Jag har två Bosch PAD 2000 kylavfuktare som jag haft i min krypgrund ett par år. Båda har fått samma fel (med ett par års mellanrum): När man sätter på strömmen börjar fläkten varva upp i en sekund, sedan slås ett relä av och avfuktaren stannar. Gissar att det är ettt motorskydd. Nu har jag en woods avfuktare som normalt blåser riktigt rejält, men som nu bara fläktar väldigt svagt.

Varför slutar mina avfuktare att funka efter bara ett par års drift? Är detta ett känt fel? Går det att fixa?
 
Kondensavfuktare och krypgrund är inte den optimala kombinationen. Sitter det ens ett ordentligt filter på inkommande luft? Är avfuktaren dessutom underdimensionerad så går kompressorn oavbrutet, känns inte heller bra.

Jag har haft en HomeDry i krypgrunden i fem år, utan att röra den mer än vid det årliga filterbytet.
 
Consensus skrev:
Kondensavfuktare och krypgrund är inte den optimala kombinationen.
Jodå, det är det visst det. :)

Håkis skrev:
Nu har jag en woods avfuktare som normalt blåser riktigt rejält, men som nu bara fläktar väldigt svagt.
Filter täppt? Klägg i kylslingorna? Du hör väl på motorvarvet om fläktmotorn går som den ska. Om det inte fläktar då, är det något som stoppar.
 
  • Gilla
LJT Hansson
  • Laddar…
Jag funderar också på om det verkligen är den optimala lösningen eller om jag bara har haft otur. De har nog som du säger, gått i stort sett konstant. Bosch-avfuktarna är nog egentligen inte tänkta för den applikationen. Woods-avfuktaren däremot marknadsförs dock som lämplig för krypgrund.

Det som verkar slutar funka är fläkten, eller att den drar för för mycket ström. Kylningen och kylslingorna är det nog inget fel på.

På Bosch-avfuktarna stannar som sagt fläktarna efter en sekund, innan de kommer upp i varv. Kanske går motorn trögt. När jag tar av skalet ser dock allt fint ut. Kan dock ha kommit in massa damm och skit i motorn som inte syns. Grovfiltren var rejält igensatta på båda avfuktarna, men rengöring löste inte problemet.

På Woods-avfuktaren går som sagt fläkten på betydligt lägre varvtal än normalt, både på hög och lågfartsläget. Det verkar inte vara någon skillnad.

Ni verkar ju vara förespråkare för respektive falang av avfuktare, kondens resp adsorption. Consensus, vad kostar en komplett installation av ditt system (är det Munthers avfuktare som heter Homedry?). Kan du rekommendera din modell? Driftskostnad? Svartöra, kan du rekommendera någon bra modell av kondensavfuktare? Varför tycker du att det är den optimala lösningen för krypgrund?
 
Vad man ska ha beror på krypgrunden. Jag har en Woods DS15 själv och tycker den fungerar bra. Den går heltid på sommaren och halvtid på vintern (eller är avstängd). Hittills har dess filter inte satt igen. Gluggarna i grunden är igensatta med cellplast.

Om man har en dammigare krypgrund eller en där det blir rejält kallt kanske man ska ha en annan typ av lösning. Sorptionavfuktare blåser ut varmluften ur grunden och därmed går det åt mer energi.
 
Angående fläktarna tror jag på två saker:

I vissa modeller använder man glidlagrade fläktar, dessa håller ofta bara något år vid kontinuerlig drift.
Kan förvärras om filterna är smutsiga då fläktmotorn kyls av luften som strömmar över den, varmare motor -> kortare livslängd.

Fläkten som inte vill varva upp kan bero på trasig kondensator.
En kondensator används ofta på 1-fas fläktar för att dessa skall fungera rätt.
 
Tack för bra input. Jag tror jag köper en ny Woods DS15 och hoppas att den håller längre. Ska se om de vill befatta sig med min gamla på Woods också. Bör man stänga av den när det går under +5C, eller kan man bara låta den stå på?
 
Håkis skrev:
Tack för bra input. Jag tror jag köper en ny Woods DS15 och hoppas att den håller längre. Ska se om de vill befatta sig med min gamla på Woods också. Bör man stänga av den när det går under +5C, eller kan man bara låta den stå på?
Noterade att K-Rauta har Woods DS-15 på Rea, 2995:- fram till den 14/8.

