1) Första funderingen blir egentligen - plastmatta vs laminat?
Hade först inte en tanke på plastmatta, men kollade runt lite och fler och fler lägger tydligen in plastmatta nu...?

2) Och det finns visst numer ett större urval av de som är riktigt snyggt gjorda. Vill man ha ekplank så finns det de som ser ut så och inte bara som en plastig billig imitation. Det är vad jag har hört iaf, någon som kan bekräfta?

3) Vad har ni lagt in (ska lägga in) för plastmatta? (gärna länk eller tillverkare + artikelnummer)

4) Är ni nöjda med det?

5) Vilka är de stora fördelarna respektive nackdelarna? (har hört det blir dyrare än laminat)

6) Limmade ni fast, eller la ni bara och satte lister runt?

7) Specialbeställde ni måttanpassat eller skarvade ni ihop "våder"?

8) Blir plastmatta bra eller ska man hellre välja linoleum?

/Hon med dålig koll och många frågor :p
 
1. Plastmatta är förmodligen tätare än laminat och kanske därför passar bättre i utrymmen som kan bli våta. Tvättstuga, hall, etc. Laminat leder värme bättre, vilket får konsekvensen att de upplevs mycket kallare.

2. Kan inte bekräfta det. Jag har dock varit runt och tittat väldigt mycket på golv (av alla material och prisklasser) och har än så länge aldrig sett ett plastgolv (eller laminat för den delen) som imiterar andra material på ett snyggt sätt. Man ser ganska enkelt att det är fejk.

3. Köpte ett linoleum istället p.g.a. svaret i fråga 3.
4. Jag är nöjd att jag valde linoleum istället.
5. Fördelarna är att det förmodligen håller undan väta bättre än laminat. Även om det går att lägga tätmassa i laminatskarvar. Plastgolv upplevs nog som varmare också (jämfört med laminat).
6. -
7. -
8. Det är fråga som omöjligt kan ge något annat än ett subjektivt svar. Mitt svar blir: välj linoleum istället.
 
eviljava skrev:
1. Plastmatta är förmodligen tätare än laminat och kanske därför passar bättre i utrymmen som kan bli våta. Tvättstuga, hall, etc. Laminat leder värme bättre, vilket får konsekvensen att de upplevs mycket kallare.

2. Kan inte bekräfta det. Jag har dock varit runt och tittat väldigt mycket på golv (av alla material och prisklasser) och har än så länge aldrig sett ett plastgolv (eller laminat för den delen) som imiterar andra material på ett snyggt sätt. Man ser ganska enkelt att det är fejk.

3. Köpte ett linoleum istället p.g.a. svaret i fråga 3.
4. Jag är nöjd att jag valde linoleum istället.
5. Fördelarna är att det förmodligen håller undan väta bättre än laminat. Även om det går att lägga tätmassa i laminatskarvar. Plastgolv upplevs nog som varmare också (jämfört med laminat).
6. -
7. -
8. Det är fråga som omöjligt kan ge något annat än ett subjektivt svar. Mitt svar blir: välj linoleum istället.
Är i ett sovrum och i ett barnrum jag ska lägga golv, så inte blött.

Var och kikade lite igår på Jernbolaget/Bygma/Woody eller vad det heter? Där hade deTarkett http://www.golvgrossisten.se/index.php?p=tarkettextra och Gerflor http://www.golvgrossisten.se/index.php?p=texlinewood . Såg helt okej ut, men svårt att se hur det ser ut i ett stort rum. Kanske det ser ändå lite fejk ut i slutändan?

Det som däremot gjorde mig mer kluven var att försäljaren snackade sig varm för laminatgolven.
Säljaren sa att de säljer överlägset mest laminat och att han inte kan se i framtiden att det skulle bli någon återgång till plastmattor.
Några fördelar han tog upp var

+ Helt beständigt i många år, inga avtryck från tunga bokhyllefötter, ingen färgförändring mellan det som ligger i mörker under möbler och det som utsätts för solljus.
+ Lättare att laga med lagningskit om det blir skada
+ Bättre garantier
+ Lättare att byta ut om du vill byta ut en planka som blivit skadad (men inte helt lätt så tillvida den inte ligger nära vägg, säger jag...)
+ Inte kallt och klapprigt (enligt honom) om man låter bli att köpa de billigaste rustagolven
 
Jag lade ett ganska dyrt laminatgolv hos min svärmor för ett tag sedan. Jag upplevde det som kallt iaf. Men det kanske finns speciella varianter som är bättre?

Anledningen till att de säljer mer laminatgolv är gissningsvis för att det är enklare att lägga.

Men står det bara mellan plast- och laminatgolv? Är trä- och linoleum helt uträknat?
Själv förespråkar jag trägolv och du kan få tag på ett bra trägolv ganska billigt (speciellt när byggvaruhusen/golvfirmorna) kör kampanjer.

