I huset som nu byggs så är alla lister, socklar, dörrar samt även trappan vitmålade, allt detta i färgen S0502-Y som ju har en gul ton i sig.

Nu är det upp till oss att välja vilken färg vi ska ha på väggarna. Väggarna spacklas och målas sen med målarfärg.

Alternativen som vi har funderat på är:
1. Måla med S0500-N - En väldigt fin vit färg som vi gillar skarpt, dock så tror vi att dörrar, socklar m.m. (snickerierna) ser gulaktiga ut om vi väljer detta alternativ, så detta alternativ blir det troligtvis inte.

2. Måla med S0502-Y - Nackdelen med denna färgen är ju att den är lite gulaktig, vi vill absolut att man ska få intrycket att väggarna är vita, inte gula.
Fördelen är ju helt klart att snickerierna inte kommer att se så gula ut som om vi hade kört på alternativ 1.

3. Måla med nordsjövit. Detta var ett tips från målaren som menade på att nordsjövit var något mellanting mellan S0500-N och S0502-Y.
Det vore ju bra om väggarna fortfarande ser vita och fina ut samtidigt som snickerierna inte ser gula ut.
Men jag har samtidigt sett denna kombination i ett hus och jag tyckte trots allt att snickerierna såg aningen gulaktiga ut, men det kanske är något man kan leva med.

Nu vet jag verkligen inte vad jag ska välja, vad tycker ni?
 
Jag postade detta i en annan tråd för några veckor sen men då handlade det om tapeter. Vi har flera rum där vi har "vanliga" vita väggar, dvs vanlig obruten vit väggfärg, detta för att jag vill ha vita väggar. Många andra rum har tapeter eller färgade fäggar och snickerier är genomgående S0502-Y. För min del har jag absolut inget emot att snickerier ser lite gula ut, tvärtom, jag tycker om när det är lite kontrast. Vi har en "plankvägg " och någon vägg med pärlspont-panel, som är målade i S0502-Y (glans 20) och då är det bara glansen som skiljer sig mot snickerierna (knappt märkbart) och jag tycker det ser "sådär" ut, i detta fallet fungerar det för just den typen av vägg, men jag skulle inte vilja ha mina övriga släta vita väggar i den nyansen.
 
Vi målade om hela vårt hus invändigt. Den tänkta kulören är 5.snö på väggarna. Foder till dörrar och fönster var brunlaserade så de målades i kulören "bruten vit" från alcro. Den kulören är lite gråare och blå i tonen vilket ser mycket snyggt ut, vi var noga med att vi inte ville ha S 0502-Y för det är fult. Nya lister tillkom eftersom ganska många golv byttes ut, de var fabriksmålade och givetvis i s 0502-y.
Inget vi pallade bry oss om.

På en del foder blev det blödningar och då gjorde målarna en fulíng och målade med lacknaftaburen lackfärg i kulören s 0502-y. Det är inget jag tänker på nu direkt, skulle föredragit "bruten vit".

Vi har även vanlig vit färg i två av sovrummet men det vet inte min andra hälft och hon har inte klagat heller. Så skall du göra det lätt för dig så välj kulören "vit" den är vit och fin och lagom gul ton så att man uppfattar den som vit och fin. S 0500-N är en finare vit eftersom den inte har så mycket gult i sig men listerna kommer säkert att framstå som gulare än om du målade med "vit".

Hos oss i köket.
Milltex 7 vit i taket.
Milltex 7 5. snö på väggarna.
Servalac aqua vit på stommarna.
Fixade nya köksluckor S 0500-N. För att vi inte skulle få S 0502-Y ifall vi sa vit kulör.
Det kan se lite mysko ut och gult på vissa ställen ifall man jämför eftersom s 0500-N avsaknar all gul ton eftersom den ligger på den neutrala gråskalan men det är vitt som fan och en snygg vit julör
 
AnneFi
AnneFi skrev:
[länk]
0500 på väggarna och fabriksmålade i 0502-y
Som nu ser så ser inte foderna gula ut mot väggen. Enligt mig iaf. Dörrarna gör dock. Fast det Handlar nog mest om att dörrarna har några år med inomhusrökning på nacken.
Svårt för mig som bara har sett bilden men nog tycker jag att det snickerierna ser gula ut, och dörren ser ju defintivt gul ut.
Det är precis det jag vill undvika, därför vågar jag mig nog inte på S0500N :(

Men frågan är om jag ska köra S0502-Y eller Nordsjövit.
 
