Hej,

har köpt hus där det visat sig att hela installationen är felaktig eller ej "fackmannamässigt" gjord. Elektrikern som hjälper mig att korrigera installationen fick en stöt av ett uttag som var matat från två håll...Vad tror ni, bör jag gå på säljaren och kräva ersättning? Det kostar ca 10 000 SEK att rätta till den. Jag har även tecknat en köparansvarsförsäkring, kan den gälla för detta? Vore kul med synpunkter o erfarenheter.

Buggaren
 
De flesta typer av felaktigheter vad gälller elinstallation går att se utan förstörande åtgärd, antingen rent okulärt, eller mha mätverktyg.
 
köparansvarsförsäkring har jag inte hört talas om, vad står det i villkoren?

Om det är stora brister i elanläggningen så borde det finnas fel som går att upptäcka, eller iallafall att man misstänker något när man undersöker huset. Om man hittar tecken på att elen inte är korrekt dragen så är det inget dolt fel, även om mer skulle visa sig vid en mer proffsig genomgång.

Ex. varför kallade ni dit den elektriker som nu upptäckt felen?

I en del fall kan man lyckas få ersättning från säljaren även om man rent formellt inte har rätt till det. Säljaren kanske har dåligt samvete över något han hempulat, eller vet för lite om reglerna för dolda fel för att våga säga nej.
 
Har ni inte gjort någon besiktning av elsystemet innan köp är det nog rätt kört tyvärr.
 
ThomasLindgren skrev:
Har ni inte gjort någon besiktning av elsystemet innan köp är det nog rätt kört tyvärr.
Varför då?
 
injonil skrev:
De flesta typer av felaktigheter vad gälller elinstallation går att se utan förstörande åtgärd, antingen rent okulärt, eller mha mätverktyg.
Min erfarenhet också. Det finns så många dosor etc som kan öppnas och ger hint om elinstallation mm. Däremot görs detta självklart inte i en vanlig överlåtelsebesiktning.

Du har fortfarande rätt i din poäng att avsaknaden av besiktningen inte gör någon skillnad för om detta är ett dolt fel eller ej. Däremot i praktiken så hade en korrekt undersökning av denna fastighet gett snabba indikationer på tveksamma eldragningar

Vilken försäkring är det du har tecknat och vem har återförsäkrat den?
 
injonil skrev:
Varför då?
Då en elbesiktning givetvis skulle hitta dessa fel så kan det aldrig bli ett dolt fel.
 
O
TS har tydligen inte läst tidigare trådar i samma eller liknande ämne....
För att någonting skall gå som dolt fel, dvs att säljaren rent juridiskt är skyldig att ersätta dig,är väldigt förenklat sett så att det INTE går att upptäcka vid en undersökning gjord enligt jordabalken.
Enligt jordabalken är du som köpare skyldig att undersöka även VVS och el.

dolt fel är inte lätt att få till.
vissa verkar tro att hittar jag ett fel så får förra ägaren betala, så enkelt är det inte.

När det gäller el så r det oftast väldigt enkelt för en elektriker att hitta saker som tyder på att elen inte är helt korrekt utförd, och detta utan några förstörande åtgärder, att lossa ett doslock , skuva isär en kontakt kolla i centralen, detta är enkla icke förstörande åtgärder som kommer att säga en hel del om elens skick.
 
På 4 timmar, hinner man kolla allt! Iaf vad det gäller el. VVS och EL, ingår inte i några
dolda fel försäkringar. Inte vad jag vet iaf. Dock, om förra ägaren har hempulat med el och dessutom icke godkänd dragning, kan han åka dit. Det är nämligen olagligt att hempula med el.
Pga detta, kan köparen gå med på att ersätta en del eller hela kostnaden.
 
Fast är det rent livsfarliga saker som förre ägaren personligen gjort borde du göra en polisanmälan.
 
ThomasLindgren skrev:
Då en elbesiktning givetvis skulle hitta dessa fel så kan det aldrig bli ett dolt fel.
Det är inte för att det ej gjorts en elbesiktning som TS är chanslös utan eftersom det inte handlar om dolda fel. Hade det varit dolda fel hade det inte haft någon betydelse ifall elbesiktning gjorts eller ej.
 
