Status
Tråden går ej att kommentera.
Johan Gunverth skrev:
Den har ingen aning om var den är. Slumpen styr vart den tar vägen och det är hela grejen med Automowern. Mycket effektivare att bearbeta en yta som kräver kontinuerlig insats ( = gräset växer) på det sättet.
Slump och inbyggda mönster förstår jag. Jag har tittat på min 305:a och sett slump och mönster i klippningen. Men helt plötsligt vrider den till sig mitt på gräsmattan och kör bort till en fläck som den missat. Detta fattar inte jag? Ritar den upp en mapp som den håller koll på? Rent teoretiskt kan den ju mäta hur långt den kört tills den kommer till slingan vid varje byte. Hade det bara varit slumpen som styrde så skulle det bli tuvor på den tid som den klipper på.
Detta tar jag som ett bevis på att den är mycket smartare än vad dom flesta tror. Nu vet jag inte om det är samma programmvara i dom olika modellerna för hantering av klippningen. Jag antar att det kommer nya versioner hela tiden, eller? Kanske får vi aldrig svar på denna hemliga programering.
:rolleyes:
 
Kan vara ute och cykla men har sett att om klipparen krockar med en stolpe eller träd så efter nästa laddning går han dit, om han är i närheten, och kollar om hindret är kvar. Skulle tro att programvara till ett sådan udda projekt som en gräsklippare är rätt dyr att utveckla så någon fantastisk AI skulle nog fördyra maskinen. Första maskinen kom väll 1995 (G1) men var det inte förrän 2004 (G2) man kunde programmera dem själv med att tex följa en guidekabel mm?

Hittade en ointressant film där någon satt en webbkamera på en 305
 
Redigerat:
Ni är paranoida hela bandet. :D Det är slumpen som styr. Automowerns system grundar sig i ett gammalt KTH-projekt om automatiserad ytbearbetning. Det var en lång artikel om det i Forskning och Framsteg för ett antal år sedan. Där visade man matematiskt hur otroligt mycket effektivare slumpen är än planerad körning. Projektet hade ingen grund i gräsklippningen utan det var ett allmänt hållet projekt som kunde tillämpas lite här och var.
 
Johan Gunverth skrev:
Ni är paranoida hela bandet. :D Det är slumpen som styr. Automowerns system grundar sig i ett gammalt KTH-projekt om automatiserad ytbearbetning. Det var en lång artikel om det i Forskning och Framsteg för ett antal år sedan. Där visade man matematiskt hur otroligt mycket effektivare slumpen är än planerad körning. Projektet hade ingen grund i gräsklippningen utan det var ett allmänt hållet projekt som kunde tillämpas lite här och var.
När man slipar vill man vara många gånger på samma yta. När man klipper vill man INTE vara på samma yta för ofta. Då blir gräset platt av all körning. Därför har dom varit tvugna att smarta till det hela. Paranoid? nej det är bara för svårt att klippa med enbart slump. Eftersom jag inte jobbar hos Husqvarna har jag inget bevis, så jag kommer inte ta upp mer tid på detta. Det syns tydligt att min 305:a klipper i mönster. Inte när jag startade upp den första gången, men nu gör den det efter att ha känt av tomten? Men, skit i det nu, så tar vi andra problem i stället. Utan bevis är det meningslöst att diskutera ;)
 
Är det normalt att det finns en gps-checkbox under säkerhetsmenyn som man kan bocka för, men att den inte används för jag har ingen gps-modul i min 220 vad jag vet. Kanske bara en programvarumiss.
 
BennyA skrev:
När man slipar vill man vara många gånger på samma yta. När man klipper vill man INTE vara på samma yta för ofta. Då blir gräset platt av all körning. Därför har dom varit tvugna att smarta till det hela. Paranoid? nej det är bara för svårt att klippa med enbart slump. Eftersom jag inte jobbar hos Husqvarna har jag inget bevis, så jag kommer inte ta upp mer tid på detta. Det syns tydligt att min 305:a klipper i mönster. Inte när jag startade upp den första gången, men nu gör den det efter att ha känt av tomten? Men, skit i det nu, så tar vi andra problem i stället. Utan bevis är det meningslöst att diskutera ;)
Japp. Leta upp artikeln. Den var riktigt intressant och framför allt matematiken kring systemet.
 
