Ska vi ta liggande eller stående eller både och ? Vad blir snyggast ? Jag är sugen på panel utan lock eller vad det heter, det blir enkelt att måla eller kommer det att se tacky ut ? :x

Har försökt hitta foton utan att lyckas. Tyvärr kan jag inte fota vårt hus men det är en låda med valmat tak, tror jag det heter. På framsidan är det en balkong och fönstren sitter i hörnen. Inget runt dock. Det är från 1942.

Jag tycker att det är väldigt svårt att få det att se både mysigt och ändå hålla stilen. Vi ska även byta fönster. Så småningom alltså, men det är bra att veta hur det ska bli så kan man jobbe efter det sedan.

Ser med spänning fram mot era förslag .:D
 
Du kan få bättre tips med foto. :)

Rent allmänt tycker jag du ska behålla funkisstilen. Inga spröjs o krusiduller för att gulla till huset. Försök googla lite bilder på funkis eller nyfunkis för att bli inspirerad.

Ett tag var ju funkishus helt omoderna (på 80-talet) och jag har sett exempel på att man med omfattande ombyggnader har försökt "gulla till" ett sådant hus. Blir inte bra!
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Den genuina funkisens småhus i Sverige fick ofta lockläktpanel. Utan tjafs!

Om huset är byggt i två våningar ska du INTE markera våningarna med horisontell list framför mellanbjälklaget. Funkisfasaden sträckte sig kompromisslöst från topp till tå utan avbrott. Det vertikala uttrycket förstärktes av relativt höga fönster, indelade i två eller flera smala fönsterlufter.

Många svenska funkishus fick (relativt snart) sin ursprungliga träpanel ersatt av reveterad fasad. Andra kompletterades (något senare) med fasad av eternit eller tegel.
 
Redigerat:
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Sommartorparn; Spröjsfantasier förekommer, främst i tänkta verandor :) Putsade funkislådor ser väl rätt ok ut medans jag aldrig sett ett panelat sådant som ser bra ut. De ser alltid lite småtrista ut när man tittar på Hemnet t.ex. Det var därför jag funderade på slät fasad utan lock. Jag gillar det. Men det kanske inte alls passar på en låda = funkishus

Billy, jag har tänkt på horisontell list också , men jag håller med dig, det blir inte bra. Om jag ska lägga brädorna åt olika håll så blir det nog bäst att göra det hela vägen upp i hörnorna med fönster t.ex. men jag är osäker. Våra fönster är lika fyrkantiga som huset 130 ggr 130 cm. Med mittbåge och vi har två plan. Vi har eternit på puts.

Jag försöker nog hitta en modeniserad fasad som ändå ska hålla stilen. Det ska inte se ut som ett modernt funkishus heller.
 
Du ska definitivt INTE lägga klädselbrädor i olika riktning. Åtminstone inte om du vill ha en tidstrogen panel.

Vad har huset för fasad idag?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Du ska definitivt INTE lägga klädselbrädor i olika riktning. Åtminstone inte om du vill ha en tidstrogen panel.

Vad har huset för fasad idag?
Det är eternit som sitter på putsad vass. Jag vill gärna ha det tidstroget men ännu hellre snyggt och lättskött. :cool: Därför tänkte jag på panel som sitter kant i kant utan lockbrädor. Som jag skrev innan tycker jag panelade "lådor" som vi har ser så trista ut när man tittar på hemnet t.ex. q(;^;)p De verkar ofta vara dåligt skötta, de som är väl underhållna har ofta putsfasad. Men vi måste välja det billigaste som jag har förstått att trä är. Jag vill gärna att det ska se trevligt ut utan att ändra stilen. :)
 
sofftis skrev:
Jag vill gärna ha det tidstroget men ännu hellre snyggt och lättskött. Därför tänkte jag på panel som sitter kant i kant utan lockbrädor.

Blir osäker hur du menar. Utan lock tränger fukt in i väggen när det regnar.

