Standarden hos husföretagen är inget jag vill ha, för mig skule det nästan bara bli tillval. Nu funderar jag på om det inte blir billigare att köpa et hus för runt 600.000 och renovera det som man vill ha,
Ek kök, det är ju ingen standard, med rostfria vitvaror, granitbänkskiva, rostfi fläktkåpa. Trägolv, golvärme.
Skulle väl gå på en 200.000 om man renoverar.
Badrum med hörnbadkar, glasbetongvägg, infällda spot och kakel. Det är ju heller ingen standad.
Köper man ett hus för 600.000 har man ju skalet, många rum räcker det om man målar. så lånar man 500.000 får man rätt mycket. Det skulle då sluta på 1100000 kr. undra vad det skulle gå på om man vill ha den här inredningen och man bygger nytt? ??? för den summan får man väl bara standaden. Då får man ändå inte som man vill ha det, om man inte har råd att bygg för 2 mille :'(
 
Har man möjlighet att köpa ett hus som är bra (i stomme o dyl.) tycker jag det låter vettigt, då kan dessutom beslut och ideer få växa fram i lagom takt, eftersom man kan bo i det under tiden.
Har själv gjort så och tycker det är kul att planera för nästa uppfräschning/renovering. bygger man nytt känns det lite som man gör allt roligt på en gång=mindre roligt om 10 år då det är för tidigt att börja renovera. samma sak är det på så sätt att man kan investera i nya ideer/trender eftersom man har ett löpande underhåll, bygger man nytt blir allt omodernt på en gång en vacker dag!

men visst det ska erkännas att bygga nytt är en dröm även för mig, men det är i nuläget inte värt pengarna på långa vägar..........
 
Totte_S
Är man bara införstådd med vad det innebär att bo på en byggarbetsplats så är det väl inga problem ;)
har man sedan tummen på rätt ställe, inte så många små barn ;D och för övrigt tycker det är kul, så kan man spara många sköna slantar genom att göra mycket själv utan att behöva stressas av entreprenörens tidsschema...
 
Att hitta ett hus runt 600 000 är väl inte det lättaste, beror iofs var du bor. Fördelen då är ju uppväxt tomt osv.

Att reonovera kostar ofta mer än man tror. Jag har flera i vänskapskretsen som spräckt sina kalkyler väldigt mycket på renovering trots att de varit ganska försiktiga.

I ett nytt hus vet du vad du har och och kan räkna med ett underhållsfritt boende 10-15 år samt att du vet vad det kostar att bo. Ett nytt hus är energi snålt och det gör mycket att ligga på drift om ca 2000kr/m än kanske 3500kr/m. I ett äldre hus vet du inte riktigt vad som händer, lätt att åka på merkostnader under renoveringens lopp.
 
Hej.
Vi gjorde precis så, men vi trodde då att det skulle vara mycket dyrare att bygga nytt än det vissar sig att vara.
köpte huset 0012. 1 planshus i vinkel på 145kvm med gjuten platta, tegel vägg,betongpannor, byggt -76 carport med förråd ca 35kvm.Tomt 1250kvm,ej gjort några förbättringar under under åren så en hel del renovering visste vi att det skulle bli. De 2 första åren satt vi o skissade på vad vi ville göra med huset samt kollade priser.(Då var Polen ej med i EU så inköp kunde blivit billigare)
0301 fick vi en byggkredit på 350000:- som vi då trodde skulle räcka fick låna 250000:- till.
Vi har valt granit klinkers 50kvm golv och 40 kvmvägg(hall,kök, gästwc samt badrum och tvättstugan) även lagt in golvvärme. I övriga rum 3 sovrum o v-rum ekgolv.
Köket blev ekkök från Ikea vitvaror från Siemens(gas,micro,ugn dm.fjäråskupa 120cm, LG side by side kostnad ca 70000:)vitvarorna går i svart och aluminium.Vi valde innedörrar från Swedoor i ek.
Ny VVB blev det oxå.
Så långt är vi mycket nöjda
Vi är ännu inte helt klara har v-rummet kvar, men efter det så är hela huset total renoverat på insidan ända inifrån isoleringen(satt tidigare tritexskivor på väggarna ,nu är det gips)och så satt golvreglarna i betongen men inte efter renoveringen.
Sedan vet vi nu att vi behöver tillläggsisolera vinden, byta ytterdörrarna,byta alla fönster(25st stora)byta stuprören.
När detta är gjort så är huset så gott som helt nytt sedan har man ju tomten o garaget att göra vid planera nu oxå på pool.
645000:- In köp hus
600000:- Nya lån
ca 150000:-Fönster isolering dörrar m.m.
100000:- garaget 9*6,3m med loft ovanpå.
130000:- pool 4*8m ev 4*10 plats finns.
???:-Altan framo baksidan
???:-stensätta uppfarten o gångar

Så vi kommer att landa på ca 1,8 mile när vi är helt färdiga.
Detta för ett nu nästan nytt hus med garage och pool.
Trots detta sitter jag här med alla huskataloger o funderar på att bygga nytt......
Mitt tips är att göra en ordentig besiktning av huset typ en "leveransbeskrivning" så vet du vad du har att göra inga oväntade kostnader, samt så kan du göra en bättre kalkyl på renoveringen.
Micke
 
Vi köpte renoveringsobjekt och renoverar oss till nytt. I vårt fall kommer det att kosta cirka halva priset emot att köpa nytt vad vi lade ner i lånkostander för att renovera......vi har lånat nu med sista lånet ca 750 000, och slutlandar med alla lån på cirka 1,4 mille inklusive allt det vi lånade för att köpa renoveringsobjektet ifrån start. Ingår ej garage....
Att jämna allt med marken och lyfta dit ett nytt hade kostat skjortan och så hade man behövt hyra någe att bo och ha alla grejer i under tiden.
Vad vi har gjort bla ett 4,2 m högt inglasat uterum med treglasfönder, golvvärme och marmorgolv, marmor i hela badrummet, golvvärme likaså, granitbänkar i köket, fläktkåpa rostfritt, designade rostfria hoar måttbeställda och en svinus dyrikus hörndiskbänk - men men, vi gör ju otorligt mycket själva och då kan man slå på stort emellanåt. Mycket beror på hur händig man är själv och hur mycket man måste anlita......och hur mycket äktenskap och fritid är värda och på vilken tidplan man har med......allt detta måste vägas in....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.