BennyA: Jag tycker det låter som du beskriver "fyrkantsklippning" och inget annat.

krien: Japp, alternativet finns i menyn fast man inte har hårdvarumodulen (i vissa programversioner).
 
Första natten utan att klipparen Junior har fastnat i något hinder!

Det ska troligen åska i kväll. Hur gör ni, drar ni ur elen ur väggen och slingorna ur laddningstationen (Rekommenderas av Husqvarna). Jag kommer göra det.

Efter 4 dagars klippning kan jag påstå att Junior tar hela området han ska. Skulle annar vara dags i dag för veckoklippningen med den nu trasiga Raidern. Men jag har några plättar kvar jag klipper med cylinder-handjagare och nu när man har tid gör jag det ca: var 3:e dag. Intressant att se skillnaden.

Där Junior klippt i 4 dagar ser det ut som när barn springer mycket på gräset, inte spårig alls, bara tillplattad. Kan ju också bero på att jag traskat eller kört elmoped efter honom för att se om han har problem i sitt arbete. Där jag klippt själv ser det finare ut med jämna rakstående grässtrån. Har 4 cm på Junior och 5 cm på handjagaren. Kanske investerar jag senare 2500 kr för kablar, kontakter och signalförstärkare och hägnar in hela tomten.

PS - Namnet Junior, nu när Asimow (författaren av Stiftelsetrilogin, Jag Robot mm) var upptaget, kommer sig av att jag annars älskade att klippa gräset med min numera avlidna Husqvarna Raider och min efterträdare fick då heta just Junior som det anstår en arvtagare.

Nonkan skrev:
Lådan bör vara öppnad då alla Automower SKA registreras i Husqvarnas intranät vid leverans. Detta för att stöldskyddet ska ha någon mening ö.h.t. Registreringen görs genom att koppla upp maskinen mot serviceprogrammet och logga den. ÅF som inte gör detta fuskar således, och stöldskyddet är inte säkrare än den svagaste länken.
Aha, var det därför GPL var så noga med att öppna lådan, sedan gå till datorn och skriva in siffror, för att därefter slänga med ett extra paket knivar innan jag fick köra iväg med lådan?

jokomoko skrev:
Hej Nonkan :)

....Som sagt, det är ju en smärre investering att köpa Automower och den ska ju gå nästan dygnet runt kanske i fem månade...Jag tror personligen dock att Automover är en mycket bra (om än dyr) investering. Jag tänker så här nämligen:

-1- Arbetstkrafts-tids-kostnad (3000 kvm)
I mitt fall, (fritidshus) som jag kommer ut till helgerna, ville jag ha hjälp med klippningen för att sköta gräsmattorna eftersom jag inte kan sköta den själv under veckorna och inte heller gärna vill börja klippa gräsmattor direkt man kommer ut till sommarparadiset. Låt oss säga att vi betalar 100kr/ timme för klipphjälp och det tar 2,5 timmar med handjagare. Anta klippming 2ggr i veckan i 4 månader månader = 250 x 2 x 4 = 2000kr

-2- Gödsling:
Minskat behov av gödsling. Tittade på Strollers gräsmattegödsel och blev mörkrädd när jag började räkna på vad deras gödslingrekommendation skulle kosta för mina 3000kvm.
Man kommer säkert billigare undan med andra gödslingsprogram/produkter, men ett lågt värde på gödslingen skulle ändå vara, låt oss säga 2000kr/år, för min gräsmatta

-3- Drift
Elströmmen är betydligt billigare än vad Miljösoppan skulle kostat för Handjagaren (tror jag)



Alltså, jag sparar minst 4000kr / år med AM (skicka inte detta till HQ) :D
På sex år har AM betalat tillbaka sig :)

.....

jokomoko :)
Min Husqvara Raider drog ungefär en 5-litersdunk bensin per klippning mot slutet. Klippte var 5:e dag vilket ger 6 ggr/måndaden 13 kr/litern = 65 kr klippning * 6/månad (hänger ni med?). Hoppade någon gång så säg 5 ggr/månad vilket ger 325 kr/månad. Maj -september ger 5 månader och 1625 kr/år. Ta bort 225 kr för knivar så ligger vi på 1400 kr. 17 år tror jag inte den håller, kanske 5-10 år.