NCS S 0502-Y på allt som skall vara vitt så blir det referens och allt ser helt plötsligt vitt ut. Målar du 0500 på väggarna kommer alla snickerier att bli gula.
S 0502-Y är egentligen en fantastisk kulör som lyfterallt annat i rummet.
 
Flugger har en färg som de kallar "carlsson vit", den har jag själv och är suverän, det känns som denna färg anpassar sig till omgivningen på ett diskret sätt. Den markerar sig inte som vit utan är bara vit, svårt att förklara. Den är i glans 7.
Funkar mycket bra med färdigmålade lister.
 
0502-y på allt!

Målar du något annat så kommer endera väggarna eller snickerierna att se gula ut...
Allt 0502-y = Åååå va vitt och fint!!!
 
  • Gilla
Maggan75
  • Laddar…
AnneFi
savio skrev:
Svårt för mig som bara har sett bilden men nog tycker jag att det snickerierna ser gula ut, och dörren ser ju defintivt gul ut.
Det är precis det jag vill undvika, därför vågar jag mig nog inte på S0500N :(

Men frågan är om jag ska köra S0502-Y eller Nordsjövit.
Vi märker inget hemma och som sagt dörrarna är duktigt inrökta.
Förgående ägare rökade inne och jag gjorde det i två år.
Resultatet. Gula dörrar och köksskåp. Lätt att vara efterklok.
 
Freddy_kruger skrev:
0502-y på allt!

Målar du något annat så kommer endera väggarna eller snickerierna att se gula ut...
Allt 0502-y = Åååå va vitt och fint!!!
Instämmer.

Jag förstår inte vad alla har emot 0502Y. Är en fantastisk kulör som ger rummet lite värme samtidigt som det är ljust och fint.
 
Uppdatering: Det verkar som många tycker att S0502-Y är det rätta.
Vi var och tittade i en färgaffär igår där färgerna var uppmålade.
En väldigt bra uppställning, S0502-Y var målat på alla lister, socklar och fönsterkarmar, och sedan så var det målat med S0500-N i första utställningen, Nordsjövit i andra samt S0502-Y i tredje.

Vår reflektioner var att S0500-N gjorde att snickerierna såg "nikotingula" ut, inte snyggt alls.

Nordsjövit gjorde att snickerierna såg aningen gula ut, dock inte överdrivet mycket.

S0502-Y gjorde att allt såg vitt ut med lite gul ton i sig, dock så såg väggarna gula ut när man lyfte blicken och tittade mot taket som var kritvitt.


Vi är nog inne på att ta Nordsjövit trots allt, kändes som en medelväg kan man säga.

Sedan så funderar vi på om man vågar ta glans 5 istället för glans 7, är det mkt svårare att hålla det rent?
 
savio skrev:
...dock så såg väggarna gula ut när man lyfte blicken och tittade mot taket som var kritvitt.
....
De hade med andra ord glömt att måla taket i samma kulör. :x

Jag kan intyga att med S 0502-Y även i taket, så blir intrycket ett helt annat.
 
Johan Gunverth skrev:
De hade med andra ord glömt att måla taket i samma kulör. :x

Jag kan intyga att med S 0502-Y även i taket, så blir intrycket ett helt annat.
Det skulle göra att intrycket blev ett annat förstås, det är jag helt med på.
Men då åker vi på att måla alla tak i hela huset också, och det är inte aktuellt.
 
  • Gilla
Svigge
  • Laddar…
Vi bytte dörrar och foder i hela gamla huset - fabriksmålade antagligen S 0502-Y och det blev så fult mot porslinet i badrummet och skillanden syntes även mot taket. Så även om man har man tak, väggar, lister, foder, dörrar osv i S 0502-Y så kommer det inte att funka i badrummet om ni har vitt porslin där, eller så kan ni köpa vårt ljusblå 60-talsporslin som vi ska göra oss av med eftersom vi ska renovera badrummet i vårt nuvarande hus ;)

I vårt nuvarande hus vet jag inte vad vi har - så vi får väl prova oss fram. Ska måla både vardagsrum, hall och trappuppgång i vitt. Siktar på en bas med vita väggar, ekgolv och grått klinker, och enstaka väggar i lite färg. Inte speciellt experimentellt med andra ord.Tror och hoppas att dörrarna inte är den gulaktiga nyansen och Nordsjövitt låter bra.
 
Facit:
0502-Y överallt, förutom i badrum. Där kör man supervitt, med hög blankhet.

0502-Y överallt är skitsnyggt. Det upplevs som vitt, men är varmt och gött.

Sen får man gärna slänga in lite möbler och kuddar med färglada färger om man vill. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.