Hej!
Har ett hus med platt tak från början, sedermera höjt genom att ett lutande tak byggts rakt ovanpå det gamla. Man kan säga att jag har två tak på huset, eftersom det understa taket är intakt med tjärpapp (motsv.) och allt.

Funderar nu på att bygga LAN i huset och har konstaterat att "vinden" är det bästa stället att lägga rör med kabel i. Problemet är ju bara att jag på något sätt måste borra mig igenom hela vägen, genom innertak, isolering och det gamla yttertaket. Dra kablarna inomhus kommer inte att bli bra. Befintliga elrör är redan fulla (oaktat behov av skärmning mm vid sambyggnation).

Hur gör jag? Jag vill inte gärna bryta upp det gamla taket. Jag vill också kunna undvika att borra mig rakt upp i en takstol (om nu det är bäst att borra nerifrån). Helst skall ju hålet utmynna på insidan i något lämpligt hörn i närheten av LAN-skåpet.

Har hört någon berätta om laser(?)hjälpmedel som rörmokare använder för att se vart ett hål kommer att utmynna i andra änden. Har inte kunnat bekräfta att sådant finns - än mindre dess prestanda.
 
En annan lösning är att ta genomföringen i vägg och att gå till vind via taksprånget eller tillbaka genom väggen då slipper du tokiga hål i tätskickt men se till att inte fuktspärren blir otät
 
Hilti har en hålsökare som du letar efter, men den kostar ca 8000:-. Har ej sett om den finns att hyra någonstans möjligen dom stora uthyrningsfirmorna har den i sitt lager.
 
Tack, det var en bra ledtråd. Skall kolla upp det!
 
D
Är problemet bara hur du skall borra hålet och hitta igenom det hela med flera lager? Tog själv hål i ett innertak med puts, vass, brädor, sågspån, luft och brädor med hjälp av ett vanligt långborr. Borret hade ett litet hål nära spetsen som man sedan kan dra tillbaka ett snöre eller kabel med.

http://www.clasohlson.com/se/Borrsats/Pr306236000

Om problemet är var du skall borra så är väl det bästa att borra innifrån och använda en regelsökare eller mäta fram var bjälkar kan vara.
 
Redigerat av moderator:
Swiftlyandwithstyle skrev:
Jag har en sådan Hilti px10 (hålsökare) eller transpointer, som det egentligen heter:)
Då skulle jag kanske mot skälig ersättning få låna din/dig och din hålsökare för ett litet jobb? Jag sitter i en liknande sits som trådstartaren, fast det gäller hål mellan två våningar i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.