Men när det gäller dina funderingar:
Du kan väl höra med säljaren om du kan få låna hem några provbitar av både plastmattan och laminatgolvet. Lägg ut dem på det befintliga golvet. Då är det ju lätt att jämföra vilket av dem som upplevs som kallare, vilket som blir snyggast, osv.
 
eviljava skrev:
Jag lade ett ganska dyrt laminatgolv hos min svärmor för ett tag sedan. Jag upplevde det som kallt iaf. Men det kanske finns speciella varianter som är bättre?

Anledningen till att de säljer mer laminatgolv är gissningsvis för att det är enklare att lägga.

Men står det bara mellan plast- och laminatgolv? Är trä- och linoleum helt uträknat?
Själv förespråkar jag trägolv och du kan få tag på ett bra trägolv ganska billigt (speciellt när byggvaruhusen/golvfirmorna) kör kampanjer.

Men när det gäller dina funderingar:
Du kan väl höra med säljaren om du kan få låna hem några provbitar av både plastmattan och laminatgolvet. Lägg ut dem på det befintliga golvet. Då är det ju lätt att jämföra vilket av dem som upplevs som kallare, vilket som blir snyggast, osv.
Jag jag har själv upplevt många laminat som ganska kalla och också hört fler som säger samma. Så kanske säljaren har bättre marginaler på laminatgolv han säljer...:rolleyes:

Min vännina som nyligen lagt plastgolv (och talade sig varm för det) tyckte plast var enklare att lägga än laminat. De måttbeställde, fick det som rulle, rullade ut och satte fast listerna. Inget lim eller nåt, tung och platt matta. Där jag kollade igår lät det som de kommer en viss bredd, men att längden bestämmer man. Och då måste man kanske skära till mot väggen på en sida och kanske skära om du inte har fyrkantigt eller rektangulärt rum.

Går ju lite trender också i vad folk väljer. Säljaren igår sa att "plastmattetillverkarna" börjat ringa och pusha på lite nu "visst är det dags att skapa en ny trend för plastmattor", men säljaren verkade inte nappa på detta (han kanske fått utlandssemester betalt av laminattillverkarna ;))

Har inte så stor erfarenhet av linoleum och trä. Eller det jag känner med trä är att det är mer ömtåligt och svårskött, annars gillar jag det. Har du någon bra länk till ett trevligt trägolv så shoot. Jag jämför kanske mest med gamla breda furuplankor som legat sen 1800-talet... :blushing:

Och linoleum vet jag än mindre om. Kollade lite hastigt på länken jag hade ovan och hittade inget golv jag föll för där. Inte att ha i sovrum iaf. I köket skulle jag kunna tänka mig en mörkare (ala svart) helfärgad linoleummatta.
 
Skall du ha trägolv bör du kanske satsa på ett hårdare träslag än furu (ek t.ex). Även om jag mer än gärna skulle vilja ha breda furutiljor från 1800-talet!! Det vore något det! :)

Skillnaden på känsla mellan ett riktigt trägolv och laminat/plast är
enormt stor enligt min uppfattning. Men det är ju å andra sidan något dyrare.

Jag har själv lagt in ett ekparkettgolv (click) i dotterns rum och det har inte fått några märken/skador på snart 2 år. Jag tror att det hette "Kährs Lofoten" och kostade runt 400kr/m2 om jag inte minns fel. Jag vill minnas att jag köpte det när de hade en kampanj på just detta golv.

Linoleum är också bra. Kolla t.ex. på "marmoleum click". Busenkelt att lägga och kan kombineras i de flesta mönster/färger. Det har även en viss isolerande effekt. Linoleum har även den egenskapen att den kan "självläka" mindre skador.

Men återigen... låna hem lite provbitar och avgör själv. Ta både trä, laminat, plast och linoleum. Då har du något att pyssla med i helgen! d^_^b
 
Mina föräldrar la in plastmatta i två rum efter en vattenskada nyligen, ett sovrum och ett allrum. (Plus badrummet då) Personligen så tycker jag inte att det blev snyggt, tycker det är väldigt synd att de inte la in ett laminatgolv istället. Det enklaste och billigaste hade sett bättre ut än så som det blev och då gillar jag inte ens laminatgolv. :)
Tycker de ser så livlösa ut.

Så vad som helst men inte plastmatta!
 
eviljava skrev:
Skall du ha trägolv bör du kanske satsa på ett hårdare träslag än furu (ek t.ex). Även om jag mer än gärna skulle vilja ha breda furutiljor från 1800-talet!! Det vore något det! :)

Skillnaden på känsla mellan ett riktigt trägolv och laminat/plast är
enormt stor enligt min uppfattning. Men det är ju å andra sidan något dyrare.

