Status
Tråden går ej att kommentera.
Hörde något om att hörapparater också ska störas ut? Min mormor som har det ibland samt även har en 230 och har inte märkt någon skillnad (störningar) alls.
 
Martin1981 skrev:
Hörde något om att hörapparater också ska störas ut? Min mormor som har det ibland samt även har en 230 och har inte märkt någon skillnad (störningar) alls.
Frugan har en digital hörapparat och märker inga störningar. Gamla analoga proppar kanske har problem?
 
Martin1981 skrev:
Hörde något om att hörapparater också ska störas ut? Min mormor som har det ibland samt även har en 230 och har inte märkt någon skillnad (störningar) alls.
Det var tydligen när man skickade ut ljudet (radiosändare) från tv till hörapparaten, som det var problem.
 
BennyA skrev:
Det var tydligen när man skickade ut ljudet (radiosändare) från tv till hörapparaten, som det var problem.
T-slinga
 
Johan Gunverth skrev:
T-slinga
Så, kommunen kan inte klippa gräset runt biblioteken med robotklippare då? Tror att det är T-slinga dom har där. Nu sker det ju manuellt i våran kommun.
 
Jo den kan störa hörapparaten!
För 2 år sedan på Nolia i Piteå så visades klipparen upp på två olika ställen. Vid den en "montern" hörde jag ingenting, vid den andra uppstod det ett surr i hörapparaten på några meters avstånd till slingan. Inne i slingan var surret som kraftigast.
 
henrik_1981 skrev:
Hej

Har märkt att de radiokontrollerade klockor jag har inte uppdaterar sig som de ska, har inte engagerat mig så hårt i detta utan tänkt att de rättat väl till sig själv. I helgen berättade pappa att hans köksklocka som är radiokontrollerad gick fel, då tändes ett ljus. Vi köpte Automowers samtidigt.

Bröt strömmen till klipparen och strax därefter hade klockorna uppdaterat sig. Någon annan som märkt detta?

//Henrik
Ja. Tack för förklarigen. Har provat allt, bytt batterier, lagt den ute i två dygn m.m. Inget hjälper. Tur att jag inte hunnit slänga den ännu.
 
Har haft vår automower (230 ACX) i tre år nu och har spenderat en smärre förmögenhet på reservdelar under denna tidsperiod. Lustigt vad mycket som inte ingår i garantin. ;)

Vi bytte kretskort i stationen för några dagar sedan då det gett upp. Ett par timmar senare så slutade displayen i roboten att fungera. Den klipper som vanligt, men displayen är totalt blank. Vi ska lämna in det på fredag så får vi se vad de säger. Någon som råkat ut för det? Kostnadsuppskattning...?
 
Var köpte du den?
 
Är det någon annan som har erfarenhet av en G2 som inte klarar mycket regn?

Hade min på rep för en vecka sedan pga att knappsatsen slutat funka - 1600kr senare hade jag en fungerande maskin igen.
Mindre än en vecka senare när jag skulle starta från laddstationen efter en hel del regn skulle jag rengöra den och lade den på sidan - när jag ställde upp den igen var det som ett akvarium i displayen..!
Till verkstaden igen som nu fixat - och fått byta knappsatsen igen!! - och som vill ha ytterligare 1500 men kan inte förklara varför detta hänt!?!?
- Är det verkligen normalt att man kan få översvämning i maskinen och bör man hantera den på något speciellt sätt för att undvika display-akvarium?
- Är det jag som har svårt att förstå verkstaden eller är det så att de är klåpare?
(verkstaden är JM Jönsson i Malmö - andra erfarenheter av dem någon?)
 
aljunggren skrev:
Är det någon annan som har erfarenhet av en G2 som inte klarar mycket regn?

