Ang hur lång tid jobbet tog så tycker jag det låter på tok för många timmar , när jag murade upp min skorsten av modulblock så tog 5.5 m skorsten ca 5 h effektiv tid från det att vi började lasta av skorstenen från pallen tills vi var klara med topphuvan och då var vi 2 som jobbade , en langade klossar , blandade bruk , skar armeringsjärn och 1 satte dit dessa.
Dock delade vi upp jobbet på 2 dagar då vi byggde 1.5 m först och lät bruket stelna och sen slutförde skorstenen dag 2.
Detta är inte en helt rättvis jämförelse då vi bara hade 1 anslutning till vår samt den var helt i moduler och enkelpipig , men med den tiden dina hantverkare har tagit på sig hade du nog i slutändan tjänat på en modulblockskorsten som är dyrare att köpa in med sparar en helvetes massa arbetstimmar och denna kan tom en nybörjare kan få upp på 2 dagar och få godkänd utan problem.
Priset på material låter iaf vettigt men timantalet är för högt (om dom nu inte skulle tillverka tegelstenarna på plats själv dvs)
 
Hej, ja han sa muntligt att det skulle ta två veckor heltid för en person. /Anna
 
Då är ni blåsta. Betala ((80x500)*1,15)/2 + 30000 = 53000 och bestrid fakturan.
 
Redigerat:
Hemmakatten
För fem år sedan lät vi uppföra två öppna spisar (den ena med insats) med murstock och skorstenar som även putsades. Både i tegel och dubbelmantlade hela vägen upp. Den ena skorstenen med en pipa och den andra har två pipor. Jag har för mig att vi betalade 130' för båda. Den ena spisen murades dessutom i vår sjöbod och dit ner (100 meter lång och seg backe) fick allting bäras. Två personer var det och nog arbetade de en bra längre än två veckor, men exakt hur länge kommer jag inte ihåg. Muraren var oerhört erfaren och hade jobbat som murare i 40 år och gick minsann inte o drog benen efter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.