Hej,

Jag har haft 3g turbo från tele2 i 18 månader, har haft deras 16Mbit tjänst. Körde tp-test för ca 12 mån sedan och minns jag kom upp i 5-6-7Mbit/s vilket jag tyckte va okej, även fast det känns surt att man säljer det som 16Mbit. Jag bor i norra sthlm o enligt täckningskartan så har vi bästa möjliga täckning(dock får jag bara 61-64% som max på min "täckningsindikator" på datorn)

Nu körde jag tp-test igen för skoj skull, blev chockad! Kommer inte upp i mer än 3,5-4,0Mbit om jag har tur! Pendlar mellan 0,5-3,0 Mbit, Vanligast kanske runt 2,0-2,5Mbit. Fattar inte hur det kan va så labilt? Tidigare hade jag stabila nedladdningssiffror på tp-testerna. Även om jag kör 5 tester inom en 10 minuters tid så flackar det väldigt mkt i hastighet.

Ringde tele2 o man säger att 3g-nätet blir mer o mer belastade o det ser tyvärr ut såhär, om jag hörda hans svar mellan raderna, egentligen sa han inte ett skit, bara att jag hade ett mkt prisvärt abonnemang(ingen begränsad datatrafik) Men vad gör det när man inte kan tanka i några större hastigheter sa jag.

Han ville heller inte sänka min månadsavgift eller ge mig ett 4g modem :/ Jag har visserligen ett studentpaket vilket är lite rabbaterat, men jag vill ha tillbaka mina 5-6-7 Mbit!!

Börjar tro att man med flit strypt mitt bredband,för att göra plats för nya kunder, och för att man satsar mer på 4g. Då tvingar de mig att säga upp avtalet o välja annat abonnemang.

Nu funderar jag på att kanske säga upp mitt tele2-abb, o använda min Iphone4 som modem istället, o surfa via min "fria surf" på Telenor-abonnemanget. Lägger jag till 99kr/m så får jag upp till 10Mbit/s (idag har jag 1Mbit) Jag testade surfa på datorn via nallen o det gick ju skitbra! Rädd dock att man kör slut på iphone-batteriet för fort om man surfar 4 timmar varje dag som jag lätt gör ;) ..jag menar livslängden på batteriet som är 1000-laddningar enligt en källa.

Då kommer en till fråga upp, har man inte kvar möjligheten till tvillingkort? Skulle va smutt att ha ett tvillingkort som man kan stoppa i en modem-dongel, skulle lösa alla problem för mig!!! :) Jag vet det försvann förut detta med tvillingkort men ingen som vet om det går att fixa ändå på nått sätt?

En helt annan fråga är om det går att stoppa i iphone-telefonen via usb-sladd in i en 3g/usb-router? Jag testade på min nyss inköpta trådlösa router med 3g-stöd men den kunde inte känna igen modemet(telefonen) ...man kan dock uppdatera routerns mjukvara med nya drivrutiner för nya modem, men jag vet inte om det finns "mjukvara/fil" anpassat för just iphone? Normalt är det ju bara usb-donglar som passar dessa routrar (?) (Jag vet att man kan använda ihope som wifi-router men bara om man jailbrejkar telefonen, o det vill jag helst inte)

Många tankar jag hade, o frågor. Svar önskas :)
 
Du behöver inte jailbrejka en iphone4 för att använda den som router.
Bara gå in i inställningar och slå på internetdelning så kommer det dyka upp ett nytt trådlöst nätverk som heter som din iPhone.
Använd det wifi-lösenord som du kan se/ändra i din telefon. Också det under "internetdelning" i inställningarna.
 
Att hastigheten går ner är inget konstigt alls, till skillnad från bredband via kabel så har du ju ingen "egen" bandbredd med mobilt bredband eller mobilsurf, där delar du med alla andra som är uppkopplade mot samma basstation. Så ju fler människor runtomkring som använder mobilt bredband, desto lägre hastighet får alla eftersom de måste dela.

Det marknadsförs som "upp till" en viss hastighet, den hastigheten kan man normalt bara få om man är ensam på basstationen (och hur sannolikt är det?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.