Familjen består sedan tidigare av planhyvel, rikthyvel och bandsåg modell 60-tal, alltså gamla robusta maskiner som jag tror kommer hålla länge till.

Jag har nu hittat en vertikalfräs (är det samma sak som bordsfräs?) med massor av frässtål till. Maskinen är från samma tid som mina övriga maskiner och är i fint skick. Det är ju frässtålen som är dyra att skaffa och till denna finns det många i fint skick.

Alternativet är att skaffa en bra handöverfräs och montera denna i ett bra fräsbord. Jag får då komplettera med en grundlig uppsättning stål.

Maskinen ska i början användas till lite enklare fräsning men senare vill jag göra köksluckor eller dyl. Jag skull gärna också kunna göra tappar.

Priset på vertikalfräsen är 15 000 kr så antar min budget ligger där. Skulle ni välja en gammal vertikalfräs, som säkert håller hur många år till som helst fast med sämre säkerhet mot en modern handöverfräs i bra fräsbord?

Om ni röstar för den modernare varianten, vilken fräs mm skulle ni välja då?
 
Du kan inte riktigt jämföra en vertikalfräs med en bordsmonterad stor handöverfräs -- det är två olika typer av maskiner där användningsområdena endast delvis överlappar varandra.

För det första: vad är det för stål som ingår i maskinen? Allt annat än säkerhetsstål (MAN-märkta) är inte värt speciellt mycket om man inte vet vad man gör samt har matarverk.

För det andra: vad menar du med enklare fräsning? Om du tänker profilera lister och liknande är vertikalfräsen helt rätt. Tänker du däremot fräsa spår, runda kanter osv är det helt fel maskin för hobbysnickaren.
 
Det ska vara en stor del säkerhetsstål bland dem som ingår.
Precis, den enklare fräsning kommer bland annat att vara just runda av kanter mm. Dock inte spåra lister eller liknande. Jag har tillgång till leigh sinkaggregat så den talar för en handöverfräs.
 
Spontant tycker jag det låter som att du borde lägga pengarna på en bordsmonterad handöverfräs, gärna med fräslyft. Oavsett vilken lösning du väljer får du väldigt mycket bordsmonterad fräs för 15kkr. Vet heller inte om det är så där _tokigt_ billigt med 15kkr för vertikalen. Beror nog mycket på de där stålen samt vad det är för maskin.
 
I långa loppet behöver man både vertikalfräs/bordsfräs och fräsbord med handöverfräs, de överlappar som phl säger bara delvis.

Man bör satsa på MAN-märkta kuttrar också, så att betala för de andra verkar onödigt om inte ett matarverk står för dörren då.

15 kkr för en vertikalfräs från 60-talet låter dyrt, givetvis beroende på hur den är beskaffad då. Återkom gärna med lite data kring det.

För de pengarna bör du kunna få en väldigt fin handöverfräs med bord annars.
 
Mr Handyman skrev:
I långa loppet behöver man både vertikalfräs/bordsfräs och fräsbord med handöverfräs, de överlappar som phl säger bara delvis.
...
Så är det alltid, varje verktyg har ett område inom vilket det passar bra, och sedan sämre och sämre utanför det. Den stora skillnaden jag ser är att en plahyvel, rikthyvel, bandsåg är bättre än sina alternativ (elhyvel/handhyvel/sticksåg) för alla operationer utom där man vill kunna flytta verktyget.

En vertikalfräs är något helt annat än en handöverfräs i bord. En vertikalfräs är en otroligt farlig sak, som får cirkelsågen att framstå som tam, men som kan göra stora fräsjobb som handöverfräs i bord inte kan hantera. Men inom ramen för vad en handöverfräs kan, och vad en handöverfräs i fräsbord kan, är dessa mycket ofarligare att jobba med än vetikalfräsen.

Så den stora frågan är vad som är de tänkta jobben. Fräsa dörrkarmar, dörrar, fönsterramar är mer rätt för en vertikalfräs. Fräsa stora moldings av amerikansk modell troligen samma. Köksskåp och liknande kräver en stor handöverfräs i bord eller vertikalfräs, dessa definierar gränsen mellan maskirna.

Små avrundningar i lister, ... är lämpliga för handöverfräs i bord. Sinkjobb är handöverfräs utan bord. Små avrundningar i större saker är handöverfräs utan bord eller kantfräs.