Jag har själv lagt in ett ekparkettgolv (click) i dotterns rum och det har inte fått några märken/skador på snart 2 år. Jag tror att det hette "Kährs Lofoten" och kostade runt 400kr/m2 om jag inte minns fel. Jag vill minnas att jag köpte det när de hade en kampanj på just detta golv.

Linoleum är också bra. Kolla t.ex. på "marmoleum click". Busenkelt att lägga och kan kombineras i de flesta mönster/färger. Det har även en viss isolerande effekt. Linoleum har även den egenskapen att den kan "självläka" mindre skador.

Men återigen... låna hem lite provbitar och avgör själv. Ta både trä, laminat, plast och linoleum. Då har du något att pyssla med i helgen! d^_^b
Ja det är jättefint med breda gamla träplankor det håller jag med om. Inte rätt för oss dock.

Kollade in på denna sida http://www.bygghemma.se/varumarken/kahrs/?p_catfilter=Trägolv&page=8&order=3 och hittade Kährs-trägolv från 279:- (på trabatt) till dryga tusenlappen/m2. undra vart jag kan hitta dessa golv live för påseende här i vår lilla stad i Västerbotten....

Kollade in marmoleum klick också. Säkert bra på alla sätt och vis med själva materialet det tror jag verkligen, men jag vill gärna ha trägolvsutseende i vardagsrummet, inte enfärgat eller rutigt. Och det hittade inte jag iaf då jag googlade.

Tack så jättemycket för alla tips, råd och kommentarer!
 
Dalbotös skrev:
Mina föräldrar la in plastmatta i två rum efter en vattenskada nyligen, ett sovrum och ett allrum. (Plus badrummet då) Personligen så tycker jag inte att det blev snyggt, tycker det är väldigt synd att de inte la in ett laminatgolv istället. Det enklaste och billigaste hade sett bättre ut än så som det blev och då gillar jag inte ens laminatgolv. :)
Tycker de ser så livlösa ut.

Så vad som helst men inte plastmatta!
Vet du vad de la in för plastmatta?
Min mor la nyligen in nya plastmattor i badrummen, för hon ville mycket hellre ha det är tex klinker. Ser ut ungefär som denna, fast beigebrun http://www.golvshop.se/p//plastgolv-forbo-vatrumsgolv-aqualon-slate-4869-bredd-2-m.html
Jag tycker de var grymt fula, (även om jag kan tycka att vissa plastmattor i badrum kan vara okej också).

Såg dock just en bild på facebook på väninnans barnrum där de lagt plastmatta ungefär i denna nyans och stil http://www.golvshop.se/p/plastvinylgolv/plastgolv-forbo-novilon-scandinavia-donau-8330-rullvara.html (dock inte detta märke). Såg på bild iaf kanonfint och verkligt ut och hon var jättenöjd. Hon har bra smak enligt mig, så stor chans att det faktiskt ser bra ut i verkligheten också.
 
Vet inte märke, men det var någon ljus variant som såg ut precis som vad det var - plast. I badrummet la de en blå matta men där känns det ju mer hm... naturligt? :)
 
Dalbotös skrev:
Vet inte märke, men det var någon ljus variant som såg ut precis som vad det var - plast. I badrummet la de en blå matta men där känns det ju mer hm... naturligt? :)
Man har ju besökt en del hus/lägenheter med ljusa plastmattor, där det liksom blivit gulbruna områden där man går mest, tex ett område neranför toalettstolen, eller vid sidan där man kliver ur sängen eller framför diskbänken i köket. Och det är ju inte alls så snyggt. Men kanske klarar sig dagens mattor bättre...?
 
Min erfarenhet av plast är både gammal och ny. Vårt första hus -82 hade Tarkett i alla rum (även bad). De mattorna var i stort outslitliga, speciellt en köksmatta med lite reliefmönster. Under de 23 år vi bodde där, med fyra barn, blev det inget slitage att tala om. Det enda var hallen, där la vi in heltäckande i entrén (du läste rätt) och den bytte vi två gånger.

När vi sålde huset var köparen först övertygad om att vardagsrum/hall var trägolv, typ parkett/laminat. Vi tapetserade om flera gånger, kaklade i badrum men alla mattor låg kvar - kunde inte försvara ett byte.

Nu har vi valt laminat/klinkers på några golv men hela övervåningen är plastmatta med plankmönster. Ett badrum är plastmatta och dito vägg, det andra klinkers och kakel i duschhörna med väv för övrigt.

Mattan på öv verkar ganska känslig, den har fått några små revor i samband med flytt av möbler. Kanske är kvalitén något sämre nuförtiden?

