Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej, ja följa begränsningsslingan höger ut löser en del.
Men följa begränsningsslingan hem?
Väljer klipparen närmaste vägen till laddaren eller kommer den alltid in från vänster som visat i manualerna?Hittar ingen info i manualen om detta.
 
Hur har dem tänkt på 305:an när man har två arbetstidertider som man kan ställa men bara en veckodagar. Så vill jag att klipparen ska köra från 22:00 - 08:00 så märkte jag att jag måste ställa både söndagen och måndagen som veckodagar då den ska köra. Men det kommer ju också att innebära att den drar igång ikväll också, det vill jag ju inte. Inte så smart tycker jag.
 
HarryK skrev:
1) Strömlöshet, åska.

2) Björkar och dess ris. [...] Vårt "problem" är att vi inte är där mer än, säg, varannan helg dvs. ingen större uppsikt.

3) En P-slinga?

1) Husquarnas robotklippare stannar vid strömavbrott och startar igen när strömmen kommer tillbaka. En del andra fabrikat smiter om det blir strömavbrott. Begränsningsslingan gör laddstationen extra känslig för åska, strömmar kan lätt följa med slingan in till stationen. Jag tycker därför det vore fint om klipparna kan backa ur laddaren en meter om de står där när det blir strömavbrott, då skulle jag slippa gå ut i regnet och själv backa ur dem när åskan är nära (drar ur sladden till laddstationerna i källaren).


2) Jag plockar nästan aldrig bort björkris men däremot grenar. Värst för mig är ask och ek, de släpper många halvgrova grenar. En ovanligt spretig gren lyckades kila in sig under knivdisken varpå klipparen stannade med felmeddelandet "Knivdisk blockerad"). Näst värst är tall med sina kottar, men i år har jag ännu inte brytt mig i kottarna.

Kolla med försäkringsbolaget om de tycker "ingen större uppsikt" är OK. En del bolag anser robotklippare vara som utemöbler, dvs. kräver viss uppsikt medan andra bolag verkar mena att man ska ta in klipparen så fort man inte är hemma.


3) Att koppla in/ur olika segment av slingan går att göra, det finns en här på forat som gjort en rätt avancerad lösning men jag minns inte vem.


WinMan: Vet inte hur 305:an är men på 230:n kan man välja vilka dagar som ska ingå i schemat utöver att ställa tid, borde gå på din med? Eller så förstår jag inte vad du menar.
 
Du får i så fall välja att klippa 00:00 - 08:00 på tid 1 och 22:00 - 23:59 på tid 2 men under samma dag. Personligen tycker jag att det är bättre att undvika de fuktiga nattimarna
 
3) Du kan ju prova att anordna en analog timer för P-slingan, dvs lägga dit den lämplig avspärrningsramp när bilarna är på plats.
 
Besked från ÅF att den "nya" 305 skall utrustas med ett servicepaket,tydligen är det fel på ett antal klippare. Jag såg att min var producerad i England, misstänker starkt att Lucas har varit inblandad i elsystemet :).
Tycker att det är nästan skandal att inte maskinerna är provade innan leverans.
 
E
Har du någon mer info om problemet kanske?
 
Nope. På min 305 funkar inte vänster fram krocksensor. Åf verkade inte ha någon koll på vad som ingick i servicekitet.
 
matte75 skrev:
Kontrollerar inte Husqvarna sina klippare innan dom lämnar fabriken? Verkar vara mycket fel på dom fast dom är nya?
Är det inte lite bakåtsträvande att inte tillåta sina återförsäljare att inte sälja på postorder? Alla bor ju inte nära en Husqvarna-återförsäljare. Borde väl inte kosta så mycket extra att sätta lite frigolit i kartongen för att skydda klipparen?
Klart det tas stickprover och så, men det är stora volymer som går ut. Så många fel är det inte i förhållande till de som säljs, men de med fel syns ju mest. En nöjd kund hör ju sällan av sig och säger att allt fungerade.

Den policyn funkar utmärkt hos konkurrenten Stihl som är stenhårda. En Stihl ska säljas över disk, monterad och provkörd. De knaprar marknadsandelar hela tiden.

Hade transportskador varit ett reellt problem hade kartongen blivit utbytt för länge sedan. Det är mer transportskador på åkgräsklippare t.ex.
 
tomlan skrev:
Den är registrerad men det gjordes med serienr på kartongen, så jag har fått en garantipapper (de loggade in på HQ)


Har inte handlat på postorder men kartongen ska ju komma till ÅF på nåt sätt , och
tycker då att packningen borde vara mycket bättre än vad den är, min ÅF verkar inte sälja så mycket automower så jag tror den kom själv

Nonkan :

Har haft den stående ett tag nu avstängd och startar den igen,nu varnar den inte längre för krocksensorfel??:x

Var kan man se sw ver nånstans och vilken är senaste?

eftesom de inte öppnade den så kan de inte heller laddat i senaste sw
(enl serienr tillv 2011 v23) så det är förmodligen senaste ändå..

de här krocksensorerna kan man se dem under någonstans?

