Hej. Har 17 st halogen spottar 230v 35w GU10 som jag vill köra med dimmer.
Har valt elko plus serien. Till min fråga. vilket altenativ är är bäst? totalt 595w

alt 1.
art nr:1363126 ELKO PLUS Elektronisk dimmer 630VA
230V halogen: 40-600W

alt 2.
Eller dela upp de på 2 st dimmer.
art nr:1363035 ELKO PLUS Elektronisk dimmer 315VA

Alt 1 blir precis va dimmern klarar av. kanske inte så bra?
Alt 2 funkar inte heller såg jag. blir ju 315w på ena dimmern.
Kanske får lägga 1500:- på en 1000w? Mvh
http://www.elbutik.se/product.html/...agvoltshalogen-och-glodlampor?category_id=477
 
Redigerat:
Alternativ 2 blir väl också precis på gränsen? 280 plus 315...
Känns som alt 1 blir marginellt billigare.
 
aa såg detta. men är de så bra att lasta den med så lite marginal? Mvh
 
har för mig att det för vissa dimmers finns en not om lägre max effekt om belastningen är halogenlampor. Det beror på att hlaogenlampan har högre startström än vanliga glödlampor. Skillnaden i resistans mellan kall och varm glödtråd är större för halogen.
 
aa just de.

630w får man lasta max 600w
315w = 300w
1000w= 900w
 
Mikael_L
bygggarn skrev:
aa såg detta. men är de så bra att lasta den med så lite marginal? Mvh
Inte för att jag egentligen vet ...

Men varför ska det vara något problem att lasta dimmern helt ut ...?
Säkerhetsmarginalen ska väl rimligtvis konstruktören bygga in.

Vilken jobbig värld vi skulle leva i om vi alltid var tvungen att gissa vad en pryl egentligen mäktar med ifall alla data är någon slags teoretisk max-nivå som måste reduceras med en säkerhetsfaktor på ... ja vilken faktor då ...? :x
0.9, 0.75 eller kanske 0.5 ... :|
 
Mikael_L skrev:
Inte för att jag egentligen vet ...

Men varför ska det vara något problem att lasta dimmern helt ut ...?
Säkerhetsmarginalen ska väl rimligtvis konstruktören bygga in.

Vilken jobbig värld vi skulle leva i om vi alltid var tvungen att gissa vad en pryl egentligen mäktar med ifall alla data är någon slags teoretisk max-nivå som måste reduceras med en säkerhetsfaktor på ... ja vilken faktor då ...? :x
0.9, 0.75 eller kanske 0.5 ... :|
Där håller jag helt och hållet med dig. Men har läst en del på forumet och Har för mig jag läst att de är bra med lite marginal. Och inte lasta den fullt ut. Men något jag har för mig bara :D
 
bygggarn skrev:
Där håller jag helt och hållet med dig. Men har läst en del på forumet och Har för mig jag läst att de är bra med lite marginal. Och inte lasta den fullt ut. Men något jag har för mig bara :D
Med trafos kanske man vill ha lite marginal och inte bara räkna på ljuskällorna iom en viss efekt förlust i trafon.
 
Okej, så om jag lastar 630w dimmern som ska klara 600w halogen med 595w så ska de inte vara något problem? Mvh
 
Det kommer säkerligen att fungera men varm kommer den att bli.
Rapportera hur din sammanboende reagerar när hon ska släcka efter en lång kväll med lite myslyse.

Protte
 
Mikael_L
Nu kom ett inlägg av en jag vet är elektronikproffs. :)
Intressant ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.