Hej!

Vi har för avsikt att flytta tillbaka till Sverige och i så fall i första hand till Malmöregionen. Anledningen till att bo just där är det relativt milda klimatet, närhet till kust och Kastrups flygplats eftersom jag har mycket resande inom jobbet.

Har aldrig bott där tidigare men jag har enbart positiva erfarenheter av människor från denna del av landet.

Men - nu läser man här och där om att det är "så mycket problem" i regionen. Ökande kriminalitet, dåliga skolor, 'invandrarghetton' mm mm.

Skulle vara intressant att höra från några boende i regionen. Trivs ni, har ni märkt av dessa problem, är det 'storm i vattenglas' eller något som verkligen bekymmrar er?

Vi har relativt bra budget för husköp så vi kan förvisso välja en "bra" ort men problem har ju viss förmåga att sprida sig så...

Alla insikter om detta tas emot med tacksamhet!
 
Jag har bott ganska centralt i Malmö i 25 år men bor sedan ett par år i mitt nybyggda hus på Österlen. Är inte skåning - men kommer att flytta tillbaka till Malmö den dagen jag inte längre klarar av att sköta hus & trädgård. Mina vuxna döttrar bor mitt i stan med småttingar och det fungerar mycket bra. Malmö är en mycket trevlig stad! Det finns 'invandrarghetton', det finns sämre skolor och det finns kriminalitet som i alla storstäder men det betyder inte att man behöver bosätta sig i just dessa områden. Det finns bra skolor även centralt - vilket är en fördel om man vill ge barnen bättre rörelsefrihet när de kommer upp i åren istället för problematiska resor. Tar man också hänsyn till tågkommunikationerna till Kastrup och närheten till tågstationer finns många valmöjligheter - det är väldigt smidigt att ta sig till Kastrup.

Nej, Malmö är definitivt inte mer 'farlig' än städerna i ditt nuvarande land men det skrivs mycket negativt. Fördelen med Malmö är just lättillgängligheten till så mycket och rörligheten i stan är stor. Dessutom är husköp i ögonblicket just köparens marknad - dåliga tider har slagit hårt på bostadsmarknaden. Goda tider brukar komma förr eller senare!
 
Tack, det låter uppmuntrande! Jag hoppades på ett svar i den stilen.
 
Som Jonna skriver, välj med omsorg och undvik dom lite taskigare områdena så blir det bra.
Själva valde vi att bosätta oss i blekinge men med närhet till direkttågtåg o E22 så är inte Kastrup långt borta.
 
Har själv bott i centrala Malmö under ett par år (flyttade ut för mindre än 2 månader sedan). Är hur trevligt som helst, upplevde aldrig några problem under mina 5 år i centrum.

Nu vet jag inte vilken budget det rör sig om men är den >3,5 mille skulle jag sikta på Bjärred eller kanske Lomma norr om stan och Skanör-Falsterbo söder om stan.

Om det är lägenhet ni är ute efter finns det mycket trevligt i Dockan eller Västra hamnen. Var rätt trist där ute länge men nu har det börjat dyka upp rätt många verksamheter. Dockan har promenadavstånd till stationen och är enligt mig trevligare än Västra hamnen.

Med en budget < 3,5 är det nog bättre att söka sig öster om stan som mig :)
 
Tack, det är ungefär så vi har tänkt oss.

Vi räknar krasst (pessimistiskt?) med att behöva betala 5-6M för ett hus i ett bra område. Vi söker ett större hus med minst 4 sovrum och minimalt renoveringsbehov. Det verkar finns en del omsättning av hus i de områden som du nämner så det ser än så länge positivt ut. Köpet av det nya huset kommer dock inte att ske förrän i slutet av Mars nästa år så vem vet hur marknaden ser ut då...
 
För 6 millar kan ni nog få nästan vad ni vill i de här krokarna....
 
"För 6 millar kan ni nog få nästan vad ni vill i de här krokarna...."

Nja, eftersom vi behöver 4 sovrum så snackar vi minimum 7 rums villor så i Lomma kommun och västra Malmö börjar då runt 5.5 och uppåt 8-9 är inget problem att komma upp i. Letar man länger nedåt kusten finns det mer "prisvärt" men då blir det å andra sidan mer körande och ev behov av en andra bil.

Men visst, vi har en bra budget, inget snack om den saken.
 
Om man räknar resväg till Kastrup, så ligger ju även Ystad bra till, om tågen går eller E65:an inte snöat igen. Vill man bo på mindre ställen finns ju även Svedala och Skurup åt det hållen. Men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.