Parkett/laminat går ju lätt att lägga själv, plastmatta som limmas är lite svårare (men inte omöjligt). Plastmattor har väldigt många fler variationer o färger, men är också lättskötta o vattentåliga. Jag har inget som helst problem med om plastmattor blir trend igen, funderar på att byta bort klinkers i kök mot plast (upplever klinker som väldigt hårt att gå på).

Men, men ... i slutändan (häpp) är det fråga om tycke o smak :)

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Min erfarenhet av plast är både gammal och ny. Vårt första hus -82 hade Tarkett i alla rum (även bad). De mattorna var i stort outslitliga, speciellt en köksmatta med lite reliefmönster. Under de 23 år vi bodde där, med fyra barn, blev det inget slitage att tala om. Det enda var hallen, där la vi in heltäckande i entrén (du läste rätt) och den bytte vi två gånger.

När vi sålde huset var köparen först övertygad om att vardagsrum/hall var trägolv, typ parkett/laminat. Vi tapetserade om flera gånger, kaklade i badrum men alla mattor låg kvar - kunde inte försvara ett byte.

Nu har vi valt laminat/klinkers på några golv men hela övervåningen är plastmatta med plankmönster. Ett badrum är plastmatta och dito vägg, det andra klinkers och kakel i duschhörna med väv för övrigt.

Mattan på öv verkar ganska känslig, den har fått några små revor i samband med flytt av möbler. Kanske är kvalitén något sämre nuförtiden?

Parkett/laminat går ju lätt att lägga själv, plastmatta som limmas är lite svårare (men inte omöjligt). Plastmattor har väldigt många fler variationer o färger, men är också lättskötta o vattentåliga. Jag har inget som helst problem med om plastmattor blir trend igen, funderar på att byta bort klinkers i kök mot plast (upplever klinker som väldigt hårt att gå på).

Men, men ... i slutändan (häpp) är det fråga om tycke o smak :)

Kjell G
Tack för dina synpunkter. Känsligare plastmattor nuförtiden alltså, intressant :O. Borde kanske inte vara förvånad, jag tror oftast att utvecklingen går framåt, produkter borde bli bättre, men får om och om igen exempel på att saker idag görs i sämre kvalitet bara för att kunna producera dem billigare q(;^;)p.

Mina vänner limmade som sagt inte utan la bara in plastmattan och fäste runt med listerna. Mycket enkelt och lättare om man vill byta också. Jag har povat lägga laminat, och visst det är inte svårt, men lite pyssel och sågande ändå om man inte är så van, så vi höll på ett bra tag.

Jag är mer och mer inne på trägolv, men har absolut inte tagit något beslut om det. Ska förbi på Beijers här någon dag och kika närmare på dem och kolla av med säljarna vad de säger om slitage och så. Hittade Kährs (som eviljava skrev om i denna tråd) för ganska bra priser på nätet kanske blir att beställa därifrån om det nu varierar hemskt mycket i pris från lokala bygghandlarna (som man ju både gärna gynnar ekonomiskt plus att det är enklare att ta därifrån vid eventuella problem)
 
Var nu på lunchen och kollade in golv på Beijersbygg. Säljaren tog upp ännu ett alternativ nämligen dessa http://www.pergo.com/sv-se/Consumer/Produkter/Vinyl-plank--Tiles/
Jag sa jag funderat på att lägga linoleum i klick, men att jag ogillade utbudet av utseende, dvs inget plankmönster. Då tipade han om dessa och sa det var vinyl men att det var samma som linoleum. Men vinyl är väl konstgjord plast och inte naturmaterial som linoleum? Har jag fel?

Sen kollade jag på deras trägolv och han slog ett slag för deras egna RAW tex denna http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=98006 för 299:-/m2. Omslipbart 2 gånger. Tyckte han sa att det var tarkett som var leverantör, men att de gjort RAW till deras egna märke. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Han tyckte iaf att dessa var nog så bra som de billigare Kährs. Kommentar om detta....?
 
Kullan skrev:
Då tipade han om dessa och sa det var vinyl men att det var samma som linoleum. Men vinyl är väl konstgjord plast och inte naturmaterial som linoleum? Har jag fel?
Sa han att det var "samma som Linoleum"? Jag undrar vad han menar med det...
Du har för övrigt helt rätt i ditt antagande.

Kullan skrev:
Han tyckte iaf att dessa var nog så bra som de billigare Kährs. Kommentar om detta....?
Vad han tycker spelar ju inte så stor roll. Han vill sälja. Det enda väsentliga är vad du tycker. Jag vet att jag tjatat om detta tidigare, men låna hem några bitar och jämför. Det är i mina ögon det bästa sättet att skapa sig en rättvis jämförelse mellan produkterna.

Ta gärna minst två bitar av varje produkt, då kan du även jämföra "click-funktionen". Vissa märken/modeller är riktigt dåliga, medan andra skapar en näst intill perfekt skarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.