Jag slet ut vår gamla köksblandare eftersom vi skall införskaffa diskmaskin och allt var frid och fröjd tills jag upptäckte att den nya blandaren inte passar i de gamla kopplingarna. :( Dit sträckte sig min kunskap och jag behöver lite tips och hjälp med vad jag skall göra nu. Enligt manualen så har den nya kopplingen storlek 3/8 och ytterdiametern på den gamla kopplingen är 2cm.

Skall jag byta ut det som ser ut att vara en mellankoppling med en som passar till min blandare? Är det något annat jag skall tänka på?
 
  • IMG_2381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har 1/2" (r15) och då kan du sätta en metallnippel r15/r10 så kommer muttrarna från slangen passa.
/n
 
Jag behöver alltså inte plocka bort något utan endast sätta på en metalnippel? Skall man ha gängtejp när man skruvar fast den?
Tilläggas bör att när jag plockade bort den gamla blandaren så såg rören från blandaren lite olika ut och innermåtten på anslutningen till varm och kallvatten är då också olika.

Skall det vara så? Eller har en bit fastnat i anslutningen?
 
  • IMG_2387.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du monterar nipplarna på kopplingarna. Jag tycker lin och pasta är bäst men tejp funkar oxå, det ser ut som en del av förminskningssetet blivit kvar i ena kopplingen.
/n
 
Tack för hjälpen! Jag skall prova med lin och pasta och en såndära metallnippel imorgon. Gör det något om förminskningsprylen sitter kvar eller skall jag försöka pilla upp den? Den verkar sitta ganska bra fast.
 
Låt den sitta om du inte får upp den, finns iof en liten risk att den släpper senare och kanske skramlar i kopplingen när du spolar, prova värm med tex en tändare på kopplingen så brukar det lossna lättare, om du använder lin så ska man rispa gängorna innan så att linet "biter" och inte snurrar med.
 
Stort tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.