Spillvatten är den yrkesmässiga termen för "avlopp"
 
Spillvatten är förorenat vatten från huset "avloppsvatten", som går till avloppsreningsverk.
Dagvatten är ytligt avrinnande regn- och smältvatten och går till dagvattenledningen.
På gamla hus kan det dock vara i samma, dvs då det inte är kopplat till kommunalt vatten & avlopp.
 
Intressant!

Var på miljökontoret (Kalmar) och frågade om garageavlopp och fick ett helt odiskuterbart nej till detta.
Enda svaret jag fick var: "Plattan skall gjutas med fall så bilens smältvatten ska rinna mot garageport och ut, därför behövs ej avlopp"
 
Det är ju så att i kommunens avloppsreningsverk bor det en massa bakterier som glatt käkar i sig skitvatten från din toa, men kommer det olja, bensin, vägsalter och sånt i avloppsvattnet så dör de och avloppsreningen funkar inte som den ska. Därför tillåter inte kommunen att smältvatten från bilen hamnar i avloppet.
 
Jag skulle ju vilja ha en sådan här ränna precis innanför garageporten.

http://www.alltimark.se/upload/Picture/org_ränna1.jpg

Jag vill ju inte ha en tätningslist som fryser fast i golvet, och jag vill ju inte ha is på marken utanför...


Menar ni att det lagligt kan gå att koppla den på dagvattenledningen då?
 
Och om en bil står på gatan parkerad och läcker olja, vart tror ni den oljan rinner ;). Skit i kommunen dom kan inte göra ett dyft mot vilket fall man har på plattan i garaget eller eventuell brunn eller inte. Smidigast är väl att bara göra en liten stenkista utanför som får ta hand om det lilla smältvatten som bildas. Storlek motsvarande ett par hinkar borde räcka gott.

Skulle det råka rinna ut 4 liter motorolja för att någon välter en dunk är det väl knappast så att trögflytande olja kommer att ens komma fram till golvbrunnen utan fastna på betongen.
 
Om bilen står på gatan rinner olja etc. antingen ner i dikena och vidare i dagvattennätet och så småningom ut i sjöar och hav, eller ner i grundvattnet. Inget av detta hamnar i kommunens avloppsreningsverk.
 
P
b8q skrev:
Om bilen står på gatan rinner olja etc. antingen ner i dikena och vidare i dagvattennätet och så småningom ut i sjöar och hav, eller ner i grundvattnet. Inget av detta hamnar i kommunens avloppsreningsverk.
Och du trycker att det är bättre att oljan hamnar i naturen????? q(;^;)p

Men sen det där att tvätta bilen på "gatan" och låta vattnet rinna ner i dagvattenbrunnarna.. Helt otroligt men det är många som tror att bara för att det är en brunn så går det till reningsverket och man kan låta vad f-n som helst gå tid...... nä dagvatten flyttas oftast bara till närliggande vattendrag.. Och biltvättning på gata är förbjudet i många komuner..
Och sen att folk kopplar garage avlopp till dagvattenet... jösses....


Ska det vara så svårt att skapa en oljefälla till brunnen i garaget??
 
Jag frågade min kommun om det var OK med brunn bara man installerade oljeavskiljare men det var likförbannat tvär-nej..
 
Flytta till Växjö :)
Men det bästa är väl att inte blanda in kommunen.
 
TheStills skrev:
Och du trycker att det är bättre att oljan hamnar i naturen????? q(;^;)p
Det är väl bättre om den oljan hamnar i naturen än om den följer med spillvattnet till reningsverket och slår ute en bakteriell rening, vilket tydligen är en risk enligt tidigare inlägg i tråden. Jag gissar att de miljömässiga konsekvenserna av detta är avsevärt större...

Därmed inte sagt att det är bra med olja i naturen.
 
Jag säger inte att NÅGOT av det är bra, jag bara svarade att smältvatten, oljespill etc. inte hamnar på samma ställe om bilen står på gatan respektive i garaget, och att det finns goda anledningar till varför kommunen inte vill tillåta golvbrunn i garage.
 
P
b8q skrev:
....... inte hamnar på samma ställe om bilen står på gatan respektive i garaget....
Det beror ju på om du har en golvbrunn och hur du ansluter golvbrunnen....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.