Jag ska ta bort en vägg mellan vardagsrum och sovrum och där med få ett större vardagsrum. Det ligger en fiskbensparkett i vardagsrummet nu och plastmatta i sovrummet som ska bytas ut.

Jag är väldigt osäker på vad jag ska lägga för golv i sovrummet när väggen är borta. Helst vill man ju ha samma golv hela vägen, men att riva upp parketten känns ju väldigt onödigt och att lägga ny fiskbensparkett i sovrummet antar jag kostar skjortan. Hur tycker ni jag ska lösa det?

/Calle
 
Leta begagnad fiskben på blocket, inte ovanligt att folk plockar upp och säljer.

Lägg vanlig 3 eller 4 stav, slipa ner fiskbenen och lacka/olja för att matcha nya parketten, alternativt slipa allt

Vi har stav i hall/kök och fiskben i vardagsrum, färgen i eken skiljer dock något men jag är inte så pedantisk att jag tycker det är ett problem
 
jo jag är inne på att lägga någon annan typ av parkett och sedan köra någon list vid skarven. Frågan är vad som passar bäst ihop med fiskbensparkett, till form och färg.
 
Färgen på ek är ju väldigt svår att matcha, det finns ju från väldigt ljus till mörk och sen kan den ju dra mer åt det gula hållet t.ex., slipar du och använder en pigmenterad olja te.x. så kan du ju få samma färg men inte samma mönster, men det förutsätter ju att det gamla golvet är i behov av ny ytbehandling, annars är det nog snarare billigare att lägga ett begagnat fiskben, men som sagt det blir ju svårt att matcha färgen även där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.