Här har jag hittat en originalfasad på din typ av hus (Foto: Byggkontoret, Piteå kommun) . Lägg märke till hur man har hanterat snickerierna med så smäckra linjer som möjligt. Hörnfönstren tycks "gripa" runt hela hörnet, vilket lyfter hela fasaden.
 
  • funkispanel01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Blir osäker hur du menar. Utan lock tränger fukt in i väggen när det regnar.

Här har jag hittat en originalfasad på din typ av hus (Foto: Byggkontoret, Piteå kommun) . Lägg märke till hur man har hanterat snickerierna med så smäckra linjer som möjligt. Hörnfönstren tycks "gripa" runt hela hörnet, vilket lyfter hela fasaden.
Jag har sett såna fasader i tidningar och även när man tittar på hustillverkare. Vet iofs inte hur de är uppbyggda. Det ser iallafall ut som att panelen ligger kant i kant.

Jag har funderat på att accentuera fönsterpartierna med panel i annan riktning, från "golv till tak". Man kan även blanda puts och trä, skulle det vara snyggare ? Men då tänkte jag trä vid dörren och balkongen ovanför och under plasttaket på verandan och puts resten. Men har förstått att det blir dyrt med puts.

Kom på att jag kanske har en bild i datorn men då ska man tydligen veta vilken url ??? bilden har :( q(;^;)p
 
Vill du ha panelen kant i kant kan du sätta "locken" först, ex 21x70, sedan panel. En spalt på några mm mellan brädorna kan behövas, de rör sig en del beroend på virke och färg.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Tack för att du hittade en bild. :p Det ser ju hyfsat ut men ändå lite ensamt ?? Tycker du att det är snyggt, kanske bara jag som har konstiga ideer. :|

Vårt hus som har eternit har inga kanter alls runt fönstren. Jag tycker det är snyggt, om jag inte trodde att det var problem med fukt under eterniten och att det är problem vid försäljning skulle jag bara måla den. Alternativt bara tvätta den, för det är inget fel på mönstret. :)

Dock vill jag inte ha den på väggen under altantaket, men då måste jag dela plattor för att få bort den och det går ju inte.
 
På bilden har du en "lockläktpanel". De har klädselbrädorna närmast väggen och smala "läkter" som lock över springorna.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
En granne hos oss har tilläggsisolerat och putsat sin gamla funkislåda med fantastiskt bra resultat. Antagligen något dyrare att göra än träpanel, men förhoppningsvis blir väl underhållet sedan mindre. Ska se om jag kan fixa en bild. Några som har gått förbi har trott att de har rivit huset och byggt ett helt nytt, så stor är förändringen. Och puts passar ju också väldigt bra på funkisådor. Annars håller jag med tidigare talare om stående lockläkt, smala foder, inga krusiduller och inga avgränsningar på höjden.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
sofftis skrev:
Vårt hus som har eternit har inga kanter alls runt fönstren. Jag tycker det är snyggt, om jag inte trodde att det var problem med fukt under eterniten och att det är problem vid försäljning skulle jag bara måla den. Alternativt bara tvätta den, för det är inget fel på mönstret. :)
.

Vad får dig att tro att det är fukt under eterniten?
Eternit är ju väldigt "funkis", och framför allt underhållsfritt (så länge den är hel)
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
pbengtsson skrev:
Vill du ha panelen kant i kant kan du sätta "locken" först, ex 21x70, sedan panel. En spalt på några mm mellan brädorna kan behövas, de rör sig en del beroend på virke och färg.
Det var ju en bra ide :D Undrar om locken då funkar som distans, som luftspalt ?
 
Sommartorparn skrev:
Vad får dig att tro att det är fukt under eterniten?
Eternit är ju väldigt "funkis", och framför allt underhållsfritt (så länge den är hel)
Eterniten ligger kant i kant och det blir vertikala springor. Sedan sitter eterniten rakt på putsen utan distans. Slutligen hade en granne som tog ner sin eternit fuktskador under, Brrrrrr......:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.