Status
Tråden går ej att kommentera.
Eller så lägger du en ö med kabel runt den där högen...
 
Om kabeln räcker gör jag det. Jag har 500 meter kabel som är max utan förstärkare. Och sedan har vi minst en guidekabel. Snål som man är konkar man då sten istället för att lägga ut 1650 kr till :) för 60 meter extra.
 
Redigerat:
Du kan spika ett litet lågt plank som "provisorisk" lösning tills du orkar bära sten, fast jag tror inte det är ett problem med 10% extra kabel - jag har nog klart längre kablar utan förstärkare.
 
Har hela kvällen på mig att konka sten, är nog färdig med kablen om 3-4 timmar, och snyggt blir det nog också om man sedan är noga med trimmern vid stenarna.

Jag har kommit till parkeringen och där är hårt gruslager under gräsmattan. Inga pinnar kommer ner där men får ner tråden någon mm. Hoppas klipparn inte tuggar i sig den tråden.
 
Redigerat:
Då var det klart, tråden räckte runt hindren så inget konkande på stenar. Guide-kablen utlagd, inställd på komplex samt 4 cm. Visserligen ganska nyklippt hemma men den får gå i natt så ser jag om den fastnar någonstans.

Inte så mycket att titta på kanske, men så här ser min trädgård ut:
http://youtu.be/t3735Oo1CA8

Blev lite förvånad överdålig kvalitet på kontakterna till laddningsstationen. Fick signalfel med guidekabeln i men när jag vickat lite fungerade det. Lite dåligt att Husqvarna bara skickar med så det precis räcker så inte går det prova med en ny kontakt. Det och mindre pinnar än vad det ska vara till 400 m tråd tycker jag drar ner betyget. Är det lika dant med de andra märkena.
 
Redigerat:
Jag hade nog klippt ner gräset ytterligare.
Den ska ju jobba med att ta det som hunnit växa sen den var där sist, så att ha det så kort i början att den inte har något att klippa är bara bra. Nu kommer den säkert att få jobba mycket i fyrkanter när den tycker att det går för trögt för länge.
Förmodar att du har mossa under gräset, det ser mjukt ut men det kommer att försvinna sen.

På min fars tomt som har ett gäng träd har jag satt liggunderlag runt stammarna för att spara både träd och AM. Har inte färdigställt riktigt, har en yta på 1000kvm som skall till redan installerade 2000kvm. Begränsningskabeln kommer att bli 750m när det blir klart, har köpt en förstärkare så det ska nog bli bra. Fattas bara tid. Den har ju gått ett år nu utan problem på de 2000kvm.
 
digline skrev:
Måste berätta en kul sak när jag lade slingan till AM 230. Jag har en liten separat gräsyta som AM inte kan nå, och drog begr.slingan dit (nära), sen runt gräsplätten, och tillbaka samma väg (där huvudytan sen fortsätter).

När jag skulle prova AM där, vägrade den och sade Utanför slinga.
- ???
- Såklart! Den står ju i en ö, där den inte ska klippa!

Lösning (efter lite funderande på skol-fysiken):

- Upp med märlorna på bityan
- Vänd slingan (vänster <-> höger)
- Sätt tillbaka märlorna

Nu är AM "inne" i biytan och klipper så snällt (läge: MAN)
:)
Jag tror att du tänker fel där, den är fortfarade inanför slingan. Men när du "gör" en ö hamnar ön utanför slingan men på innsidan om du förstår hur jag menar. Konstigt att du fick felmedelande, jag har själv kört som du bara dragit ihop begr.kablarna (utan att korsa de) förbi ett område med nysått gräs kanske 6-7meter, fick lyfta den dit och körde på man. tills batteriet var tomt funkade kanon
 
Har en 305:a. Titt som tätt stannar den och piper fyra gånger för att sedan fortsätta.
Läste tidigare i tråden att det finns eller kommer en uppdatering. Fick nya uppdateringar igår via Husqvarnas PC-program och USB-kabel.

Felet kvarstår. Någon som har mer info?

