Beror självklart på exakt vad för typ av renovering du ska utföra. Har säkert 50 elverktyg och några hundra handverktyg. Alla används inte vid varje projekt då det varierar kraftigt. Men när det kommer till trä så är sticksåg närmast ett måste, man använder det beytdligt mer än vad man kalkylerat från början. Det kommer du att märka under arbetets gång.
 
Martin_B
End skrev:
Beror självklart på exakt vad för typ av renovering du ska utföra. Har säkert 50 elverktyg och några hundra handverktyg. Alla används inte vid varje projekt då det varierar kraftigt. Men när det kommer till trä så är sticksåg närmast ett måste, man använder det beytdligt mer än vad man kalkylerat från början. Det kommer du att märka under arbetets gång.
Då måste jag be dig att ge mig några exempel :) ...ingen blir gladare än mig om du hittar fler användningsområden och uppgifter för min framtida sticksåg... för då kan jag ju satsa på en dyrare och bättre maskin :D

Så fire away! hehe
 
Hm få se nu...
  • Urtag i laminaten för radiatorrören
  • Urtag i bänkskivan för spis och diskho
  • Kapning/klyvning av spillbitar för att lägga bakom någonting för att jämna till (Detta är återkommande typ av användningsområde för sticksågen då man vill snabbt och enkelt kapa något utan precision)
  • Såga bort 45x220 cm från väggregeln för att kunna lägga balken i liv med regeln
  • "Klyva" igenom första fasadpanelen som möter den ojämna murade väggen, så det blir en ganska krokig väg att såga så cirkel eller liknande är inget alternativ.
  • Alla runda detaljer
Och mycket mer...
 
Martin_B
End skrev:
Hm få se nu...
Och mycket mer...
Då skall vi se.

Detta behöver jag den till:


  • Urtag i laminaten för radiatorrören (kanske!)
  • Alla runda detaljer (dock ej många)
  • Plus det som jag har nämnt tidigare

Följande behöver jag inte den till, eftersom jag inte skall göra några sådana detaljer:


  • Urtag i bänkskivan för spis och diskho
  • Kapning/klyvning av spillbitar för att lägga bakom någonting för att jämna till (Detta är återkommande typ av användningsområde för sticksågen då man vill snabbt och enkelt kapa något utan precision)
  • Såga bort 45x220 cm från väggregeln för att kunna lägga balken i liv med regeln
  • "Klyva" igenom första fasadpanelen som möter den ojämna murade väggen, så det blir en ganska krokig väg att såga så cirkel eller liknande är inget alternativ.

Som sagt, jag har noga tänkt igenom vad jag behöver den till :) ...o det blir tyvärr inte till mycket. Den sammanlagda körtiden blir liksom inte många minuter, rent av. Så illa är det :D ...eller väl, om man vill räkna det så.

Vill också förtydliga att det inte är så att jag behöver upplysas om vad en sticksåg skall användas till... jag har arbetat med trä ett bra tag, så jag är fullkomligt medveten om sticksågens användningsområden. ...däremot vad jag skulle kunna behöva den till, mer än det som jag har nämnt. T.ex. om det är något jag har glömt eller så.
 
Redigerat:
Hej!

Jag sågade själv ner vår gamla oljetank, och det var inte särskilt jobbigt.
Ringde först tre olika firmor för att kolla vad de skulle ha för jobbet och det var ganska dyrt, tyckte jag. Minns inte exakt, men mellan 2500 upp till 4000 har jag för mig att de ville ha, plus att någon ville ha betalt för att köra bort skrotet.
Hutlöst tyckte jag.
Jag körde till Harald Nyborg och köpte en tigersåg och två förpackningar med AEG-blad. Totalt under 500kr. Det tog mig inte många timmar att såga ned tanken själv med tigersågen. Lastade upp skrotet på släpet och fick 800kr för det på Gotthards.
Nästan vinst ju! Tigersågen har jag dessutom kvar.
Sparade lite av en sida av tanken med. Det är bra plåt som man kan ha nytta av.

Jag tror att firmorna tar bra betalt för att folk tror att det är svårare än vad det är.
Nej, testa att såga ner den själv först. Det är inte svårt!

Anledningen till att jag sågade ner den i första hand var att den var tvungen att besiktigas eftersom att den stod där. Annars kunde vi få vite av kommunen. Det kom någon lag om det för ett antal år sedan. ( http://www.viivilla.se/energi-varme-och-vvs/besiktiga-oljetanken-i-tid.aspx )
Eftersom vi hade installerat jordvärme och den stod tom så tyckte jag att det var onödigt och tog bort den.