--- Mats ---
 
Jag skulle röstat på vertikalfräsen, den är mer kompetent. Jag delar inte ovan om att dom inte överlapapr varandra. Låt säga så här; allt du kan göra med en bordsmonterad handfärs, kan du gära med en vertikal fräs, dock är det ovända inte sant. Summa: En vertikal fräs är mer kompetent och mer allsidid. Enda nackdelen är att stål till den är dyra.

I min vertikalfräs kan jag byta spindeln till en som tar 8/12 mm pinnfräsar, därmed överlappar min fräs 100% mellan ovan sagda.

Att vertikal fräsar skulle vara "otroligt farliga" är ju lite skrämsel propaganda, rätt använd med rätt skydd och en stor portion försiktighet är den givetvis inte farligare än någon annan stor sak som hastigt roterar sylvassa metallföremål ;)
 
Thomas_snickare skrev:
Jag skulle röstat på vertikalfräsen, den är mer kompetent. Jag delar inte ovan om att dom inte överlapapr varandra. Låt säga så här; allt du kan göra med en bordsmonterad handfärs, kan du gära med en vertikal fräs, dock är det ovända inte sant. Summa: En vertikal fräs är mer kompetent och mer allsidid. Enda nackdelen är att stål till den är dyra.

I min vertikalfräs kan jag byta spindeln till en som tar 8/12 mm pinnfräsar, därmed överlappar min fräs 100% mellan ovan sagda.

Att vertikal fräsar skulle vara "otroligt farliga" är ju lite skrämsel propaganda, rätt använd med rätt skydd och en stor portion försiktighet är den givetvis inte farligare än någon annan stor sak som hastigt roterar sylvassa metallföremål ;)
Har sett att Hammer har möjligheten att välja mellan vertikalfräsfäste och handöverfräsfäste, men när jag valde fick man välja hastighet redan när man köpte dem. Vad har du för fräs (för oss som gottar oss i att bli avundsjuka)? :)

Du kan förstöra dig i vilken maskin som helst, sant, men vissa har förmågan att ta ditt material och anväda som tillhygge. Dit hör cirkelsåg och vertikalfräs. En enkel bordsfräs kan göra mycket skada den med, men du kan göra matningsmisstag och klara dig med en helt annan sanolikhet än på en vertikalfräs, så även där står jag fast vid att den är farligare (därmed inte sagt att en kniv är ofarlig).

Jag anser att lösa handöverfräsar tidivis är bättre än bordsmonterade fräsar. Inte ens schwarzenegger i en film skulle anväda vertikalfräsen som handöverfräs.

--- Mats ---
 
> rätt använd med rätt skydd

Det är väl just där det kan brista i en 50 år gammal maskin.

Sedan är det väl så att MAN-märkta stål är det enda rimliga oavsett man har matarverk eller inte. De andra är endera från en svunnen tid då fräsarna förtjänade sitt rykte som farliga, eller avsedda för slutna, inbyggda industrimaskiner där man inte kan komma i närheten av kuttern under drift.
 
Som jag förstått det långt ifrån alla vertikaler som kan växlas om till hastigheter som passar 1/2" pinnfräsar. Min kan man inte göra det på.
 
Här kommer en till åsikt. Den egentliga skillnaden är att i en så kallad "vertikalfräs" så kan man i dom flesta fall ta hela fräsmomentet i ett svep efter som den är mycket starkare. Allt man kan göra med en bordsmonterad fräs kan man göra med en "vertikalfräs". Bordsmonterad fräs kan nästan göra samma sak som en "vertikalfräs". Det som blir problem med bordsmonterad fräs är stora falser, djupa slitsar med andra ord fräsningar som är ganska djupa många gånger går det att fixa på sågen.
Dom flesta "vertikalfräsar" som enligt säljar uppgift klarar pinfräsar snurrar lite för långsamt brukar vara ca 10000 rpm och det är lite för långsamt egentligen men man får mata långsammare bara.
Angående gamla maskiner kontra nya är inställnings möjligheten är mycket enklare på nya än gamla
och spånupsamlingsförmågan är bättre då den många gånger är obefintlig på äldre maskiner. Det går nästan alltid att eftermontera nyare annhåll. Frågan är bara om det är värt det?

Mvh Pär H
 
Mats: Jag har en Felder FZ700, så visst, på många sätt inte jämförbar med en 30-40 år gammal fräs, fast principen är densamma.

Själklart har en lös handfräs sin plats, men det var inte det som jämfördes, En lös handfräs är ju enormt användbar till massor av saker

När det gäller spindelhastigheten kan jag inte säkert säga men 10.000 verkar stämma, tror det torde fungera utmärkt till de flesta pinnfräsar.

