Planerar att dra fram elen till en framtida luftvärmepump men hur många uttag kräver den? Ska ute delen ha ett eget ip44 uttag? Eller är det vara innedelen som behöver ett uttag?
 
t9 som fick eluttag till elitlag? Jag hoppades att det var en norgehistoria: "Hur många norska elitlag behövs för att installera en värmepump?"
 
Sorry sitter på en iPad och nu kan jag inte ända rubriken :(
 
Vanligast är nog kanske matning inne, men det finns även modeller som matas ute (antingen eller, matning både ute och inne har jag hittills inte träffat på).
 
Jag fixade ruriken.
 
Finns det jordade uttag inne och pumpen kommer med stickpropp ansluter man den med stickpropp. Finns det bara ojordade får man antingen byta alla uttagen i rummet till jordade, eller ansluta med fast installation. Kommer pumpen med bara kabel och ingen stickpropp är det också fast installation som gäller. Med fast installation ska man ha en arbetsbrytare så att man kan göra pumpen strömlös för service, vid fel osv. Kolla också vilken säkring pumpen kräver, ofta 10A.
 
Redigerat:
Och man ansluter alltså antingen utedelen eller innedelen. Sedan går det en kabel mellan dem som matar den andra delen. Och det ska vara två meter mellan innedelen och ev. ojordade uttag.
 
Har du mer specifika frågor om val av kabel, hur du drar kabeln, var du tar strömmen osv är det kanske bra att starta en ny tråd på El-delen av forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.