår av alger på någon av mina andra två tralldäck..
Hur har det gått med din trall? Krympte den något och fick du springor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.