Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är tydligen vanligt att 305 piper fem gånger lite då och då. Jag anser att det är ett fel som borde åtgärdas. Jag har dock inte lyckats få bekräftat från någon (ÅF/HQ) att de jobbar på det.

För min del innebär det att jag inte kan ha klipparen igång nattetid då pipen stör grannar med öppna fönster.

Ingen som har en dialog med HQ och vet mer?

/J
 
Hej igen,
Tröttnade på att inte veta om HQ jobbar på 305 och fem pip-problemet. Ringde deras Automower Helpdesk och beskrev problemet. Visserligen är det semestertider och alla är inte på plats men de har INTE hört om detta problem tidigare.

Oroväckande tycker jag. Uppmanar faktiskt alla som har detta problemet att kontakta både sin ÅF och HQ för att få upp attention så att det händer något.

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej igen,
Tröttnade på att inte veta om HQ jobbar på 305 och fem pip-problemet. Ringde deras Automower Helpdesk och beskrev problemet. Visserligen är det semestertider och alla är inte på plats men de har INTE hört om detta problem tidigare.

Oroväckande tycker jag. Uppmanar faktiskt alla som har detta problemet att kontakta både sin ÅF och HQ för att få upp attention så att det händer något.

/J
Hej erikssonjorgen!

Jag har nämnt detta i mina mailkontakter med Husqvarna.
Dock har jag inte fått någon respons tillbaka om just denna frågeställning?

För egen del har min tyngdpunkt legat på att få ordning på mina "Timerproblem".
Vet att de personer som har någon typ av ansvar och inblandning har semester just nu, så det lär inte hända så mycket de närmsta veckorna.
 
305:ans pipande har det ju skrivits om många gånger här iaf., hade för mig att det redan var åtgärdat med en ny firmware? Eller skulle det åtgärdas med en ny? Eller strunta i mig förresten, jag halvläser bara inlägg om 305.
 
Hej,
Jag ska ha den senaste mjukvaran (två veckor sedan) och då var inte felet åtgärdat.
Idag vid samtalet med HQ nämnde han att timerproblemet skulle vara åtgärdat i ny mjukvara.
@Uffe52: Vilken version har du av mjukvaran? (Du kollar genom att hålla 0 inne).
/J
 
Jag har inga problem med Autostart och jag har versioner:
MSW: 1.03.00
MSW datum: 2011-05-27
Sub: 1.01.00
MMI: 1.07.00

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Jag ska ha den senaste mjukvaran (två veckor sedan) och då var inte felet åtgärdat.
Idag vid samtalet med HQ nämnde han att timerproblemet skulle vara åtgärdat i ny mjukvara.
@Uffe52: Vilken version har du av mjukvaran? (Du kollar genom att hålla 0 inne).
/J
Jag kollar när jag kommer hem!
 
Jag pratade med Husqvarnas auto-mower support (?) på tlf idag och beskrev problemet, tyvärr så missade jag totalt att nämna det här med pip-ljuden då vi direkt snöade in oss på det här med att den vägrade att köra iväg själv. Supportkillen bad mig åka till min ÅF där jag köpt den så de kunde uppgradera mjukvaran. Sagt och gjort, han kopplade upp den och gjorde någon uppgradering via Husqvarna Autocheck (eller liknande).

Tyvärr så kände jag inte till hur man kollade mjukvaran innan jag var där men det jag har nu är iaf:
MSW ver 1.01.00
MSW-datum 2011-04-01
Sub-version: 1.01.00
MMI version: 1.06.00

Jag verkar alltså ha äldre mjukvara iaf?

När jag kom hem igen så gjorde jag en total återställning på nytt och nu körde den iväg av sig självt. Det första den gjorde var att köra utmed hela guidekabeln innan den började klippa. Också ett fenomen jag inte såg innan.
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,
Jag ska ha den senaste mjukvaran (två veckor sedan) och då var inte felet åtgärdat.
Idag vid samtalet med HQ nämnde han att timerproblemet skulle vara åtgärdat i ny mjukvara.
@Uffe52: Vilken version har du av mjukvaran? (Du kollar genom att hålla 0 inne).
/J
Hej, jag har exakt samma uppgifter på min mjukvara och det var också ca: 2 v sedan uppdateringen.
 
jaso skrev:
Nonkan, vågar du rekommendera kunder att köpa Automower om de har ett stup på tomten eller strandtomt?
Ja, men lämna mer utrymme från stup till kabel än de 30 cm klipparen normalt kör över den, ifall den skulle råka slira till just när den går över. Några centimeter borde räcka. Slirar den till annars händer inget mer än att den markerar "utanför" och stannar, men har du en å kan det ju bli lie tråkigt.