J
 
johnjensen: Strålande, mycket nöje! Det är svårt att slita sig i början, man blir gärna stående och bara tittar på klipparen. Det är inga problem med fyrkantsklippning som VIPPEN skriver om när maskinen är ny, den måste gå ett antal timmar för att lära sig vad som är normalt först. Så den kommer bara tuffa på och 4 cm räcker gott och väl.

Visst är det dåligt för oss gör-det-självare att det följer med rätt lite kabel, spikar och kontakter. Men man får komma ihåg att de allra flesta som köper klipparna även köper installationstjänsten.


Igår hittade jag min klippare utövande balanskonster:

Wheelie.jpg


Det syns dåligt i bilden men det är ett hörn med för branta slänter och ganska precis i hörnet är en sten som är avslingad. Jag tror det är anledningen att klipparen ibland ligger upp-och-ned där. När semestern kommer ska jag skyffla på massa jord där så det är ett övergående problem.
 
erikssonjorgen skrev:
Har en 305:a. Titt som tätt stannar den och piper fyra gånger för att sedan fortsätta.
Läste tidigare i tråden att det finns eller kommer en uppdatering. Fick nya uppdateringar igår via Husqvarnas PC-program och USB-kabel.

Felet kvarstår. Någon som har mer info?

J
Förmodar att detta är helt normalt. Min 305:a beter sig exakt på samma sätt ( 4-5 gånger under en klippningsrunda) och då även efter att den blivit uppdaterad.
 
Den bilden kunde varit min i morse. Jag har en avlång sten som förra ägaren förr brukade sitta på och ta sig en snaps med grannen (nu borta bägge två). Där hade klipparen kört upp och fastnat. Får ta och lägga ett hinder där för tråden är slut.

VIPPEN det är klippt lägre än 4 cm så den klipper nästan ingenting och lika mossigt som det ser ut på filmen är det inte i verkligheten. Vet inte varför min gröna matta ser gul ut på filmen :) Mossan finns längst den långa häcken, en bit ner mot huset. Vore toppen om den försvann.

Ställde mig i vägen för klipparen en gång och det gjorde rätt ont. Grannkatten älskar att smyga efter Junior (namnet på klipparen). Hoppas inte rådjuren gör det samma.

Installationen tog två dagar för mig (10-21) och kanske tog det lång tid men fick ju gräva lite och gå med trimmen samt kratta. Underbart väder, inte för varmt eller kallt och torrt i jorden så får väll sätta upp det på nöjeskontot.

Har satt den på trädgårdstyp komplex och inte gjort några inställningar i menyn med guidekabel mm men Junior verkar rasta sig överallt ändå. Är det nödvändigt att rota för mycket i menyn?
 
Redigerat:
erikssonjorgen skrev:
Har en 305:a. Titt som tätt stannar den och piper fyra gånger för att sedan fortsätta.
Läste tidigare i tråden att det finns eller kommer en uppdatering. Fick nya uppdateringar igår via Husqvarnas PC-program och USB-kabel.

Felet kvarstår. Någon som har mer info?

J
Kan du kolla vilken version du har? Vi får hoppas att det inte är den senaste som vi har pratat om här tidigare.
 
WinMan skrev:
Kan du kolla vilken version du har? Vi får hoppas att det inte är den senaste som vi har pratat om här tidigare.
WinMan / Jag är både ny på forumet och ny ägare till 305:an, så jag har inte följt tidigare inlägg så väl. Menar du att de här "pipen" då maskinen är ute och klipper är felrelaterat? Min uppdatering gjordes för en vecka sedan och man förutsätter ju då att den skall vara OK? / Ulf
 
Hur fungerar laddstationen? Är det som på en laptop att batteriet laddas så fort det är möjligt på AM? På en laptop slits ju batterierna ganska fort om datorn står med kontinuerlig strömtillförsel. Dvs laddas AM omvartannat under 10 timmars vila för att vara fulladdad när den ska ut på uppdrag? Är det värt att sätta en timer på laddststionen som slår till två timmar innan AM ska ut och köra? Eller finns det någon intelligens för detta i programvaran?
 
Hej igen,
Versionen på min 305 som stannar och piper 4 gånger mitt under klippning för att sedan fortsätta är:
MSW: 1.03.00
MSW datum: 2011-05-27
Sub: 1.01.00
MMI: 1.07.00

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.