Ny vedanläggning ver 2 2011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att:

Du bör ansluta stigaren i sidan på tankarna och endast luftning i toppen. Som det ser ut nu tror jag du kan få luftproblem.

Du kommer få dålig skiktning under de perioder då varmvattenbehovet är stort i förhållande till värmebehovet. Överväg en annan lösning för tappvarmvattenberdning.
 
Har du egna erfarenheter av att detta inte fungerar bra?
Eller varför tror du det?
 
  • Ladomat 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall dra om returen, men varför skulle det inte gå bra att ladda i toppen? Baxi gör ju det på sina principscheman.
 
Ny dragning av returen. Men är det någon som vet varför det skulle kunna bli problem med matning
itoppen som dom skriver?

Ny vedanläggning ver 3 2011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet ingenting, men jag tror att det som gör att kopplingen på toppen blir vansklig är att det krävs väldigt lite luft för att det ska bli stopp (räcker att fylla röret). Om du laddar i sidan slipper du detta då du kan ha en betydligt större volym luft utan att få luft i laddkretsen.
 
Tack för ditt svar, jag ska nog klura på ett nytt förslag snarast.
 
Vad tror ni om detta då? Behöver jag ventiler upptill på tank 2 o 3?
Isåfall varför och är det lämpligt med ventiler på andra ställen för tex service eller nåt,
och isåfall varför?
Har tänkt ha 28mm kopparrör till laddkrets, ska jag köra med 28mm till radiatorkretsen och exp. oxå?

Vedanläggning ver.4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-Anduro-! Är du tvungen till att ha tryckkärl? Finns annars öppna kärl som funkar bra till avluftning oxå..:)
 
Japp knekten, har du nå tips om placering av ventiler och rördimension?
 
Vet inte om jag ska röra till det men framledning varför har du satt den neråt, allt varmt vill man väl ha uppåt, och kallt neråt. Tycker ritninge ser näst intill identisk ut med termoventilers. Apropå rör så har jag 35 i allt på din ritning,förutom framledning o retur 28. Jag har kopplat framledning i topp på min installation, vilket gör det lite känsligt med luft men det sitter avluftare på topp med fällor altså på samma ledning innan shunten. Har slutet exp kärl som du ritat men när tankarna når 90 grader i botten börjar även det bli varmt, skulle kanske avhjälpas med att placera exp kärl högre nu står mitt på golv (300 liter)
 
Ja, jag har kopierat mycket från termoventiler, o dom medflera säger ju att man ska gå neråt först för undvika luft i radiatorsystemet.
 
Luften ska väl bort innan radiatorslinga redan vid laddkoppel eller tank.
 
Tror du det kan bli problem pga det? Isåfall varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.