Hejsan!
Jag sitter och skriver på en kostnadskalkyl för renoveringen av vårt garage och inser att jag behöver lite hjälp med materialvalet till det rum där det kommer att förekomma heta arbeten.

Garaget står idag på en platta och min idé är att använda halva garaget till just garage och att göra om den andra halvan till kombinerat snickeri med ett mindre rum där det kommer att förekomma heta arbeten som smide, metallarbete och annat som är mer eller mindre brandfarligt. Det jag undrar över är hur jag skall inreda detta rum för att få det godkänt eller iallafall mindre brandfarligt att arbeta i? Någon form av plåt på väggar och tak kan väl vara bättre än trä, men jag för medge att jag inte har en aning om hur detta skall göras. Någon form av isolering är det väl också som behövs.

Jag behöver alltså tips på hur jag skall utforma rummet, vilka material som jag bör använda och vilka jag inte bör använda. Rummet intill, med snickeri, kommer ju att ha en hel del trä i sig, något jag bör tänka på ang det? Detta är bara för hobbybruk, men det är ju synd om gården brinner ner.

Tack på förhand!
Mvh Mia
 
Kontakta gärna ditt försäkringsbolag då dom har en del åsikter om hur lokalerna skall utformas.
Om lokalen ligger närma andra byggnader brukar dom kräva att man bygger med brandklass EI60 och det skall även finnas släckutrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.