Jag ska måla om mina köksluckor, men funderar på att låta målare göra det istället. Vad kan det kosta att få 12 lådfronter och ca 17 köksluckor ommålade (sprutmålade) inkl allt underarbete? Mellan tummen och pekfingret om inget annat. :D
 
  • Gilla
Målare Malmö
  • Laddar…
Ingen som vågar gissa ens? Skulle behöva ganska snabbt svar, vill inte bli uppskörtad och det är ju alltid bra att vara lite påläst innan man ber om offert.
 
Jag gjorde det en gång! Försöker verkligen komma ihåg vad det kostade....
Det enda jag kommer ihåg var att det var mycket billigare än jag trodde det skulle vara.

Skulle gissa på ca 6-8000 för dig. Men resultatet blir ju känslan av ett helt nytt kök!
 
Jag fick köksluckor, lådfronter samt dörrar till 6 st platsbyggda garderober omlackade för 12000:- Då ingick slipning, spackling och målning och de hämtade de slitna dörrarna/lådorna på plats. Helt klart värt priset med tanke på hur bra det blev och hur mycket arbete jag sparade. De målade luckorna ser ut som nya :)
 
  • Gilla
Öjje6
  • Laddar…
Tack för svaren!!! Sen kan man väl räkna med halva priset pga ROT-avdraget? Har för mig att det faller under ROT/köksrenovering?

De ska hämta + returnera när det är färdigt och det är såklart inkl slipning, spackling etc.
 
Hur lång tid tog det förresten? :)
 
pink_painter skrev:
Hur lång tid tog det förresten? :)
Två veckor för mig, men jag sa att det inte var någon brådska då jag ville hinna klart övriga renoveringsarbeten i köket.
 
Gjorde ett motsvarande jobb förra året. Sjuttiotalskök med pinngångjärn. Slipning grundmålning och slätmålning Lite trasigt att laga med plast-pudding... några hörn och sopskåpsluckan som av någon anledning alltid är den i sämst skick. Kunden lämnade in dem.

Det tog en arbetsdag att göra. Lägg till hämtning och återmontering så är 6-8 tusen ett realistiskt pris. Tyvärr inte ROT-berättigat. Det är fullständigt klart i reglerna att sådant arbete som utförs i entreprenörens egna lokaler inte räknas in.
 
PS: Arbetstiden är den ihopräknade effektiva tiden. Det tar flera dagar med torktiderna. Så från hämtning är någon vecka till återmontering realistisk.
 
  • Gilla
gmange
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Förresten, glömde fråga om priserna ni betalat har varit inkl materialkostnaderna?
 
Jag lät en firma lacka om mina köksluckor och lådfronter inför en försäljning av en bostadsrätt en gång. Kostade ca 7-8000 kr och jag skulle ALDRIG göra det igen!, åtminstone inte med den firman.

Firman var en som rekommenderades av mäklaren, men när de dök upp var det det första de frågade "Har du en skruvmejsel?". Redan då borde man väl dragit öronen åt sig.
När sedan luckorna kom tillbaka hade de glömt en, transportskadat en annan, målat insidan istf utsidan på en tredje, och jag blev tvungen att avbryta dem vid återmonterandet för att de började slinta med mejslar mm och repa luckorna, så det var bäst att göra det själv.
 
findus42 skrev:
Gjorde ett motsvarande jobb förra året. Sjuttiotalskök med pinngångjärn. Slipning grundmålning och slätmålning Lite trasigt att laga med plast-pudding... några hörn och sopskåpsluckan som av någon anledning alltid är den i sämst skick. Kunden lämnade in dem.

Det tog en arbetsdag att göra. Lägg till hämtning och återmontering så är 6-8 tusen ett realistiskt pris. Tyvärr inte ROT-berättigat. Det är fullständigt klart i reglerna att sådant arbete som utförs i entreprenörens egna lokaler inte räknas in.
Tack för info! Var priset inkl materialet (färg, spackel etc)? Eller får man betala det för sig?
 
b8q skrev:
Jag lät en firma lacka om mina köksluckor och lådfronter inför en försäljning av en bostadsrätt en gång. Kostade ca 7-8000 kr och jag skulle ALDRIG göra det igen!, åtminstone inte med den firman.

Firman var en som rekommenderades av mäklaren, men när de dök upp var det det första de frågade "Har du en skruvmejsel?". Redan då borde man väl dragit öronen åt sig.
När sedan luckorna kom tillbaka hade de glömt en, transportskadat en annan, målat insidan istf utsidan på en tredje, och jag blev tvungen att avbryta dem vid återmonterandet för att de började slinta med mejslar mm och repa luckorna, så det var bäst att göra det själv.
Men fy så trist. Så ska det ju inte vara. Kunde du inte pruta på fakturan?
 
pink_painter skrev:
Tack för info! Var priset inkl materialet (färg, spackel etc)? Eller får man betala det för sig?
Det är material för någon tusenlapp. Det är förstås bara ett överslag på 17 luckor 400 x 1200 plus en till som får motsvara lådförstycken. 8000-1000=7000 dra av momsen så är det 5600 kvar. Med en timpenning på 400 blir det 14 timmar. Ligger snickeriet någorlunda nära så tar det max 2 timmar att hämta och lite längre tid att återmontera.

VH/Findus
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.