Hade min på rep för en vecka sedan pga att knappsatsen slutat funka - 1600kr senare hade jag en fungerande maskin igen.
Mindre än en vecka senare när jag skulle starta från laddstationen efter en hel del regn skulle jag rengöra den och lade den på sidan - när jag ställde upp den igen var det som ett akvarium i displayen..!
Till verkstaden igen som nu fixat - och fått byta knappsatsen igen!! - och som vill ha ytterligare 1500 men kan inte förklara varför detta hänt!?!?
- Är det verkligen normalt att man kan få översvämning i maskinen och bör man hantera den på något speciellt sätt för att undvika display-akvarium?
- Är det jag som har svårt att förstå verkstaden eller är det så att de är klåpare?
(verkstaden är JM Jönsson i Malmö - andra erfarenheter av dem någon?)
Låter som att de slarvat med fettet till displaykåpan. Det är inte normalt med fel där, det är klart att man byter knappsatser ibland, men det är inte med någon större frekvens och samma fel så snabbt igen låter orimligt.

Normalt brukar man lämna någon slags garanti på verkstadsjobb.

Viktigast är nästan att se till att det inte är något vatten kvar i maskinen, det kan framför allt påverka batteriet.

Hur gjorde du rent förresten? Var det med vattenslang kan man trycka in vatten genom kondensavluftningen i bakant på displaytornet.
 
Tack för snabbt svar Nonkan!

Nej för sjutton - inget vatten vid rengöring - endast rensning med hand och träpinne!

Intressant det du nämner om fettet till displaykåpan - men ska det vara tätt där? Är det inte där som kondensavluftningen som du nämner också ansluter? Eller är det olika delar i det du kallar displaytornet?

Bör jag vända mig till annan verkstad för second opinon om detta? I så fall vilken i närhet av Malmö?
 
Har en beg Automower G1 som jag har problem med, får felmeddelande att hjulmotor är blockerad, märkt att den liksom svängt åt höger så antog att det är den hjulmotorn som är kass då, bytt den nu men felet kvarstår, är klipparen helt slut då eller vad kan man göra?
 
Nu har man blivit med AM. En 220AC som lystrar tilö namnet Vava.
Namnet kommer från när minsta grabben (2år gammal) fick tag på
en landsköldpadda i Turkiet och körde den fram och tillbaka på gräset
som en småbil och samtidigt uttalade orden "Vava Vava".

Installationen gjordes i lördags. 380 meter kabel grävdes ner.
Använde en bensindriven kantskärare och ett böjt kopparrör, tog allt som allt 2timmar.
Studsmattan grävdes ned och träden skyddas mha ö-ar.
Det enda konstiga är att jag inte kan få fram siffror på Effektivtet.
Jag får gram det på grannens maskin genom att hålla ner 0 an. Gan köpte sin 3 dagar tidigare
hos samma åf. Jag har ver okt 2010, 2.80. Någon som vet hur man kan få fram Effektivitet och Drifttid?
 
Jaha, då har man idiotförklarat sig själv.
Höll ner 0:an när den laddade och vips så såg man Effektivitet och drifttid.

Tittade ut på den i morse där den så snällt tuggade på sitt gräs och hörde ett litet gnällande.
En gräsklippare som gnäller när det är lite regn i luften, tänkte jag, HQ har verkligen fått till mjukvaran i den. :D
Men när jag tittade på hur den lunkade iväg, jag menar verkligen lunkade, för den såg ko-bent ut, så insåg jag att gnällandet kom från att ena bakdäcket nästan hade kränkts av.
Vava har väl hittat ett roligt ställe att leka på antar jag. Så på med däcket och så gick han så snällt vidare.

Jag har dock en fråga angående optimering av söktider.
Laddstationen står bredvid garaget i gränslandet mellan en stor öppen yta och en smal korridor på ca 2meter bredd och 6 meter lång, riktning mot den öppna ytan.
Men pga av att garaget ligger aningen högre än resterande öppna ytan så får jag känslan att signalen från stationen "går över", varför söktiderna låg runt 20 minuter.
Så, jag satte den att söka efter begränsningsslinga efter bara 4 minuter (jag har ingen guide än) och till min glädje verkade den hitta slingan riktigt snabbt. MEN, han går nästan alltid åt fel håll. Vilket innebär att söktiderna ligger runt 35-40minuter nu
I morse hittade han slingan återigen riktigt snabbt ca 10 meter från laddstationen och följde den ÅT FEL HÅLL, 300 meter senare så gick han in för laddning.

Kan man få den att förstå att man ska följa slingan åt RÄTT håll?

Så här ser installationen ut, blå fyrkant är laddstationen.
am_installation-936.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.