Någon som har koll på om man måste lagra flisen på något specielt sätt, när man har det på gårdsnivå? :S

Hur torkar ni er flis, eller inte alls?
 
Jag flisr i slutet på augusti och lägger en årsförbrukning på hög i flishuset och därefter så tar den värme och torkar sig själv på ett par veckor. Har aldrig haft problem med mögel
 
Läste någonstans att förrådet måste vara brandsäkrat EI60, vet inte om det stämmer, men kan ni förklara hur erat förråd är byggt och ser ut?
 
har inte det o göra med hur stor panna man har? tror gränsen är typ 50 kW jag ska hugga så sent som möjligt det får torka som barkad långved. är din hugg till salu Izvek? =P
 
hm ok... kan ju mycket väl vara så. Ringde dock till sotaren idag. Han sa typ bara att så länge det är skilt åt. Det får inte finnas en dörr eller lucka eller dylik som är i direkt anslutning till förrådet.
När det blir kallare ute ska jag börja ta hem nästa årsved.
Helst skulle man fått torka den under en sommar och sedan flisa den på våren året efter, vore d mest ultimata.

Klart den är till salu DCDC det är ju bara frågan om hur mycket betalar du? hihi.
 
Hej,

Vi byggde vårat med EI60, förrådet är 10 x 6 m och ligger i änden på en maskinhall. Vägg i vägg med förrådet ligger pannrummet som är 5x 6 m. Vi har betongelement upp till ca 2,5m sedan är det gips med plåt på resterande höjd. Vi har en stor skjutport och en betongplatta utanför så man kan stå och flisa direkt in. Vi har även satt in en fläkt, typ en sådan man har för att torka spannmål så man kan blåsa igenom flisen om det skulle behövas. Förrådet rymmer ca 180m3. Fast pannan klara bara av att nå hälften, så någon gång per säsong måste man putta in flisen med en traktor eller dylikt.

Vi har kört en säsong nu och det har fungerat väldigt bra, det enda vi fått göra är att tömma asklådan samt puttat in flisen kanske 2-3 gånger. Vi har låtit virket ligga ute i lång ved och torkat ca 1-1/2 år innan. Så i slutet av augusti är det dags att flisa igen.
 
Steffe M: Måste allså väggar tak golv vara i Ei60?:S

Vet en hel del folk som har det i vanliga träbyggnader eller en gammal lada med plåt tak.
 
När vi byggde så var kravet på att pannrummet skulle vara Ei60, har en 70Kw panna. Sedan kommer jag inte ihåg om det var försäkringsbolaget som krävde Ei60 på flisförrådet. Men här är det endast väggarna mot de andra delarna av maskinhallen. Vår hall är 15x30m och de 6m längst bort är flisförråd och pannrum.
 
Är det inte så att kraven är i samband med var man förvarar flisen, dvs om det är i direkt anslutning till pannrum så kan det finnas styrande regler beroende på panneffekt? Däremot om flisen lagras i annan byggnad finns knappast några regler alls för en privat brukare...
 
ok, så det är över 50kw det är hårdare regler.
 
Izvek skrev:
ok, så det är över 50kw det är hårdare regler.
Jag har för mig att det är 60kW
 
Nu kanske detta hör till en annan tråd.men undrar lite.
Hur många kvadrat har man att värma upp om man har
60kw . Låter mycket för min del iaf.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi värmer upp 2 hus ( ca 200m2 per st, ett av dem väldigt dåligt isolerat) samt en maskin hall på ca 450m2. Sen vill vi ha lite i reserv man vet ju aldrig om man bygger ett hus till eller en pol.
 
när jag köpte min panna på 35kW så skulle den räcka till att värma 700kvm. mitt hus som är ett gammalt hus på typ 170 kvm på 2 våningar drar ca 12-15kW vid minus 20. upplever att pannan eldas typ 5 timmar per dygn då typ.
 
Izvek skrev:
Det får inte finnas en dörr eller lucka eller dylik som är i direkt anslutning till förrådet.QUOTE]

Man får ha dörr från pannrum till flisförråd men den måste vara självstängande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.