Jag passade på minsann..

http://www.k-rauta.se/Aktuellakampanjer/Documents/Tidning_V31_low.pdf
 
Jag gav 13 lapp för min Homedry. Att köra kondensavfuktare i grunden flyttar inte ut fukten, utan den stannar i krypgrunden såtillvida det inte sitter ett avlopp där nere. Så det hela känns som rundgång. En sorptionsavfuktare i krypgrunden blåser ut fukten genom våtröret, som man drar ut genom en ventil.

Min installation kostade 13 lapp, plus några meter spirorör och några burkar fogskum till V-fogar och grundventiler.
 
Consensus skrev:
Att köra kondensavfuktare i grunden flyttar inte ut fukten, utan den stannar i krypgrunden såtillvida det inte sitter ett avlopp där nere.
Ja, det måste det ju helst göra om man nu inte tror att det dränerar ut genom botten, vilket det gör i vissa fall. Jag har själv dragit en slang från avfuktaren ut genom krypgrundsmuren (där det fanns ett behändigt hål) så jag vet att vattnet hamnar en bra bit utanför.

I någon annan tråd här har man beskrivit en liten länspump som går med tidur och tömmer tanken med kondensvatten utanför huset. På det hela taget tror jag att om man köper en "anticimex-installation", en sorptionsavfuktare, så får man något som löser problemet och är i stort sett underhållsfritt och rullar i många år. Det man betalar är för installationen och driften. Köper man en kondensavfuktare blir det mera gör-det-själv. Man får hålla lite koll på fukthalten och fixa lite dränering av kondensvattnet, osv. Men installation och drift blir sannolikt billigare. Vill man lösa problemet, installera och glömma, så ska man nog ta en sorptionsavfuktare. Trivs man med att pyssla lite själv med just detta, kan en kondensavfuktare passa utmärkt.
 
Håkis skrev:
Ska se om de vill befatta sig med min gamla på Woods också. Bör man stänga av den när det går under +5C, eller kan man bara låta den stå på?
Den stänger av sig själv när det blir för kallt.

Det kan vara intressant att hitta felet på din gamla Woods. Om du har mycket dammigt nere i krypgrunden kanske du ska komplettera med något extra slags filter som du sätter på insuget till avfuktaren; någon lös väv/skumplast man tejpar på och byter en gång om året... som sagt, kondensavfuktare är lite mera GDS...
 
svartöra skrev:
På det hela taget tror jag att om man köper en "anticimex-installation", en sorptionsavfuktare, så får man något som löser problemet och är i stort sett underhållsfritt och rullar i många år. Det man betalar är för installationen och driften. Köper man en kondensavfuktare blir det mera gör-det-själv. Man får hålla lite koll på fukthalten och fixa lite dränering av kondensvattnet, osv. Men installation och drift blir sannolikt billigare. Vill man lösa problemet, installera och glömma, så ska man nog ta en sorptionsavfuktare. Trivs man med att pyssla lite själv med just detta, kan en kondensavfuktare passa utmärkt.
Jag installerade rubbet själv, det fanns inget för Anticimex att göra i min krypgrund. Jag kan inte heller se varför det skulle vara svårare att installera en sorptionsavfuktare än en kondensavfuktare. Det jobbiga är att isolera, plasta och täta. Det är samma jobb oavsett typ av avfuktare.

Sen är det driften. Jag tror inte det heller gör någon skillnad. Enda sättet ett testa detta är att sätta en energimätare på avfuktaren och mäta upp. En sorptionsavfuktare är superenkel i sin konstruktion, det behövs ett värmeelement, en drivmotor och en fläktmotor. En kondensavfuktare jobbar som ett kylskåp, med kompressor. Jag gissar att hållbarheten på den sistnämnda är kortare än på sorptionsavfuktarens rörliga delar.

Egentligen kan man fundera över varför kondensavfuktaren är billig och sorptionsavfuktaren dyr. Det borde vara tvärtom.
 
Det som är dyrt är absorptionsfilter .... du märker det när den ska bytas.
 
Absorptionsfilter? Vad är det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.