Y
Installerat de nya vitvarorna. De har fått mer luftspringor än vad manualerna tipsar om.

Ändå hör jag båda gå väldigt mycket, men framförallt frysen.

Har mätt rumstemperaturerna, okej det visade sig ligga en grad högre där (21 huset, 22maskinerna) men inte så att det kokar.

har ändrat frysen till hålla bara 17grader mot fabrikens 18 minus.. kylen +5... stängt av eco funktionen osv vilket jag tyckte gjorde lite bättre iaf.

Dessa nya maskiner med fläktar i sig, brukar de gå oftare, eller är det för att det varit kvavt åskväder de senaste dagarna? jag flåsar ju själv mer än vanligt pga det..

eller ska jag borra in en luftventil genom väggen bakom maskinerna?

dörrarna är stängda, lyssnat noga efter läckage vilket jag upptäckte igår ifall jag inte slog igen dörren ordentligt.


-- hur är era maskiner nu, jobbar de mer under kvava åskdagar?
 
Maskinerna ska inte låta särskilt mycket mer under kvava åskdagar. Skåpet jobbar normalt varannan timme om inte skåpet öppnas och stängs. Skåpet bör också ha en distans från väggen bakom för att den ska kunna ventileras. Har det varit så att skåpet stått lite på glänt är det också sådant som påverkar när kompressorn går.
 
Y
Tack för svaret.
Kan nu i efterhand säga att det kvava vädret är borta och maskinerna jobbar allt mer sällan mot då.
Har distanserna på baksidan, och större luftspalter än vad manualen hänvisade.

Har inget i skåpen så öppnar inte dörrarna så ofta. ;)
 
Jag tror det är bättre att ha mycket i skåpen. Ställ in ett par flak öl i kylen och några flaskor starkt o glass i frysen (annars glasslådor med vatten kanske).
Då får man långsammare temperatursvängningar pga mer kyld massa och därmed borde man få betydligt färre start/stop på kompressorerna. Tomma skåp kyls och värms snabbt.
 
Som föregående talare så jobbar varken frys eller kylskåp bra tomma, de behöver vara minst halvfulla för att nå en bra effektivtet då kylvarorna håller kylan i skåpet. Ett tomt skåp måste jobba mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.