Karossen fjädrar emot när man rör på den
Då är det en slags halv registrering. Det är för garantin, men den har inte varit uppkopplad mot intranätet.

Vi kopplar upp alla vi säljer, lägger in info i loggboken och kollar att allt är ok. Det tar 10 min extra, men det får man ta sig tid för, maskinen kostar ju ändå 15-40000. En leveransservice av en åkklippare tar längre tid...

Kartongen är större än DHL:s tillåtna för paket, så även om det är enstaka så kommer de på pall. Sen kan ju ÅF ha klantat sig nån gång såklart.

Håller man inne "0" kommer en meny upp med programversion. Det har inte kommit någon ny till 230 sen GPS-versionen, men det kan vara idé att installera om den ändå om du har lite skumma fel.

Krocksensorerna sitter inuti, pelarna till upphängningen är skruvade med de två bakre skruvarna på karossen, vid luckan. Jag skulle dock trå det är mjukvarurelaterade problem => åk till ÅF.
 
JAJansson skrev:
Går det att bygga ut AM 220AC till 2st guidkablar?
Enligt reservdelslistan är det samma styrkort i laddaren men ett kablage med ytterligare en kabel.
Låter ju rimligt att fixa.
Hur är det i klipparen 220AC ? dataprogramet har enligt manualen inte lika många inställningar som 230ACX.
Du kan koppla sladdarna, men mjukvaran i 220 kan inte hantera fler guider än en :)
 
6
Nonkan skrev:
Klart det tas stickprover och så, men det är stora volymer som går ut. Så många fel är det inte i förhållande till de som säljs, men de med fel syns ju mest. En nöjd kund hör ju sällan av sig och säger att allt fungerade.
Det är ju ganska många som här på forumet har en Automower och kollar man trådarna som handlar om Automower så är det ju en ganska hög procentsats med felaktiga klippare på ett eller annat sätt. Antingen mjukvaran, hårdvaran eller fuktproblem.

Husqvarna borde ju tjäna på att ta sig den tiden att testa klipparna innan de fraktas ut istället för att kunderna ska upptäcka felen och bli missnöjda?
 
Herc skrev:
Besked från ÅF att den "nya" 305 skall utrustas med ett servicepaket,tydligen är det fel på ett antal klippare. Jag såg att min var producerad i England, misstänker starkt att Lucas har varit inblandad i elsystemet :).
Tycker att det är nästan skandal att inte maskinerna är provade innan leverans.
Det händer att det blir fel när man går från förserie, där underleverantörerna är extremt noga med specar och sitter och finputsar alla detaljer samt slutmonteringen sker i lugnt tempo med koll på varje produkt, och går över till massproduktion där lönsamhet är en viktig faktor.

Det som hänt är att gummit i upphängningen mellan kaross och chassi är lite för hårt på en del av de massproducerade, så maskinen reagerar inte om den krockar med vänster hörn av karossen utan fortsätter driva på hjulen. Det leder till slirspår på gräsmattan och ett tomt batteri.

De som har problem samt de som är i butik ska byggas om med mjukare pelare. De om inte har märkt något behöver alltså inte bygga om.

Inkörningsstrul är egentligen inget ovanligt oavsett tillverkning, men det är klart att det här felet är onödigt och borde upptäckts lite tidigare. Sedan tar det såklart tid att få fram ett antal tusen kit med mjukare gummi, det är inte direkt så att grejerna finns färdiga att köpa på Clas Ohlson.
 
matte75 skrev:
Det är ju ganska många som här på forumet har en Automower och kollar man trådarna som handlar om Automower så är det ju en ganska hög procentsats med felaktiga klippare på ett eller annat sätt. Antingen mjukvaran, hårdvaran eller fuktproblem.

Husqvarna borde ju tjäna på att ta sig den tiden att testa klipparna innan de fraktas ut istället för att kunderna ska upptäcka felen och bli missnöjda?
Det är ju inte nya klippare som är trasiga, utan felen kommer efter några år i de flesta fallen.

Vanligaste orsaken till fuktproblem med klipparen är bristande underhåll eller handhavandefel, och det står exakt vad som ska göras i serviceväg i instruktionsboken.

Hårdvaruproblem är också ofta handhavandedel (t.ex. att lämna stationen ute över vintern utan ström på).

Mjukvaran är väl inga större fel på?

Vi har under 1% reklamationer på Automower, vilket är mycket bättre än t.ex. andelen reklamationer på Partner och Stiga grästrimmer eller grösklippare, och då har vi ändå tagit en del som goodwill som ska räknas in i det.
 
6
Nonkan skrev:
Det är ju inte nya klippare som är trasiga, utan felen kommer efter några år i de flesta fallen.
Men flera nya maskiner har ju strulat enligt många inlägg om det på senare tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.