Fick höra av någon bekant efter att jag sågat ner tanken att det måste vara en certifierad firma som skall göra det eftersom att det är dieselolja i den. De skall sedan utfärda ett intyg att tanken är borta utan någon miljöpåverkan eller liknande skett. Detta skall kommunen ha. Vet ej om det stämmer.
Jag har dock aldrig hört av kommunen. Och skulle de komma ut och kontrollera så är ju tanken borta så vad ska de säga?!
I botten på tanken var det ca 15-20 liter geggamoja-blandad diesel som jag samlade upp med en skyffel. Hade sedan blandningen till att fjutta på höstens rishögar med. Mycket bra! (Fast inte miljömedvetet. Jag vet.)
Innan jag sågade ner den så borrade jag ett 12 mm hål i ena hörnet som jag tryckte in en slang i. Sedan tippade jag tanken och lät så mycket så möjligt rinna ut innan jag sågade ner den.
Totalt tror jag att jag spillde ut mindre än 3dl diesel på betonggolvet.

Kör på och lycka till!
 
apotekarnes
Ok några användningsområden till.

Kapa ur i skivor som passerar över fönster/dörrar.
Kapa upp hål i paneler där apparatdosor, takdosor eller spottar ska sitta.
Såga hål i golvskivor för golvbrunn och andra avloppsrör
Kapa av vindskivor på plats.
Såga läkt vid takläggning
Såga ur i panelbrädor som ska sitta där en takstol sticker ut, eller där man måste kapa ur för ett fönster
All form av sågning i tunn plåt (vindskivebeskag, rännndalsplåt, fönsterbleck mm)
Kapning av spirorör & stuprör
Snabb kapning av reglar när måttet är lite fel och man har långt att gå till kapsågen
Konturkapning av fönsterfoder, vindskivor, fönsterkrön etc.
Konturkapning när en bräda ska ansluta tätt mot nåt som är kupat/böjt eller runt trappsteg, ytterhörn, trösklar etc.
Kapning av råspont.

Plus minst hundra andra saker jag inte kan komma på just nu. Lita på mig, övriga påhejare i tråden och typ alla andra här på forumet när vi lovar dig att sticksågen kommer att bli din bästa vän!
 
Utan att ha läst hela tråden så skulle jag inte ta en sticksåg till just oljetanken utan en tigersåg.
Slaktade min 350L beredare från 1960 på under timmen - Sålde skrotet på tippen för strax över 900 spänn dessutom!

Den tigersågen var en investering..
 
Då får jag väl avvika lite då.
Sticksågen kommer fram ibland men inte överdrivet ofta. Jag har en AEG som jag tycker är mycket trevlig och ibland tar jag den bara för att få använda den, även om det finns fullgoda alternativ. Det är i stort sett bara för hål i hyllorna under vasken som den varit närmast nödvändig. Sågar passbitar och liknande gör jag med fogsvans.

När det gäller oljetanken håller jag med flera av de föregående talarna. Det är relativt kvickt och lätt gjort med en dålig tigersåg, min tog några timmar med dåliga blad. När det sista bladet var för dåligt för att avsluta med åkte jag och köpte ett bra blad. Hade jag gjort det från början hade det nog bara tagit halva tiden.
 
Oavsett om du har bra eller dåliga blad till tigersågen när du ska kapa oljetanken så använd skärolja så håller bladen lite längre.
 
Martin_B
Roligt med många positiva svar om att på egen hand såga isär tanken! Då får det bli en tigersåg isf. Såvida inte en nibbler gör jobbet bättre, smidigare och möjligtvis snabbare?

Visserligen har man ju mer användning av en tigersåg än en nibbler, efter arbetet med oljetanken :).
 
Nibbler är garanterat snabbare men inte lika användbar i övrigt som du själv nämnde. Tog mig ett par timmar med tigersåg när jag själv gjorde det och det hade kanske tagit 30 min med nibbler.
 
Sticksåg går inte bra till oljetanken. Vi verkstadsgrabbar klarar utmärkt väl av att såga sönder både en,två och tre oljetankar med en billig tigersåg Ferm från Jula. Snickarna verkar ha svårt med det mesta. Vill du vara verktygnörd och skryta över hur mycket pengar du lägger ut så hyr en plasmaskärare till oljetanken.
 
Själv sågade jag ut min tank med biltematiger och dåliga blad. Sen hjälpte jag grannen och han hade mycket värre tiger och bättre sågblad. Men att ha en kompis som står med en blomspruta och kyler bladet verkar vara prima då vi bara använde ett blad på hans tank. Sen kan man ju turas om att såga då. Det är också bra för lukten att få bort den så fort som möjligt.

Har du en inspektionslucka som det går smidigt att komma in i så råder jag dog att öppna den och pumpa ut den olja som finns kvar med borrmaskins pump. Jag fick ut ca 75 liter som jag körde bort till en arbetskompis.Sen "lånade" jag lite oljesugsmaterial på jobbet som jag kastade in tills jag såg att översta laget var torrt. Dagen efter så sågade jag som fan för lukten är ändå så man får huvudvärk då man väl börjat få hål på tanken.

Mvh Rosen
 
Martin_B
Ja det där med lukten har jag också tänkt på. Väldigt viktigt att få bort så fort som möjligt, så det inte dränker bostaden med gammal olje/diesellukt.

Kanske lika bra o hyra en nibbler o köra igenom skiten snabbt. Blir ju inte någon risk för gnistor heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.