Lite väl glansigt för min smak. Är det inte risk för att lacken spricker och fläker upp sig. Tycker man ser det ske på båtar där trädetaljerna inte är skötta.
 
Fullständigt uthärdad epoxi är helt ofarlig så du behöver inte oroa dig, men se upp med ohärdad epoxi (speciellt om du börjar slipa för tidigt).

De flesta ytbehandlingar för trä är ofarliga när de är uthärdade.

För glansigt kan mattas ned med trollull eller fint sandpapper, prova dig fram på spillbitar till rätt utseende.
 
Lordmetroid

Ang lack på båtar så beror all "fläkning" på att fukt kommit bakanför ytbehandligen.
Har själv en båt, plastskrov med träöverbyggnad.

Edit: Det är bl.a. därför man ska köra med primer tills trät sluta suga. Sen slipa oc börja med finnish.

Fdit 2: Har ytterligare ett projekt liggandes, ett hörnskåp till muggen på båten.
Du hade juh ingen hyvel, men jag gjorde iaf en gigg som jag körde genom hyveln.
Giggen hade rätt vinkel för att få svängningen på i mitt fall dörren, hyveln hyvla rakt, men i själva verket var det juh snett.
 
  • 19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Angående att använda epoxy så skall det användas vävd glasfibermatta den blir genomskinlig när den mattas med epoxyn. När det är en sådan stor yta med ett trä matreal som rör på sig så krävs det matta precis som när man gör kajaker. Om man vill ha en matt yta kan man behandla med en matt lack eller tex stålull som någon redan rekommenderat.
För att veta hur man skall gå till väga kan man säkerligen kontakta tex West System som är ett epoxy märke.

Pär
med flera års erfarenhet av epoxy och båtar
 
Det finns svenska tunnbindare, http://www.kagge.com/
Om de är intresserade, vet jag inte. Jag har ingen uppfattning om priset heller
 
Se till att välja en glasfibermatta avsedd för epoxy bara (till skillnad från polyester).
 
Jag skrev faktiskt vävd matta

Pär
 
Jo visst men det finns vävar anpassade både för epoxi och polyester, epoxi fäster inte på fel sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.