Har nu blivit upplyst om att min köparansvarsförsäkring INTE täcker elfel. Eftersom de i denna påpassligt har friskrivit sig från detta.

Förvånad att så många skriver om en speciell "elbesiktning"? Jag har köpt och sålt en del hus men har faktiskt aldrig varit med om att man även genomför en sådan? Det måste väl anses helt orimligt.

Och att man utifrån elcentral, uttag mm ska kunna avgöra ev felaktighet känns orimligt. Felaktigheterna upptäcktes av en slump när elektrikern gjorde tilläggsarbeten. Han fick då en stöt från ett uttag som visade sig vara matat från "två håll". och som han trodde han gjort strömlöst.

Funderar nu på att söka ersättning för mina utlägg från säljaren. Att felet är att betrakta som dolt ser jag bortom allt tvivel? Jag har en god dokumentation samt kvitton på allt. Det handlar om ca 10 000 SEK. Vad tror ni? Mödan värt om det går till process?

Buggaren
 
Varför är det helt orimligt? Det är väl absolut lika viktigt att kolla över elen som att kolla över hur taket mår!
Är elen undermålig så är det både farligt för hus och person och att inte tala om för plånboken att fixa det..
Då är det väl väldigt bra att ha gjort en besiktning så att man har någorlunda kolla på läget.

Det anser jag i alla fall, men samtidigt så är ju jag elektriker också.. :)

Genom att se hur en elinstallation ser ut estetiskt bl.a. så brukar man kunna se om en installation är någorlunda korrekt eller ej. Ser det dåligt ut, lampsladdar klamrade istället för riktiga kablar osv så kan man misstänka att elinstallationen kanske inte är av perfekt skick.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag tror iofs att rent hypotetiskt skulle det beskrivna felet kunna vara ett ersättningsbart dolt fel. Men det förutsätter att det inte gick att upptäcka någonting överhuvudtaget som inte verkade fackmannamässigt, någonstans i huset. Sedan låter det onekligen rätt mycket med 10 000 för att åtgärda ett sådant fel. Dvs. jag antar att elektrikern då även gick igenom mer av anläggningen för att se om det var fel på fler ställen, men sådana kostnader kan du inte få ersättning för.

Att processa mot säljaren för det här felet vore fullkomligt vanvett, det är inte värt vare sig tiden eller processkostnaderna. Men som sagt har du tur så betalar säljaren efter ett välformulerat kravbrev.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
O
VAd vi tycker är orimligt eller inte spellar mindre roll, det är jordabalken som styr. Å andra sidan om det är orimligt att kolla elen borde det vara orimligt att besiktiga huset överhuvudtaget. Men nu är det så att vi bör besiktiga huset innan köp så att vi inte står där med mögel i källaren å eluttag som inte fungerar....Som vi inte får ersättning för.

Genom att kolla i elcentralen så kan man börja misstänka en hel del saker, å sen öppna en å annan dosa det är inte mycket jobb... Och som PAtrik_Hed så vackert skrev, man ser snabbt om det verkar vara nån annan än en elektriker på plats.
Dessutom så är elen väldigt viktig att kontrollera.... helt klar mer dödligt med farlig el en med mögel i källaren.

Så ge upp, skippa processen, men visst har du tur så kanske ett välformulerat brev kan göra susen. Men stanna där! För din egen skull!

Du anser att felet är dolt men det tror jag inte att det är, det är inga problem att öppna ett vägguttag, det krävs inga försörande åtgärder.
Läs på ordentligt om dolda fel

Som någon skrev att hemma puleri är olagligt japp det är det, men att göra en anmälan känns lönlöst, hus ska du kunna bevisa vem som gjort hemmapuleriet? förra ägaren lär blåneka i en rättegång. Även om han har haft ansvaret för att se till att anläggningen 'är i ett fullgott skick så kan det ändå vara svårt att sätta dit honom, eftersom det har fungerat.... Och det kan vara en elektriker som gjort dessa olagliga fula kopllingar, det finns idioter där åxå....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.