Vid placering av spegel vid tvättställ.

Hur högt upp, bör man som högst sätta underkanten på spegeln vid tvättstället?

Hur långt ner, bör man som lägst sätta överkanten på spegeln vid tvättstället?

Vi ska ha en stor måttanpassad spegel fast monterad infälld i kaklet vid ett dubbeltvättställ.
 
Beror väl på hur långa ni är i familjen
 
Nimajneb skrev:
Beror väl på hur långa ni är i familjen
Eftersom spegeln inte bara skall användas av oss i familjen, som sträcker sig från ca 60cm till 180, utan även av släkt, vänner och bekanta samt eventuella framtida ägare av huset, så tänkte jag mer på om det finns några generella rekommendationer och vad dom säger.
 
HAr läst någonstans att att man som standard sätter badrumsskåp med spegel så att övre spegelkanten hamnar på 180 och den undre blir vad den blir.
Själv är jag över 190 och upplever alltid att speglarna sitter för lågt överallt.
Hade jag varit i din sits hade jag dragit upp den till 2 m och underkanten så lågt det går utan att riskera massa stänk från handfatet.
 
Tjaa... monteringsanvisningarna brukar ju säga sitt... på respektive spegelfästen...

Annars kan du väl skissa, infallsvinkeln är lika med utfallsvinkeln... har du en viss längd så...
Rita skalenligt. avstånd från vägg där spegeln är osv...
 
Ja, jag insåg t.ex. att måttet på kroppshöjden minus halva avståndet från ögonen till hjässan blir en höjd där man ser toppen på sin hjässa. En person som är 2 meter och har 20cm mellan ögon och hjässa (conehead? ;) ) tangerar överkanten på spegeln om den sitter på 190.
 
Jag tycker det blir bäst om man ser till att få hela plattor runt spegeln, så rita upp kaklet så ser du lite hur det blir
 
Spegeln kommer gå från vägg till vägg i sida och över under har vi ett mosaik-liknande kakel som gör att vi kan justera spegemåttet i steg om ett par centimeter. Så jo då, jag kommer inte kapa några plattor för spegelns skull, oavsett.
 
Hej Thomasx. Du har kommit på grundprincipen för spegelplaceringar. En spegel som tex är 90 cm hög visar 180cm (dvs dubbelt så mycket som spegels mått) av betraktarens längd (samma princip på bredden). Det är helt oberoende av om man står nära eller långt ifrån spegeln.
Hur hög spegeln ska vara och hur högt den ska placeras beror då på hur mycket av er längd som ni vill kunna se i spegeln. Antag att ni är max 200 cm långa. För att se hela sig själv i spegeln ska då överkanten, precis som du själv säger, vara på minst190 cm (så att man ser hela huvudet 20 cm ovanför ögonen som sitter på ungefär 180 cm höjd. För att också kunna se sina tåspetasr ska underkanten på spegeln, enligt samma princip placeras på högst 90 cm över golvet (halva ögonhöjden) och spegeln skall alltså vara minst 100 cm hög (190-90=100cm). Dock får då ingen bänk eller handfat eller dylikt skymma siken nedåt. Om ni nöjer er med att se en mindre del av underkroppen så kan man räkna ut spegelns storlek och placering på liknande sätt. Som exempl: om ni nöjer er med att se ner till midjan som är på c:a 100 cm över golvet så placeras spegeln underkant mitt emellan midjan och ögonen och blir då på 140 cm höjd. Om också små barn skall kunna se sig i spegeln så ska den givetvis ha sin underkant lägre (samma princip för att räkna ut det). Sen gör det ju inget om spegeln är större än halva höjden på den längsta personen.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.