Jag har just köpt hus med fjärrvärme och har i samband med det erbjudits fjärrvärmeservice av leverantören (Tekniska Verken i Linköping) för 59kr/månad.

Är fjärrevärmeserviceabonnemang någonting vettigt eller är det bara ett sätt för företagen att suga ut mer pengar?

Jag undrar också om man kan välja fjärrvärmeleverantör fritt på samma sätt som man väljer el, eller om man är fast med den som installerat fjärrvärmen?

/Magnus
 
Frågan är vad som ingår i den fjärrvärmeservice?

Och du är fast med din leverantör av värme, det går inte att byta som man kan med el. Tyvärr.
 
Hmmm... ja, det som kan vara bra som ny fjärrvärmekund är ju en kort introduktion av centralen. Efter det kan man ju sköta inställningar och sådant själv (om det nu behövs).

Slutar någon del att fungera märker man det nog ganska omgående och då ringer man en röris. Men visst, för vissa kan ju detta kännas som en extra trygghet.

59:- i månaden, vilket ger dig ett besök vart tredje år. Då kommer detta besök att kosta 2124:-
Jag hade nog lärt mig centralen själv och sedan skippat detta serviceavtal...
 
Redigerat:
Låter vettigt. En genomgång av systemet på plats kostar 600kr. Ett års serviceavtal kostar 708kr och då ingår nämnd genomgång. Kanske får bli så att man tar ett år och sen säger upp det.

/Magnus
 
Själv har jag snart bott i huset i snart 5 år. Om jag inte missminner mig så är fjärren insatt -96. Vet dock inte om det varit problem tidigare. Men du kanske har nån granne med fjärr som du kan bjuda in på en bärs och få en liten genomgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.