Eller ha en bra försäkring med låg självrisk.
 
Tänk för!
Ett stup som krossar AM uta skydd ...

Det hände i Harrisburg inte sanolikt men bara nästan ?
Det hände lite öster om oss
Det hände i Japan
Här var det grejer som eliten konstruerat ... och övervakade!

Vildjuren kan ge AM en omgång också ex en Bäver!

Lycka till AM skall inte gå över begrämsnings kabeln för den är ju så smart konstruerad.
 
Redigerat:
@Martin1981: Det verkar som uppdateringen inte lyckades i ditt fall.
Vad jag förstår så kontrollerar HQ Autocheck-programvaran efter nya versioner över nätet varje gång den startas på ÅFs dator. Något måste gått snett i själva uppdateringen mot din 305.

För övrigt får vi hoppas att de har uppfattat att det är ett problem med pipet och planerar in åtgärd när rätt folk är tillbaka från semestern.

/J
 
Då var det gjort. 540 meter slingkabel och 110 m Guide har jag nu. Lampans sken är inte längre fast. Den blinkar men fungerar gör det.

2011-07-27192547.jpg

Min utökning = fd med cylinderklippare klippt gräsmattan samt röjda åkern, och en brummande klippare (faktiskt innan han hunnit klippa på det nya). Bytte knivar och brummet försvann men återkom mindre ljudligt efter några turer på det gropiga nya underlaget. Kollade knivarna igen men de såg fräscha ut. Kan man skada klipparen om någon kniv är mer sliten än de andra?

Då har man bara kvar 40 minuters manuell klippning :)
 
Redigerat:
Hej, jag har en AM 220 AC tillverkad 20.6.2008. Den har gått som klockan fram till för två veckor sedan. AM var parkerad för laddning i laddstationen när jag tryckte på stopp knappen för att bläddra i menyn. Problemet var att inget hände när jag tryckte på tangenterna. Samma gällde off knappen, tangentbordet var 'dött'. Jag lämnade in den till ÅF och var hoppfull att den endast krävdes en programuppdatering eller en 'reset'. Jag fick tillbaka AM med updaterat klipparprogram 02.80 och inget annat ändrat förutom en körning med Husqvarnas tesprogram och ett tesprotokoll som meddelar att allt som är testat är OK. Jag tog med AM hem och slog in PIN koden och tangentbordet fungerade som det skulle igen. Allt var bra några dagar, AM klippte som den ska, laddade och klipplte vidare. Samma sak igen idag, jag tänkte ändra timer inställningen när AM var inne för laddning och den hände igen, inget händer när jag trycker på tangentbordet och AM är 'död'. När jag försöker skuffa in den in laddstationen ändrar ingenting. Huvudmenyn visas i displayn och inget händer igen när jag försöker trycka på någon av tangenterna, någon som har haft samma erfarenhet med AM 220 och eventuellt har en lösning på problemet ?
 
Brummande ljud antyder obalans. Ofta beror det på att något grässtrå har lagt sig runt skruven till en kniv så att den inte snurrar lika lätt. Rotera knivarna manuellt och det försvinner. Kan även bero på att ett längre grässtrå ligger runt drivaxeln för knivskivan. Eller att en kniv är lite skev (vilket ibland händer om den träffar på en sten eller en hård rot), eller om det saknas en bit ur knivbladet (samma orsak som skev kniv).

Rörande stup så har jag några sådana på totalt 30m på tomten (max 1m höga terrasseringar) och jag har aldrig varit med om att den missat . Dock slirar den ofta när det lutar och har regnat och i samband med det har den därför kanat utför ett par branta sluttningar (som är på gränsen till stup) ett antal gånger...
...det går bra till dess den ger upp och stänger av hjulmotorerna, då skenar den fritt mha gravitationen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.