Efter ett par års husletande så funderar nu vi på att bygga hus i Kumla/Örebro. Än så länge har vi endast hunnit boka in en del möten med olika husleverantörer och det är ju verkligen en djungel av olika modeller, priser, vad som ingår och vad som inte ingår etc. Vi undrar nu om det finns någon som byggt i området runt Örebro, är någon leverantör bättre än någon annan? Finns det någon man ska akta sig för? Vi är hemskt tackamma för alla tips och erfarenheter!
 
Det du ska akta dig för är att lita på säljare å montörerna det gäller alla det är en smutsig branch så fort du släpper kontrollen blåser dom dig allt från grund,bygg,måleri,el,vvs etc ha och visa att du har koll.
 
Vi ska absolut försöka läsa på så mycket som möjligt så man inte blir blåst! Kommer hänga här mycket när det väl blir dags.

Isabel: Tack för det tipset, kommer INTE använda oss av Borohus i alla fall, de har förlorat en potentiell kund efter ha läst den tråden.
 
Vi ska också bygga i Örebro så vi har ingen "efteråterfarenhet" att komma med. Vi har också noterat Isabels varning och valt bort Borohus.

I övrigt håller jag med dig om att det är en djungel som verkar bli snårigare ju längre in man kommer... :)

Vi har tomt och det råd som det säkert ligger mycket i, som många husleverantörer ger, är att huset ska passa på tomten. Så egentligen ska man (ni) väl hitta en tomt och därefter välja ett hus som passar den tomten.

Vi bor i hus nu och har en god uppfattning om hur vi vill ha planlösning osv i vårt nya hus så för vår del handlar det i första hand om att hitta en planlösning som passar oss och vår livssituation idag och med tanke på framtiden. Hur huset ser ut exteriört är egentligen sekundärt.

Vi har hunnit med att besöka visningshus från Borohus (innan Isabels varning), Myresjöhus samt Finndomo. I visningshus är det ju svårt för en lekman att bedömma byggnadskvalitet så man få gå på känsla och okulär besiktning av slutfinish. Av dessa hus stack Myresjöhus ut som taffligast; lister var dåligt sågade, glipor överallt, skav, färgstänk överallt, t ex på fönsterbräder efter målning av foder, och så vidare. Kändes inte roligt alls. Jag skulle vara väldigt besviken om jag betalat 3 miljoner (som det huset kostade) med det slutresultatet. Findomos Hjältevadshus var det betydligt snyggare finish på.

Nu är det här förstås till stor del beroende på vilket byggarlag som används och även den enskilda hantverkaren men om firman ändå väljer att ha det som visningshus så anser jag att det är en fingervisning om vilken standard man vill visa upp.

Vi får se hur det hela slutar när vi tar oss ut ur djungeln!
 
Skönt att veta att i alla fall 2 familjer INTE kommer att bygga med Borohus i Örebro!!
 
Ni bör se upp med Eksjöhus i Örebro. Min mamma och hennes sambo byggde ett Eksjöhus och han som är ansvarig för Örebroområdet försökte blåsa dem på pengar genom felaktiga fakturor (fel summor, "missat" att dra av för en massa saker). En av deras innerväggar i huset är helt sned, när de flyttade in så läckte det vatten både från diskmaskinen och tvättmaskinen och det fanns inget varmvatten i jacuzzin. Alla lister är sneda, man kan, även för ett otränat öga, klart och tydligt se att det är oerfarna snickare som byggt huset.
 
matsa79
Vi ska bygga ett hus i Kumla, vi har haft kontakt med väldigt många husleverantörer innan vi tillslut bestämnde oss för ZipHouse. Vi har väldigt höga krav på isoleringen på huset då vi skall bygga ett passivhus som mestadels kommer värmas upp av kroppsvärme och elapparater i huset. Det finns många husleverantörer som säger att de är så duktiga på att bygga energieffektivt men när man börjar ställa frågor och krav så inser man att de kan väldigt lite om hur man skall konstruera ett passivhus. ZipHouse har kunnat svara på alla svåra frågor utan att ens behövt fundera, de är mycket engagerade och mycket noggranna. Vi har gjutit plattan till huset och allt har flytit på bra och alla som har sett ritningarna är mycket imponerade av kvaliteten på arbetet som ZipHouse har lagt ner.

Ni kan följa vårat bygge på www.villaretro.blogg.se

Mina råd är att först bestämma vad man vill ha för ett hus och sen försöka hitta en leverantör som kan uppfylla era krav.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.