Hej, igen.
Jag har en liten biyta med trång passage in och ut. Mycket sällsynt att klipparen råkar "smita" genom.

Funktionen biyta fungerar utmärkt som tänkt d.v.s klipp ex bara var 3gång klipparen startar från ladd stationen.

Men problemet 3 timmars klippning är för lång tid, gräset blir lite väl tillplattat.
Önskar en möjlighet att ställa klipptiden i biyta.

Har ni också samma begränsning i programvaran?
 
Redigerat:
JAJansson skrev:
Hej, igen.
Jag har en liten biyta med trång passage in och ut. Mycket sällsynt att klipparen råkar "smita" genom.

Funktionen biyta fungerar utmärkt som tänkt d.v.s klipp ex bara var 3gång klipparen startar från ladd stationen.

Men problemet 3 timmars klippning är för lång tid, gräset blir lite väl tillplattat.
Önskar en möjlighet att ställa klipptiden i biyta.

Har ni också samma begränsning i programvaran?
Ditt önskemål är med andra ord två tider som klipparen klipper.
Den en 100% biyta mellan 10:00-11:00
den andra 0% biyta mellan 12:00- 20:00
Bara ett exempel, men tror inte att detta går att programmera på denna modell?

Jag har två tider att ställa in på min lilla AM 305, men kan inte ha olika % på biytan där. Hoppas att du har bättre lycka.
 
Hej BennyA
Ja vist något sådant,
Eller kanske frekvens som nu, och "åkarunt tid" i biytan.
 
Såg att det finns en ny robotklippare som heter Greenmate på prisjakt, någon som vet vad det är för något ? Är det någon etablerad tillverkare som gör dem ?
 
Carla skrev:
Såg att det finns en ny robotklippare som heter Greenmate på prisjakt, någon som vet vad det är för något ? Är det någon etablerad tillverkare som gör dem ?
http://greenmate.se/produkter/

Tyvärr har den "rakblad" till knivar q(;^;)p
Troligen inga "biytor" såvida inte programmet letar upp dessa med hjälp av den inbyggda kompassen.

Manualen visar inget om Ö:ar
Begränsningskabels max läng 200meter.

Enligt manualen så kan den klippa lite mer systematiskt och inte bara irra runt helt planlöst.
 
JAJansson skrev:
...så kan den klippa lite mer systematiskt och inte bara irra runt helt planlöst.
Perfekt för projektledartyper med planeringsångest! :D
 
JAJansson skrev:
[länk]
http://www.alibaba.com/product-gs/454483623/ROBOTIC_MOWER_CE_RoHS_WEE.html

Det saknas EG försäkran om överensstämmelse i manualen, så det är inte omöjligt att CE-godkännandet är kopierat. Det är ju egenkontroll som gäller på CE-märkningen.

Är lite tveksam till om den är anmäld till elkretsen och naturvårdsverket också, men jag kan ju ha fel när det gäller kinaimporterna av robotklippare den här gången.

Det börjar även dyka upp en hel del modeller som är kopior av Husqvarna 230 ACX och 260 på alibaba nu, får se om de hittar till Sverige.
http://www.alibaba.com/product-gs/486299242/F6050H_New_style_fachionable_LCD_display/showimage.html
 
Redigerat:
Jag har provat 4 robbotgräsklippare hemma. Huskvarna 305 och 205, wiper och en kina modell. Sist i min betygsskala fick den billiga kinamodellen, på pappret såg det klockrent ut, 10000 kr billigare än konkurrenten... Men men. DB mätarn visade högt över instr. Wipern var en hård konkurrent men på grund av ljudnivå, säkerhet och utförande valde vi Huskvarnas modell. Störst viktade vi säkerhet. Lilla sonen är nyfiken på "min leksak" och hastigheten på wipers blad är många tänder snabbare än en traditionell gräsklippare.. Vips så är fingrarna borta, och ja men kan lyfta en wiper och se bladen rotera. Haft min automower 305 en sommar nu och bytt bladen 3 ggr (33kr för en omgång) funkar fint! Men akta er för billiga kopior, marknaden är ung och det finns många guldgrävare!
 
Alexander1985 skrev:
Jag har provat 4 robbotgräsklippare hemma. Huskvarna 305 och 205, wiper och en kina modell.
Hej.
Kul om du vil berätta vilka modeller det var.
Huskvarna 205, är det något nytt?
Hur stor gräsmatta klipper du?
 
Är den där kinamodellen tianchen? Den är vi nämligen sugna på och vad var det för fel på den i så fall om det var den?

Den duger kanske om man inte är kräsen utan nöjd om gräset inte är superlångt? :)
 
urbann skrev:
Är den där kinamodellen tianchen? Den är vi nämligen sugna på och vad var det för fel på den i så fall om det var den?

Den duger kanske om man inte är kräsen utan nöjd om gräset inte är superlångt? :)
Jag har en "Kinaklippare" från Tianchen och den fungerar utmärkt. Jag har väl ca 600 kvm och den klipper kanonsnyggt.
Men man behöver uppdatera korten i klipparen och basen för att den ska stanna om den klipper av linan eller om basen blir strömlös, men efter den uppdateringen så har den gått klockrent.

Ljudnivån stör inte mig det minsta, jag släpper ut den på eftermiddagen när man kommer hem från jobbet så klipper den ca 3h och håller mina 600kvm snygga.

Långt gräs är inga problem, min gissning är att den klarar långt gräs bättre än HQA pga av "riktiga" knivar.
 
Åh, låter toppen. Fast vi har större tomt än så ca 1800kvm och det är inklusive ett berg som vi vill att den klipper på med. Vi vill göra grillplats där. Tror du den fixar lutningen som den lovar? Vi funderar på deras lithium 2800. Usch.. Känns verkligen som att vi måste slå till. Verkligen rätt pris för att slippa klippa och fixar den berget blir det ju ett extra plus i kanten. :)
 
Den klarar lutning bra, så länge det inte lutar för mycket precis vid klipp-gränsen, då kan den få för sig att komma över på fel sida. Jag har byggt ett lågt staket ner mot min slänt i kanten för att slippa detta.

Med 1800 kvm kommer den kanske behöva gå hela tiden, beror nog mycket på hur mattan ser ut för övrigt.

Hjulen är av hårdplast, kan tänkas att det blir svårt med fäste på berg, om det är platt så är det nog inga problem men för mycket lutning på berget kan nog stöka till det....
 
Det här låter fantastiskt bra. :) Ja den får nog gå ganska mycket. Om priserna fortsätter sjunka på robotarna kan man ju i framtiden dela av det på 2 maskiner. Kanske till och med håller utkik efter en begagnad och en ny. Blir ju fortfarande grymt billigare än med en automower.

Hur länge har du haft din?
 
Vi ska fixa på berget så det blir minimalt med lutning och där uppe blir det en plan grillplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.