Självklart ska bara MAN märka stål användas, risken för olyckor är givetvis stor, men jag hävdar endå att med rätt metoder, rätt skydd och en stor portion sund förnuft kan man operera en vertikal fräs utan att skadas.
Matarverk är en bra säkerhets tilbehör, även att köra fräsning på en släde och då med materialet ordentligt fastspännt, ökar också säkerheten.

Eftersom trådskaparen nämne just att fräsa tappar så är jag inne på att vertikal fräsn är ett bättre val, dock kräver det en släde (eller underlättar i alla fall avsevärt) och man då lägger ihop det med de 15' som maksine skulle kosta vet jag inte helt säkert om jag skulle betala det. Om jag vore dig skulle jag titta på en Hammer, har inbyggd släde och kan köra pinnfräsar (tror jag) och är bra prisatt
Tex den här
http://www.blocket.se/trelleborg/Kombi_Cirkelsag_Vertikalfras_36593296.htm?ca=15&w=3
 
Redigerat:
Stort tack för alla svar. Roligt att detta engagerar så många kunniga inom området. För mig är detta en väldigt stor investering som jag vill kunna ha glädje av i många år. Jag vill ogärna känna att jag satsade på för enkla maskiner eller att de kanske inte var bäst lämpade för det jag hade tänkt göra. Det är bl.a. därför jag kommit upp i denna prisklass men det medför samtidigt att man vet vad man vill köpa och maskinens begränsningar.

I början kommer det endast bli enklare jobb men längre fram ska det bli skåpdörrar och jag ska prova mig på att göra egna innerdörrar mm. Visst det är seriösa planer men inget som jag tänkt göra under 2011 eller kanske ens under 2012. Kunskapen ska få tid att växa fram och jag vill därför ha saker som lämpar sig för detta.

Vikt och utrymme är inte de viktigaste sakerna utan dessa två kan jag klara av.

Handöverfräs och sinkaggregat har jag tillgång i dag som jag kan låna om jag vill göra sinkningar. Det börjar dock bli tid att skaffa egna saker och skulle jag vilja göra några sinkor igen kan jag alltid låna hem sinkaggregatet.

Låt säga att jag väljer investera i en kombination av fräs och bord med lyft. Några rekommendationer där?
 
Thomas_snickare skrev:
Mats: Jag har en Felder FZ700, så visst, på många sätt inte jämförbar med en 30-40 år gammal fräs, fast principen är densamma.

Själklart har en lös handfräs sin plats, men det var inte det som jämfördes, En lös handfräs är ju enormt användbar till massor av saker

När det gäller spindelhastigheten kan jag inte säkert säga men 10.000 verkar stämma, tror det torde fungera utmärkt till de flesta pinnfräsar.

Självklart ska bara MAN märka stål användas, risken för olyckor är givetvis stor, men jag hävdar endå att med rätt metoder, rätt skydd och en stor portion sund förnuft kan man operera en vertikal fräs utan att skadas.
Matarverk är en bra säkerhets tilbehör, även att köra fräsning på en släde och då med materialet ordentligt fastspännt, ökar också säkerheten.

Eftersom trådskaparen nämne just att fräsa tappar så är jag inne på att vertikal fräsn är ett bättre val, dock kräver det en släde (eller underlättar i alla fall avsevärt) och man då lägger ihop det med de 15' som maksine skulle kosta vet jag inte helt säkert om jag skulle betala det. Om jag vore dig skulle jag titta på en Hammer, har inbyggd släde och kan köra pinnfräsar (tror jag) och är bra prisatt
Tex den här
[länk]
Maskinen i länken verkar trevlig. Just en bordscirkelsåg saknas i familjen också. Kör man med lösa HSS frässtål typ http://www.swedendro-tools.se/Profilstal.asp till en Hammer B3? Finns sådana stål att köpa i uk/us?
 
Vill man inte lägga pengarna på festool, vilket jag inte ville göra på en bordsmonterad fräs, så är dewalt 625 en bra fräs. Finns även en kraftigare 626. Jag köpte även axminster fräslyft vilken jag verkligen rekomenderar. Väldigt enkelt att sätta höjden på 1/10 mm.

Jag byggde ett fräsbord baserad på en torsion box. Ytan är mdf som är polerad med waxilit (gjutjärnsvax) vilket ger ett hyfsat glid. Jag tror dock att någon form av laminat skulle vara bättre. Tyvärr så är mitt egenbyggda anhåll kasst vilket begränsar mycket.

Ska man köpa ett bord så titta på kregs stora fräsbord, verkar riktigt fint
 
  • Gilla
Bonde50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.