Nu faller min uträkning då en ny Raider kostar lika mycket som Junior. Dra nog även lite mindre bensin? Men istället slår jag mig för bröstet och säger att jag sparar 1000 kr/år på att nästan slippa klippa :)
Nonkan skrev:
Vi brukar räkna med att batterikostnaden motsvarar ungefär vad bensinen kostar på motsvarande yta. Svårt att säga att det är exakt så, beror mycket på vilken bensinmotor man ersätter.
Hm, där föll det bröstdunkandet.Får istället, när jag har tid, räkna ut hur mycket jag sparar på miljön
 
Redigerat:
Det frågades om Åska. Det beror väl kanske på var man bor och var blixten slår ner? Jag skulle köpa ett par skarvar, men dom var slut. Det visade sig att en 230-ägare fick byta ute hela slingan. Jag frågade inte försäljaren mer, men det verkar ju ha slagit ner på plats? Hade en jobbarkompis som fick byta ut ledningarna i huset, så visst ska man vara försiktig. Jag drar bara ut elen, men jag har en liten tomt och blixten har aldrig slagit ner så nära mitt hus (flyttade in 1985). Men helt 100 kan man ju aldrig vara.
Orsaken till att personen fick byta ut slingan kan man ju bara gissa. Den borde ju ha slagit ner nära för att bränna plast, om det nu var det. Lite tråkigt med åska, eftersom man vill ha gräset klippt när man inte är där.
 
Jag drar ur strömmen och om åskan känns nära så backar jag ur klipparna ur laddstationerna också (om det inte regnar för djävligt - önskar de själva kunde backa en meter om strömmen bryts).

Direktträff så ryker laddstationerna och om det vill sig illa även markkabeln, men jag tar risken. Vid direktträff lär det troligen även vara något mer som behöver bytas (elpatroner, cirkulationspump, kyl & frys etc.) så självrisken blir nog uppnådd. Om försäkringen nu täcker åska.

Här kan man förresten se amatöråskprognoser: http://ewp.se/askrisken.php
 
Tobbe Arnesson skrev:
...Om försäkringen nu täcker åska.
...
Komplett åskskydd, säger jag bara. Grovskydd och mellanskydd till det mesta och finskydd till inneelektroniken, så får du lägre premie på hemförsäkringen och inget tjafs om ev. åskskadad utrustning. Kostar 7-8000:- att installera som du tjänar in på 4-5 års lägre premie.
 
I torsdags kväll gav jag klipparna semester, i morse när jag startade upp dem igen hade menyerna blivit på danska i den ena klipparen!? Å nä, min PIN-kod är inte ett kortkommando för att ställa om till danska.
 
Behöver du översättning?

Johan, Komplett åskskydd verkar vara en liten djungel när man söker på Internet. Har du något tips? Jag har dumpat telefonledningen för gott, kör allt mobilt, även bredbandet. När jag försöker fråga på Länsförsäkringars formulär kommer jag hela tiden till Kronobergs avdelning.
 
Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
I torsdags kväll gav jag klipparna semester, i morse när jag startade upp dem igen hade menyerna blivit på danska i den ena klipparen!? Å nä, min PIN-kod är inte ett kortkommando för att ställa om till danska.
Det var väl slumpen :D
 
johnjensen skrev:
...Johan, Komplett åskskydd verkar vara en liten djungel när man söker på Internet. Har du något tips? Jag har dumpat telefonledningen för gott, kör allt mobilt, även bredbandet. När jag försöker fråga på Länsförsäkringars formulär kommer jag hela tiden till Kronobergs avdelning.
Rätt enkelt.

- Grovskydd i mätartavlan. Detta installerar elektrikern
- Mellanskydd i centralen. Detta installerar elektrikern.
- Finskydd vid förbrukarna. Detta kopplar du in själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.