Status
Tråden går ej att kommentera.
Ingen klippare idag heller och gräset det växer.
 
6
Nonkan skrev:
Är det fuktskada (troligt om styrkortet är bytt) så byter man batteri oavsett om det behövs eller inte.
Hur blir det fuktskadat på en klippare från 2010? Ska den inte tåla att stå ute under regn?
 
matte75 skrev:
Hur blir det fuktskadat på en klippare från 2010? Ska den inte tåla att stå ute under regn?
Det kan vara packningen mellan chassihalvorna som är slarvigt monterad t.ex. 2010 tog klipparna helt slut mitt under säsong p.g.a. oväntat hög efterfrågan, så det var nog rätt stressigt i fabriken. Man kan spekulera hur mycket som helst om man känner för det.

Fuktskador är inte speciellt vanliga, så de går normalt på garanti under garantitiden, och då byter man allt för att slippa intermittenta fel senare. Husqvarna har en ganska generös garantipolicy på AM, mycket eftersom det är en ganska ny produkt. Lite skillnad mot hur t.ex. Apple hanterar fuktskador på en mobiltelefon som inte går att vara utomhus med om det regnar.

Klipparen tål regn, det är en utomhusprodukt utvecklad i svenskt klimat.
 
Vitsen är att du aldrig ska klippa mer än 1/3 åt gången, utan man ska helst klippa oftare så att det inte behövs klippas så mkt som 1/3. Kapar du mer än 1/3 så klipper du nedanför grässtånas förgreningspunkt och gräset blir inte lika tjockt eftersom det inte kan förgrena sig lika bra.

Grannen har en HQ automower som går varje dag i flera timmar (2000m2 tomt). Den går så ofta att den bara klipper lite åt gången, ser knappt ut som den klipper alls, men jag har aldrig sett en finare villagräsmatta! Själv har man inte riktigt råd, så det är bara att titta och avundas... :)
 
Gick runt och kikade på gräsmattan igår och mossan har minskat rejält men det känns som det börjar bli mer klöver än gräs på sina ställen?
 
Kan nog tänka mig att det var en dålig dålig dag för någon montör eller ett tillfälligt kval problem för någon del som slank i genom slutkontrollen.
Som Nonkan säger kan man spekulera hur mycket som helst, skit/oflyt händer helt enkelt i alla branscher, man får vara glad att det händer inom garantitiden. Nu klipper den fint och man får hoppas att den gör det en lång tid framöver, har man väl vant sig vid att ha en AM så är det väldigt irriterande att behöva släpa fram motorgräsklipparen.
//mindis
 
Tobbe Arnesson skrev:
Gick runt och kikade på gräsmattan igår och mossan har minskat rejält men det känns som det börjar bli mer klöver än gräs på sina ställen?
Jag ser samma tendenser på min gräsmatta (Installerade min AM230 maj/juni förra året). Är det ett "Dalabekymmer" med klöver i gräsmattan eller är det fler i vårt avlånga land som har liknande erfarenheter? :S
 
Bee skrev:
Jag ser samma tendenser på min gräsmatta (Installerade min AM230 maj/juni förra året). Är det ett "Dalabekymmer" med klöver i gräsmattan eller är det fler i vårt avlånga land som har liknande erfarenheter? :S
Samma här. (småland)
 
Jo en del i Skåne också. Men klövern är på G att dö nu, efter en omgång med Stroller plus T-kombi.
 
Kan bekräfta jag har också fått ganska mycket klöver i min gräsmatta, som såddes med Extra Green (Stockholm)



jokomoko
 
Har alltid haft mycket klöver i gräset men kanske är så att det trivs bättre när gräset hålls kort.
 
Ola78
Nån som varit med om det här, våran AM 220 årsmod 2011 har idag fått fnatt. Den går bara runt och kör som om den söker efter begränsningsslingan för att gå in i laddstatioen men i displayen står det att den klipper. Vad är fel, kretskort som gått sönder eller knivdisken som pajat? Vill inte behöva klippa gräs själv, har ju blivit bortskämd nu ju:D Tack på förhand/Ola
 
Ingen AM men sjukt mycket klöver. Just nu väntar jag på att strollern ska göra sitt ;-)
 
Jag har mycket klöver där jag har dålig jordmån. Misstänker att jag klippte för länge i höstas och att gräset därför inte tålde vintern utan där jag nu har klöver var det bara gult i våras. Ska toppdressa framåt hösten och ta in klipparen i september i år så får vi se...
 
Jag bor i Nossebro och samma visa här. Mossan är nästan borta men klöver har ökat markant.

Hoppas stroller skall lösa problemet.

Kanske klipper vi för frenetiskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.